2 784 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Plattsättning
Hej alla glada byggare.
Jag har precis satt in ett nytt kök. Det är i princip bara plattsättning och lite småfix kvar. Det som jag undrar över är just plattsättningen. Vi ska kakla ungefär 4 kvm totalt. Det är 3 m längs med bänken och upp över spisen under fläkten samt någon kvm på andra sidan köket.
Ovanför spisen ska det vara en "bild" på en ros bestående av 3 plattor.
Jag begärde in en offert på detta och fick svaret att det skulle kosta 9000:-. Det är ungefär dubbelt så mycket som jag hade väntat mig. Vad är egentligen ett rimligt pris?
Jag funderar på att göra det själv nu istället men jag har aldrig kaklat innan. Vill ju inte sabba mitt nya kök
. Känns lite klurigt med den där "rosen". De plattorna är mycket tunnare än det övriga kaklet. Är det bara att lägga tjockt med fix för att kompensera? Vad ska man ha för verktyg för att kapa relativt tjocka plattor (ca 1 cm tjocka)?
Jag har precis satt in ett nytt kök. Det är i princip bara plattsättning och lite småfix kvar. Det som jag undrar över är just plattsättningen. Vi ska kakla ungefär 4 kvm totalt. Det är 3 m längs med bänken och upp över spisen under fläkten samt någon kvm på andra sidan köket.
Ovanför spisen ska det vara en "bild" på en ros bestående av 3 plattor.
Jag begärde in en offert på detta och fick svaret att det skulle kosta 9000:-. Det är ungefär dubbelt så mycket som jag hade väntat mig. Vad är egentligen ett rimligt pris?
Jag funderar på att göra det själv nu istället men jag har aldrig kaklat innan. Vill ju inte sabba mitt nya kök
Köp hem 1 kvm billigt kakel och öva kakling på en spånskiva eller nåt. Det går snabbt att lära sig. Kakelbutikerna säljer ofta ut utgående kakel billigt
Köp hem ett sånt här set el. liknande. så har du allt du behöver, typ.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21956918
Sen problemet med olika tjocklekar är kanske inte så lätt att fixa snyggt dock. Beroende på skillnaden i tjocklek kan du möjligtvis limma på en tunn skiva renoveringsgips under det tunnare kaklet för att få upp det i samma nivå. Annars kan du kanske spackla upp lite med fixen men det kanske inte är nåt för en nybörjare.
Köp hem ett sånt här set el. liknande. så har du allt du behöver, typ.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21956918
Sen problemet med olika tjocklekar är kanske inte så lätt att fixa snyggt dock. Beroende på skillnaden i tjocklek kan du möjligtvis limma på en tunn skiva renoveringsgips under det tunnare kaklet för att få upp det i samma nivå. Annars kan du kanske spackla upp lite med fixen men det kanske inte är nåt för en nybörjare.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Undrar om det finns billiga plattskärare som klarar 60cm.
För en lekman blir det mycket billigare att köpa en kapskiva för sten till vinkelslipen. Visst det ryker lite men det får man ta, glöm inte att använda skyddsglasögon.Apprentice skrev:
En sådan stor kakelskärare som du söker kostar drygt 3500 kr.......

Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Plattorna vi ska sätta är 33x60, men ska minskas ner till 33x50, så jag antar att jag kan greja hörnen med en vinkelslip, finns det då någon budgetskärare som grejar 33cm? Antar att femhundrakronorsmodellerna duger för ett kök. Känns klurigt att få till 20+ plattor med en vinkelslip.
Redigerat:
Finns budgetskärar epå affärer som Cheapy till exempel. Ganska onödigt att köpa ändå med tanke på att det inte blir så många plattor du behöver skära med vinkelslipen.
Inga problem att skära 20+plattor med vinkelslipen. Du är väl stadig på hand : )
Om det inte blir ett perfekt snitt så döljs detta dock utav mjukfogen.
Inga problem att skära 20+plattor med vinkelslipen. Du är väl stadig på hand : )
Om det inte blir ett perfekt snitt så döljs detta dock utav mjukfogen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden