Kök
ruzulfnag: Vi köpte en Bosch microugn i samband med husleveransen ifrån Trivselhus för ca tre år sedan. I morse pajade den. Automatsäkringen för vägguttaget hade löst ut, jag har återställt den men micron är fortfarande stendöd. Har man någon rätt som konsument efter tre år, eller är det bara att bita i sura äpplet och köpa en ny? Såg att den låg på ca 5000 kr ny... en micro för så
DeeJay: Vad jag förstår så är du ute efter något som ser trevligare ut? :) Om du inte hittar någon ny så går det ju alltid att slipa ned lite med sandpapper och sedan spraya eller måla. Beror förstås lite på om den är i plast eller metall / gjutjärn // DeeJay
Johan Gunverth: Ring din ÅF och kolla. Hade du kört naturgas eller butangas på propanmunstycken hade det gett dålig effekt och kanske inte orkat värma upp säkerhetsventilen.
DeeJay: Jag är ingen expert på detta ämne, men jag skulle nog riva ner allt gips för att lätt komma åt att dra el osv, och att kortla mellan de stående reglarna för överskåpen, (du kommer inte behöva någon regel i underkant av skåpen.) Mvh DeeJay
Lindgrenski: Grena i källaren och dra den i källartaket bort dit kyl/frysen stod, så gjorde vi. Då vi tilläggsisolerade samtidigt så kunde vi gå upp i den nya uppregligen av väggen också.
Jesca_j: Vi har dubbla 200cm kyl/frys i Titan från LG som vi haft i drygt två år. Har funkat bra förrutom att det lätt blir bucklor på dörrarna, vi har fått några mjuka bucklor på dörrarna...:( (Vi har kyl/frysarna med display i kylskåpsdörren).
7310070025302: Har för mig att vanliga Blum-gångjärn av samma typ som på IKEA behöver 13 mm djupa hål i dörrarna. (Dessutom kan det vara bra med lite marginal om man som jag gjorde, använder en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38889361 Lite svettigt de första borrhålen att se till så att inte spetsen tittade igenom innan man fick in snitsen.)
Stenback: Vi har haft induktion i ett år nu, vi är helnöjda och har också valt induktion som tillval i huset vi beställt. T.ex. gjutjärn funkar alldeles ypperligt på induktion MEN man sätter inte gärna sin skrovliga gjutjärnspanna på den blanka hällen, den repas väldigt lätt då. Så vi fick köpa lite mer kärl än vi förväntat oss men det är värt det! Har tidigare även haft gas och det
OLJensa: Hej! Har tyvärr fått en repa modell stor och ful i en spishäll :(, någon som vet om man kan polera upp glaset för att kanske kunna få bort repan. Hur och med vad? Stort tack för hjälpen... / Jensa
Marcus555: Hej! Har byggt nytt hus med tillhörande kök, där vi avsett två stora 80-lådor till spritflaskor! Problemet är att det verkar vara svårt att få tag i någon form av insats så att man kan lägga flaskorna i lådorna. De får inte plats stående... Ngn som har tips på var man kan hitta detta? Mvh Marcus
Pysslarn: Jag skulle nog lagt en distansbit - tjocklek ung som skåpstommen - mellan bänkskivan och det undre skåpet men inte mellan de två vitrinskåpen. Tror att det vinner både utseendemässigt och praktiskt om de s a s står på en sockel mot bänkskivan. MVH Ronnie
perrz: Japp, här har du en bild. Vi körde på 78 mm tjocklek, med aluminium kantlist.
Fritidsbyggaren: Tack för svaren, nu har jag har bestämt mig för att köra på en primer i alla fall.
zombieboy: Toppen jizzo, men känner ni till något närmare Gydynia ?
Helen mT&S: Nu har jag kaklat. Jag borstade bort det som var löst och penslade på en primer. Sen på med fix och kakelplattor. Ojämnheterna i väggen var inte så stora utan det räckte med att lägga lite tjockare med fix på några ställen. Jag hade tur, det var nån sten som var lite längre in än de andra. Det var ingen som stack ut. I morgon ska jag foga.
Fnashack: Precis som rubriken säger, "tidigare" har alltid växt upp med en strålande superstor "sval" för att kunan förvara grönsaker mm i lagom temp. MEN nu verkar fenomenet helt utdött??? Blir hela tiden hänvisad till hylarnas "fina grönsakslåda" som ungefär rymmer ett savojkål o två kålrötter, sen e det fullt :-( Finns det någon tillverkare som fortfarande har så jag kan köpa "kyl/kyl"
Fabian-Bom: DanielSkåne [citat] Har du mer fakta om att det är skit så framför gärna det, så slipper jag och andra stå och svära över ett dåligt köp?
alacs: 30*30 är forbos plattor. Nu har vi nog så gott som bestämt oss att det blir Raven och Vulcanic Ash.
halloy: Fast jag tycker att det är en oerhörd skillnad på oljat och hårdvaxat. Enbart oljat trägolv vill jag aldrig mer ha i ett kök. Vi hade det i vår förra lägenhet. Med hårdvaxet får du lackets vattentålighet men oljans möjlighet att reparera golvet. Så välj hårdvaxolja på golvet så slipper du mycket av underhållet och får ett betydligt tåligare golv.
Savett: Jag hade hoppats på det. Det är precis så att jag har lite tätskikt över..Tack för hjälpen!
Hitman: Hörde med återförsäljaren och man kan tydligen koppla 3-fas mm. Att det stod 230 V var tydligen bara minimikrav. Antar att det är så för de flesta hällar. 230V räcker ju inte långt när produkten är märkt 7,2kW. Har 3-fas på en 10 amp och borde få ut 4kw. Räcker detta? Får nog annars byta till 2,5mm2 kablar och 16 amp.
oskis 123: Grattis till husköpet! Jag är beredd att hålla med Mellanbarn. Det har gått troll i kök och dess storlek och inredning. Man behöver inte inreda sitt kök a la restaurang alls. Köksö gör ju bara att man har nåt mitt i rummet som man måste ta sej runt hela tiden. Helt opraktiskt egentligen. Se till att det blir bra planerat ur disk- och matlagningssynpunkt. Kommer man åt kranar,
masjos: Tyvärr är den fortfarande lika död... Sedan igår kväll står displayen och blinkar vilket tyder på vattenläckage med en ospecificerad box att tömma. Riktigt dålig bruksanvisning. Kollade en nyare bruks på nätet, men då ser vår frys inte ut enligt spec. Det är väl bara att invänta måndag morgon och ringa service. Vattnet får vi inte någon ordentlig kolsyremängd i heller. Så
skogstomten: Vi köpte elektrolux vita originalgaller 50mm kostade ca 400kr/st om jag inte minns fel
katah: Vi har en alloc-kakel-imitation-golv (svart-grå) http://alloc.imaker.no/cgi-bin/alloc/imaker?id=5810 Skåpen från Kungsäter kök (solid med beige luckor färg nr. NCS 2005 Y20R ) ungefär som här : http://www.kungsaterkok.se/Solid_%7C_Valnot_%7C_Beige.html Diskbänken är rostfritt och runt spisen blir det valnöt eller stenskivor. Men färgerna går alltså från svart-grå golv till
Farzan: [citat] Miele har en, Kombiångkokare DGC 5080. Vet inte hur den är eller vad den kostar...