Kök
Strit: Jag förstår inte varför man vill dela den 1000 djupa skivan i två delar? Alla bänksivelev gör skivor upp till 1200 mm och det måste se lite roligt ut med en mjukfog mitt i bänkskivan... Att sedan göra en skiva med 45 g hörnkoppling är inget nybörjarjobb. Det är ett milimeterjobb och inte helt lätt att få kopplingsbeslagen att dra snyggt. Jag hade gått till en snicakre eller
Skorpan: Tack för tyckandet! Vi ska testa att ta med ett prov på luckan och jämföra med de vita färgerna på kyl/frys. Vi har upptäckt att det skiljer ju ganska mycket.... Så vi hoppas att det blir ett enklare val efter det är gjort :)
hedde: Hittade deras hemsida o fick svaret där. tack för er hjälp.
Johan Gunverth: [citat] Kan ju vara läge att titta på en "normal" vattenkokare på, då. Det lär inte vara många som har 16A-uttag i köket. Än mindre dragit 2,5mm2-kabel. Därmed kommer den att sälja dåligt eftersom väldigt få kan använda den. Vilken var det som hade hade en effekt på 3kW?
MathiasS: [citat] Nej det följer med tydliga instruktioner. Att montera att Ball-kök skiljer sig inte på någon punkt från att montera vilket annat kök som helst. Vad gäller stödbenen som det frågas om har jag gjort lite olika, båda alternativen fungerar.
almanakis: det borde räcka att sätta ett klackfoder annars, så löste vi det!
valleywood1: Hejsan Vi köpte våra på ett snickeri i trosa (vet inte om man får skriva ut företagsnamnet men det börjar på Ho..grens). dock så var det stavlimad ek och inte laminat samt så vardem inte lika tjocka som ikeas men det var snabb leverans, vi kände att vi inte riktigt hade tid att vänta på ikeas leveransen som skulle vara ca 6-8veckor. Djupaste skivan som vi köpte var 105cm. Men tänk
Strit: Plasten jag refererar till är vredet till diskmaskinen. Kromfärgad plast istället för mässing. Du märker vad du har när det är dags att byta ventil..... Ingen ko på isen, men som sagt det, finns alltid anledningar.
almanakis: tack för länken...Denna som vi hade fanns inte med, den var mer exklusiv och tjock rejäl, fast ganska små stavar... Köpt på interkakel, man betalar per ark. Ha't
jon_h: Är väggen plan och plattorna inte är överdrivet ojämna på baksidan så ska sexans kam räcka tycker jag. Det är bara att testa att sätta upp en platta med sexan, ta loss den och kolla att det är minst 80% täckning på baksidan. Annars får man gå upp till åttan.
MathiasS: Kakel direkt på tretex låter jättedumt. Gips på tretex är ju avsevärt bättre även om jag själv utan tvekan skulle ta bort tretexen åtminstone där det ska kaklas.
Björnfot: Jag har krupit omkring på mina nymonterade skåp med mina 90 överviktiga kilon utan att märka minsta sviktning så det är nog tryggt att låta barnen sitta på bänkskivan. Jag byggde ihop en köks-ö med IKEA-stommar i vårt kök, 2 djupa skåp med utdragslådor på ena sidan, 2 st 37cm-djupa skåp med luckor på andra sidan och en 38 mm bänkskiva som täckte hela ytan. Där kunde inte de
Björnfot: Apropå det skåpet; vi har ett likadant som vi använder som skafferi och vi struntade i trådbackshyllorna för dom är väldigt svåra att hantera på den höjden. Vi satte in hyllplan istället, det blev mycket bättre och man får bättre översikt i skåpet.
bygga_bo: [citat] Ok, tack för rättelsen. Det är bara att erkänna att jag tyckte att de såg ut som metall när de hängde där på hyllan ;) Jag letade ju efter något annat så jag kände aldrig på dem... noterade bara att de fanns eftersom jag vet att vi kommer att behöva sådana inom kort.
kana_gbg: Det jag har hört om Lidhults är att man kanske inte ska välja dem om man vill ha lackade luckor, då de inte ha så bra finish på lacken. Annars är det bara bra jag har hört (både service och kvalitet, har två vänner som har Lidhultskök).
Kurtivan: Panelskivan är 6 mm tjock och är gjord i mdf. Min åsikt är att luckorna kan bli för tjocka och se klumpiga ut från sidan, framifrån säkert helt ok.
husbonden: Ska alltså göra i ordning detta. ca 2 meter imkanal från köksfläkt med utgång i yttertaket. Vad jag menar är alltså. Måste hela röret isoleras med 30 mm värmematta och ytterligare 30 mm luft ( fritt utrymme). Hur gör man då i genomföring av ex yttertaket? Är de bara ventilationshuven som stabiliserar spiroröret? Eller kan man "bygga in spiroröret med exvis sån där mineritskiva?
pinebar: Lite inspiration: http://www.mollansverkstader.se Välj kök och Kronvallsgatan. Ananrs tycker jag att creme-vitt eller turkost också är retro-färger.
ZeroX66: Har kollat MDF nu. Finns det andra alternativ att göra egna lådor i? Jag tittade på befintliga skåp som är gjorda i mdf. Dem har någon slags folie på kanterna runt om. Går detta att få tag på?
wilmas: Ett kanon bra forum det här, det finns lösningar på det mesta. Tack för alla svar!
Elegant machinery: Jag bor i en lägenhet där halva originalköket från 30-talet är sparat. Bänkskivan där är i mellangrå marmor, och den tycker jag verkligen om. på andra sidan är det ett ganska nytt Kvänum-kök, som också är helt ok. men bänken är i ek. Inte så snyggt mot den grå skivan på andra sidan. Därför funderar jag på att betsa den. är det huvud taget möjligt? Blir det hålbart? Hur
Kalle_71: Slipa och måla väggar. Upp med innertak och spotar. Väggskåp innan bänkskåp?...njae...lider inte av dvärgväxt eller "handledsbiceps".:D Bänkskåp - skiva med ho och häll - kakel - väggskåp. Golv. Öppna en iskall Carlsberg och beundra...:)
Gilgo: Du kan alltid fästa rören mot en träkloss som är skruvad i väggen så blir det stabilt även om dumgår genom hon.
Mellanbarn: Begriper inte riktig. Är detta det befintliga köket som ska ersättas eller det nya förslaget? Strunt samma jag skulle iallafall ändra följande. -Framför fönstret placeras diskbänken, den långa bänken kommer annars bli oanvänd för det mesta och spisen funkar inte framför fönstret. -Där du idag ritat diskmaskin (är det rätt?) vid kortväggen placeras spisen. Då hamnar diskho och
Dawwe74: Verkar som du får snickra lite..... Eftersom du inte tänkt byta ut bänkskåpen så lär du få bygga nya socklar till dina gamla. Detta blir förståss snyggast, alternativet är att du bygger ram ram på 8cm under bänkskivan som du ska montera, Vilket kanske inte blir det snyggaste.... När jag köpte ny diskho till mitt kök så följde det med en sågmall som jag bara ritade ut på
FredrikR: Vi har Boschs ugn och micro i IKEAs högskåp, blev en 3-4cm passbit ovanför.
esah15: jag har nyligen köpt Gorenje kyl, jätte snyggt och rymligt svar kyl med mindre frys, och än så länge funggerar den bra och hoppas att det så förblir. Anledningen till att jag valde Gorenje är för att trettio.se bara verkar sälja etablerade märken så som bosch samsung etc. så jag tänkte att det nog är samma kvalite samt att jag sett märket nämnas i många inredningstidningar och
esah15: som många sagt, det beror ju helt på vad man själv känner att man vill lägga ut på vitvaror och resten av köket. Med tanke på dagens konsummitonstakt så kanske man inte vill lägga allt för mycket pengar på det för att kunna byta med "gott samvete" efter kanske tio år men det beror ju på hur länge man tänkt ha sitt kök, det kanske är för evigt??!! Vi valde att handla billiga
Trix: Vi har goda erfarenheter av Husqvarnas garantier (se tråden ovan), men det är som sagt viktigt att veta att de inte inskränks pga att det är ett visningsexemplar. Vad jag har förstått så är det framför allt det iskalla vattnet som många uppskattar med en ismaskinsfrys. Däremot är väl själva frysen mindre? Om ni prioriterar kallt vatten och is framför frysutrymme, så är det helt
zno: Inte mycket till hjälp kanske, men jag hittade en gammal bild på hur jag monterade det. Visserligen inte IKEA:s vitvaror men det är deras stommar.