Kök
Mazze83: Den översta korta lådan har utgått! Köper du detta bänkskåp, så får du bara den undre "stora" lådan! Tänk även på att IKEA snålar och inte skickar med vinkeljärn för att fästa den översta täckfronten, utan detta är något du själv måste fixa!
JF.: Har inga bilder än, men när jag fått skivan tillverkad lovar jag att ta några om du är intresserad av att se hur de blev.
Mattias_Jo1: OK! det är så man får göra...eller så blir det att kabeln från hällen får man dra ut till nått skåp närmast väggen. Blir en pass bit på 13 cm mellan vägg och första skåp/lådskåp (pga element) för mig.
yps: Tjenare, vad tror ni om att montera in en TepanYaki Häll i ett nytt kök? Kan man använda den till andra saker än "japansk" mat? Tex ha den som ett vanligt stekbord och ersätta stekpannan med den? Mvh Magnus
brevik: Hej! Vår bänkskiva som vi har beställt på Bauhaus ska vi hämta idag. Dom har sågat ut för rund ho och blandare. Något jag ska tänka på vid montering av ho och blandare? Är det våtrumssilikon på sågytorna som gäller innan montering av ho och blandare? Ska silikonet torka på sågytorna innan jag monterar hon och blandaren? Bänkskivan är en ekskiva. Vad rekommenderar ni för
Cheever: Köp det du tycker bäst om ;) Ballingslöv = massproducerad ett-snäpp över-Noblessakvalitet... Jämn och fin kvalitet och du får det förväntade. Smedstorpskök = tillverkning i mindre skala och med detta om du har tur en kvalitetsmässig fullträff, eller inte.
MathiasS: [citat] Klart du ska klaga. Leverantören kommer säkert självmant föreslå någon typ av kompensation. Att det inte linjerar som du beskrivit kommer även du själv ha glömt om ett par månader.....
Cheesus: [citat] Gammal tråd men kul att läsa ditt inlägg....:):) Jag såg inte tråden förrän nu när den blivit bumpad. Som svar på T.S. Det mesta gick sönder.........:)
jakobnm: [citat] Jag har bra erfarenhet av Storsjökök vad gäller täcksidor i specialmått/specialkulör. Åtminstone för mig i Övik var inte frakten något problem (via lokal återförsäljare).
magentis: [citat] Testa hos nån som bygger eller lagar plastbåtar... magentis
ejwbegysv: har tapet bakom, vanligt fönsterglas... borrat med några skruvhål.. Pris 500kr
FRS05: [citat] Jag körde mer på att peka med musen på nätet, beställa hem och hoppas det blir bra:). Nu var jag visserligen lite mer noggrann än så men den ända vitvaran jag kollade på innan i köket var kylskåpet för att kolla hur mycket det byggde ut när jag öppnade det dels vilken rostfri nyans det var på det. De andra vitvarorna och fläkten läste jag bara om och försökte få ett
magentis: Prylarna du behöver finns där fläktarna säljs. Det är standardiserat, så det ska inte vara några problem med att få sakerna att passa.. magentis.
Inredningskreatören: Det finns sådant i närmaste byggvaruhandel, som Du kan klippa ut från en remsa så mycket som Du behöver. Dessa säljs i regel på löpmeter, och är i första hand avsedda att kanta laminatbänkskivor med, därav något bredare än vad jag gissar att Du behöver. Använd kontaktlim, och undvik kladd, då klister som hamnar utanför har en tendens att till en början inte synas, men med tiden
magentis: Jag har precis bytt ut min gamla kolfilterfläkt mot en Cylinda Popular http://www.cylinda.se/produkt.asp?rub=16&prod=1&urub=15954&prub=52204 Å är helnöjd. I jmf , så suger den här precis lika bra som en vanlig köksfäkt, vilket inte de gamla som fanns riktigt klarade av. Det ville gärna bli matoslukt med dom, hur väl man än skötte dom. Men den här fungerar perfekt, inte minsta oslukt
pinebar: Håller med, förmodligen termostaten. Det går ofta att byta bara termostaten till en rimlig kostnad.
Hybris: Hej, Jag beställde luckorna trend i vit högglans med integrerade handtag i alu. Har svart granitskiva. Så det blir ett kök som växlar i svart och vitt plus rostfritt. Kör färgklickar via andra saker. Planmonterad häll och vask. Två ugnar. Två diskmaskiner. Fläkten blir en Falmec Pharao som är 80 cm bred och centrerat rör. Inga överskåp så priset på snickerier vart faktiskt inte
Hybris: Gällande handtagslöst. Spana in dessa luckor från diffrey och studio1. De är snyggare och bättre kvalitet på luckorna. Solär tycker jag har för små utfrästa handtag och inte optimalt att öppna. Från Diffrey är luckan London grym. Supertålig och alulist.
helmbert: Hej! Vi har ett putsat hus från 1948, Ytterväggarna består av (innifrån och ut) 2 lager 2tumsplank, 1 lager brädor, ca 15 mm, papp, vassmatta med puts (kalkputs med sten, i, ca 10 mm stora). Vi vill sätta upp innervägg i köket bl a för att kakla på. Vad är lämpligt? Vi har tänkt 13 mm gips, men är osäkra på om man skall sätta vindpapp mellan träväggen och gipset. Har blivit
wimpyfudge: [citat] De tär också sant. jag är ingen elektriker, men har en viss hum. När elektrikern frågar om hur mycket ugnen kommer dra så kunde jag inte svara på det utan tänkte kolla på det. Elektrikern drog fram tillräckligt för även framtida bruk utan IKEA ugn. Dock vidhåller jag att det är idiotiskt av IKEA att inte skriva ut vad ugnen behöver i kW utan endast i kWh, varför inte bara
Eir75: Gratiskoll, förresten, de gjorde ingen analys - det var mer "här har ni asbest" och så fick vi en offert för sanering. Svartlim heter förresten det gamla golvlimmet, och det är som namnet låter, svart.
wintermania: Måttet från hällen till övriga köksskåp är i det här fallet ca 110 cm. Vi har planer på att göra den sidan av köksön rak med ett jämnt avstånd på ca 120-125 cm (avloppet till köksön begränsar oss tyvärr till max 125) Hur djupt kan man dra ut bänkskivan åt andra hållet utan att man uppfattar köksön som ett pingisbord? :-)
Farzan: Våtrumssilikon går bra. Det finns i flera färger. Visst kan man ha transparent - så hade byggarna gjort i vårt förra hus - men jag tycker inte att det är så snyggt, i alla fall inte om fogen är så bred att den är något man ser. Mellan diskbänken och ekbänkskivan i vårt nuvarande kök lade jag transparent silikon som jag hade rört slipdamm från bänkskivan i. Det blev lite