men min egentliga fråga var om lukten skulle kunna vara farlig om man är gravid????

Leaff skrev:
men min egentliga fråga var om lukten skulle kunna vara farlig om man är gravid????
lukten bör också vara borta vid det här laget.annars är det nåt fel på produkten

ikeahantverkaren skrev:
[quote author=Leaff link=1145645778/0#15 date=1146075842]men min egentliga fråga var om lukten skulle kunna vara farlig om man är gravid????
lukten bör också vara borta vid det här laget.annars är det nåt fel på produkten[/quote]

Jo, det är den, från den skivan. Jag ska upp med två skivor till, (har stort kök ;)) och den andra oljade jag idag.

Är det farligt? Vet ngn säkert?

Det står nog "lätt aromatisk" på oljeburken. Den avger lite grann lösningsmedel men inga stora mängder. Egenhändigt blandad linolja + terpentin avger betydligt mer skadliga ämnen när den torkar. Att det luktar i ett kök som ni förmodligen inte spenderar hela er tid i tycker inte jag verkar vara något problem.

johan77 skrev:
Det står nog "lätt aromatisk" på oljeburken. Den avger lite grann lösningsmedel men inga stora mängder. Egenhändigt blandad linolja + terpentin avger betydligt mer skadliga ämnen när den torkar. Att det luktar i ett kök som ni förmodligen inte spenderar hela er tid i tycker inte jag verkar vara något problem.

Jag oljar dem i källaren, tar upp dem dagen efter. Det jobbiga är att lukten går upp från källaren när de är nyoljade.

Jag har sovit 2 m från en nyoljad rumsavdelare och vaknade utan någon baksmälla. Det är inga stora mängder lösningsmedel som avges även om det som vanligt är bäst att vara försiktig.

Kan du inte ventilera källaren bättre, t ex ha en källardörr öppen?

johan77 skrev:
Kan du inte ventilera källaren bättre, t ex ha en källardörr öppen?

Det har jag :)

Är mest orolig eftersom min flickvän är i början av en graviditet.

Hej på er.

Vad tror ni om att använda rå kallpressad linolja på en stavlimmad björkskiva?

Pab

PAB skrev:
Hej på er.

Vad tror ni om att använda rå kallpressad linolja på en stavlimmad björkskiva?

Pab
OBS! Tråden är gammal och det finns massvis med tips i andra trådar.

Rå kallpressad linolja tar en evighet på sig att torka och björkträ mörknar betänkligt detsamma.

Hej igen

Nån som testat denna :
IKEAs BEHANDLA Träolja för inomhusbruk.

Pab

Rekomenderar INTE Ikeas olja. köpte den för att behandla våra obehandlade ekbänkskivor. Trät reste sig så man fick slipa ner flera ggr efter varje behandling. Oljade nog ca 6-7ggr innan vi blev nöjda. Sedan när vi skulle olja in den obehandlade ekskivan på köksön så köpte vi Junckers Rustic olja tror jag den heter. Den var suverän, rekomenderas starkt. fibrerna reste sig inte alls plus att det blev en bättre yta på skivan tycker vi.

Hej igen

Jobbet är med köksbänkskivan i björk är slutfört nu.

Jag la på ymnigt med "rå kallpressad linolja",
när den efter en stund dragit in la jag på mer,
om och om igen tills den var mättad.
Avslutade med 1200 våtslippapper.
Torkade helt torrt med en trasa.
Lät den härda i 2 veckor.
Den mörknade ytterst lite, skivan blev jättesnygg och sammetslen.

Pab

En fundering, vad innehåller IKEAS olja, mycket vatten eftersom fiberresningen blir så kraftig? Eller är det träkvalitén som skiftar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.