Letar för tillfället efter en fläkt till köket och tycker denna är sjukt läcker. Jag skulle dock gärna skippa den glasskiva man kan ha till. Säljaren sa då att effekten blir lite sämre. Min fråga är då bara hur mkt sämre? Någon som har en utan glasskiva?

• tube fri bakr.jpg
  • Tube glas 250x264.jpg
Hej
Vi har en sån fläkt i vårt nya kök, som tyvärr inte är igång än.
Köpte till en glasskiva, men,har inte satt på den än.
Vi har en spisen i hörnet så därför kändes den här fläkten helt rätt.
Kanske inte praktiskt men helt klart designmässigt.
Men jag tror inte att den funkar bra utan glasskivan.
Det är synd, för glasskivan är väldigt stor.
Återkommer när jag har har provat den ett tag. Dröjer ett par veckor.

Cool. Tveksam till att den funkar utan glasskiva. Jag menar, den är rätt smal. Vill man lägga ner lite mer stålar kan man fundera på hur 2 stycken bredvid varandra ser ut! Rätt maffigt! Såg det på någon av köksleverantörernas kök och tyckte det var skitballt.

Konstigt det här med fläktar... De blir konstigare och konstigare men det tar fortfarande ut oset! Alla tillverkare har idag en cylinderfläkt och jag har testat flera av dem och de är bra. Billigast är Gorenje och igentligen det mest smarta köpet om man gillar den. Innanmätet till de flesta fläktarna idag är ju från samma fabrik och hur en del kan ta sådana hutlösa priser förvånar en... Det är Elica från Italien som gör motor och filterpaket till dessa. Coolaste fläktarna idag finns hos Eico.

Har nu fått klart med fläkten. Tube från Franke. Har inte satt på glasskivan än. Får de om bilderna kommer med.

• IMG_3886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3885.jpg
    Skapa konto
lotti.per@swipnet.se skrev:
Har nu fått klart med fläkten. Tube från Franke. Har inte satt på glasskivan än. Får de om bilderna kommer med.
Har du provkört den? Skulle vara intressant att höra hur den funkar utan glasskivan.

Glasskivan är ett tillbehör och fläkten skall fungera bra utan skivan var svaret jag fick när jag för kunds räkning undersökte detta med Franke. Även Thermex gör ju fläktar utan osuppfångare så det fungerar säkerligen bra då båda tillverkarna är kända för att göra bra grejer.

Jag tror dock att det är mycket vikigt att följa tillverkarens moteringsanvisningar gällande avstånd mellan häll och uk. fläkt.

Kan nu jämföra med kontra utan glasskiva. Fläkten kan gå på en hastighet lägre med samma resultat ,nu när skivan sitter där. Koka potatis och pasta var ingen hit utan glaset. Men den är ganska stor. Inget man direkt reflekterade över när man såg bilden på glasskivan i katalogen. Kollade inte så mycket på måttet då..... Det finns ju ingen firma i närheten som hade fläkten uppmonterad.
Får väl se när man slår pannan i den för första gången. Men jag tycker att den pryder sin plats! Rekommenderar inte den utan glasskiva. Den ska ju ta bort oset oxå.

• IMG_3910.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3911.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.