Förnyat försök på det här med trixigt kök. Vi har ett långsmalt kök och har inte så väldigt många möjligheter. Dörr + öppning till inre rum måste vara som de är, Utkanal för fläkten sitter ovanför skåpet med ugn, men vi har nu flyttat spishällen till gavelväggen, och drar ett spirorör bort till utkanalen. Diskbänk hamnar framför fönstret.

Vi har som synes också valt att köra med inbyggd ugn & mikro i ett högskåp som ligger lite närmare diskbänk & själva spisen.

Tacksam för synpunkter!
 
om jag ser det rätt o inte bara köksprogrammet som spökar -du ska inte ha större skåp vid kyl o frys så det blir lika högt som de andra skåpen?

Hörnan mellan häll o vask blir kanske lätt lite outnyttjad, inte så praktiskt att stå där o joba -för man lär antingen trängas med de som donar i vasken eller de som steker vid hällen...

Om ni skuttar diskmaskin o vasken "ett steg" åt vänster -sätter ett av 60-skåpen till höger om, får du lite bättre arbetsyta där man är mest + centrerar väl snyggt vasken framför fönstret? (lite svårt att måtta på bilden)

Så kan ni diska för glatta livet o titta på blommorna under tiden ;-D
 
Jo, IKEAs köksprogram är bra, men inte bättre än vad det är. Vi ska ha ett Electroluxskåp, så det här är lite schematiskt bitvis.

En av anledningarna till att ha vasken inte för långt borta från hällen är att det går snabbt att vräka över olycksfall från hällen till vasken - har ju hänt, får jag erkänna. Men det kan man väl i och för sig fixa med att bara ha en längre avställningsyta till vänster på diskbänken. (Den ska ändå vara rostfri och 60 djup, vilket jag heller inte lyckas med i programmet. Det är klart att det är snyggare med balla diskbänkar i trä eller sten eller vad som helst, men rostfritt är helt enkelt mer praktiskt, och det rinner aldrig över kanten => stor fördel tycker jag.)
 
StenM skrev:
Jo, IKEAs köksprogram är bra, men inte bättre än vad det är. Vi ska ha ett Electroluxskåp, så det här är lite schematiskt bitvis.

En av anledningarna till att ha vasken inte för långt borta från hällen är att det går snabbt att vräka över olycksfall från hällen till vasken - har ju hänt, får jag erkänna. Men det kan man väl i och för sig fixa med att bara ha en längre avställningsyta till vänster på diskbänken. (Den ska ändå vara rostfri och 60 djup, vilket jag heller inte lyckas med i programmet. Det är klart att det är snyggare med balla diskbänkar i trä eller sten eller vad som helst, men rostfritt är helt enkelt mer praktiskt, och det rinner aldrig över kanten => stor fördel tycker jag.)
jag tycker det är helt ok att ha vasken nära hällen, men inte för nära.

Jag skulle vända på avrinningsytan på vasken åt andra hållet, på så vis har du en yta att arbeta på mellan vask och häll. Typ skölja grönsaker, hacka/riva/mosa på arbetsytan för att sedan transportera dem till pannan.
I annat fall kommer du få bära alla ingredienser förbi vasken till spisen.

Det är mina 0.02 SEK

/markus
 
Vi planerar ett maxat kök på minimalt utrymme. I rummet finns också vedspis, murstock, tre dörrar och vi planerar att ha ett klaffbord med 4+2 platser.
Kortsida
Långsida
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.