Hej alla köksintresserade människor.

Jag vill bara varna för Blums beslag Aventos HK i överskåp med luckor som är ca 32 cm höga och handtagslösa.
Vi har nyss köpt ett nytt kök av en av de stora köksleverantörerna och valt en handtagslös lucka med fräst greppspår i underkant som öppningsfunktion. Något som börjar bli allt populärare.
Vi valde att montera Aventos HK med Blumotion,ett beslag från Blum som enligt dem skall fungera till den typ av lucka vi valt. Det visade sig när vi monterat beslaget att det knappt går att öppna luckan utan att bryta naglarna av sig. Vi har provat att justera beslaget på alla möjliga vis utan ett tillfredställande resultat.

Våran köksleverantör har tillsammans med underleverantören till Blum tagit stor del i att försöka hjälpa oss med detta problem. Men då beslaget ej funkar till denna typ av lucka hamnar tyvärr saken åter igen hos Blum som konstigt nog inte alls har intresse av att hjälpa till att lösa problemet. Detta trots att dom tillverkat en produkt som inte alls fungerar enligt den information dom gett till säljaren Denna reklam gör dom för produkten på sin hemsida:

"Med AVENTOS HK lyfts och svängs fronten uppåt. Den lämpar sig speciellt för klaffar i väggskåp med låg klaffhöjd eller över kylskåp."

Detta stämmer alltså inte!!

Nu vill jag bara varna alla som tänker använda detta beslag till en hantagslös lucka som är ca 32 cm hög och säga att det fungerar inte. Det går inte att öppna luckan om man inte använder båda händerna. Så om ni tänker välja låga luckor utan handtag i erat kök, använd inte Aventos HK, välj annat alternativ!
 
Tråkigt att höra, sen aventos-serien kom har den ju varit populär.
Med två beslag skall den ju klara upp till 18kg utan problem.

"Enkelt och med liten rörselkraft öppnar och stänger du skåpsluckan med Aventos HK" är ju en del av säljsnacket och det bör inte vara några problem så länge den inte är felmonterad. Det skall ju gå hur smidigt som helst, det gjorde det ju definitivt på möbelmässan feb 2007...


Jag brukar generellt använda traditionella klaffbeslag för att dom är mindre, dock inte lika hightec.

Chansen att det är Blums fel känns mindre trolig, försök att hitta tillbaks till fabriks(0-inställning) och börja justera därifrån.
 
Saken är den att dom varit hemma hos oss från Blum och kollat på problemet och konstaterat fakta.

Monteringen är rätt gjord samt inställningen provad i alla lägen. Har även testat tre olika Aventos HK beslag med olika lyftkraft utan skillnad. Det har med den korta hantagslösa luckan att göra, ett problem som inte beskrivs på deras hemsida. Dvs kraften som utövas på luckan vid öppning (uppåt/utåt) motarbetas av beslaget. Dessa gångjärn funkar helt enkelt inte på denna typ av skåpluckor.

För att gångjärnen ska funka bra så behöver luckan tyvärr vara mycket längre än våra 32 centimeter och/eller ha ett handtag att lyfta luckan med. Ett problem vi nu gjort dom uppmärksamma på så vi får väl se om det kommer en ny variant av Aventos HK som funkar som den ska till denna typ av lucka i framtiden.
 
http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=20600600
Där står det att de finns flera olika modeller av denna produkt. Kanske du ska välja en av de andra typerna.
"Med hjälp av prestationsfaktorn kan du beräkna vilken lyftmekanism som behövs.
Prestationsfaktorn är beroende av frontens vikt (inkl. dubbla handtag)
och skåpstommens höjd. Prestationsfaktorn kan med hjälp av en tredje lyftmekanism
höjas med 50 %"

kanske ska börja att kolla där?

//J
 
Ja det är redan gjort. Vi har provat tre olika modeller av beslag med olika inställning och konstaterat att motståndet i början av öppnings förfarandet påverkas av inställningen och medför att luckan blir svåröppnad om man vill att beslaget skall orka hålla upp luckan när den är öppen. Den handtagslösa luckan är fortfarande för kort för denna typ av beslag. Beslaget verkar inte vara kontruerat för att fungera tillsammans med en lucka utan handtag.
 
Jag brukar som sagt använda vanliga Blum-gångjärn och komplettera med en eller två luck/klaffbeslag. En beprövad metod och inte riktigt lika modern metod som aventos men det har ju funkat i bra många år...
20600300.jpg

jerk--> Men vad tror du kommer hända härnäst? Kommer dom att ersätta beslag/lucka eller får ni vänta på utvecklingen?

Sånt här händer ju ibland tyvärr. Har varit med om en firma som gjorde luckor med integrerade handtag vilka lossnade lite väl ofta men det är väl så utvecklingen går framåt. Jäkligt trist att det skall gå ut över dig bara...

Någon måste ju ta ansvar, om det så är fabrikanten eller leverantören så måste ju du/ni får ersättning för detta.

Har aldrig själv provat detta beslag utan handtag och kommer nog inte att göra det heller då jag tycker att dom inte är så estetiskt tilltalande. Dom andra aventos för delad lucka bruka ju funka kalas annars dock.
 
Nu har vi löst problemet själva. Vi har ändrat monteringen av beslaget och monterat det helt annorlunda. Nu fungerar det som det borde göra. Efter en hel del test och provmontering i ett liknande skåp så har jag listat ut en modifierad montering som ändrar momentet i hela beslaget. Detta har medfört att luckan med lätthet går att öppna med ett finger tillskillnad mot två händer som det var förut. Märkligt bara att detta inte kom som förslag från Blum då vi haft kontakt med dem flera gånger angående detta. Nu har vi dessutom fått tillbaka luckorna från omlack då dessa var förborrade för andra beslag som nu spacklats och lackats över. Allt detta har köksleverantören bekostat vilket vi är tacksamma för. Så nu är vi nöjda trots allt strul,antar att Blum borde vara intresserad av hur vi löst problemet men det kan dom titta i stjärnorna efter,det får dom lista ut själva!!!
 
Tråkigt att ni fått tag på fel kille på Blum ! Jag har själv haft dialogen med dem för ett år sedan om justeringen av momentet och sedan dess har det aldrig varit ett problem.
För er som skall montera det i framtiden så brukar jag sätta det med viss vinkel från sidan sett så att beslaget inte stänger helt när luckan når stommen... Svårt att beskriva med text men ganska enkelt när man ser skåpet. Då beslaget har en mjukstängning som fångar luckan ganska tidigt så håller den låg fart när den närmar sig stommen och allt fungerar ljudlöst. Beslaget står då "öppet" med ca 2 cm inne i skåpet men det kan ju kvitta då man sällan är där inne :) På detta sätt blir momentet inte så stort när man sedan skall dra ut gaskolven vid nästa öppning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.