Kök
keisman: http://www.andrewsgranite.com/ http://www.svensksten-granit.se/page1.html Sedan beror det lite på var du bor också. Mvh /Kristian
Dekor-Putte: [citat] Ah aldrig tänkt på det! smart, då slipper man göra så mycket efterarbeten dessutom!
jakobnm: Vi har sedan december en Witt WIF 70-2. Den fungerar alldeles utmärkt; vi har inga problem med ljud eller så. Snygg är den också. Någon enstaka repa har den hunnit få, men inget som syns om man inte tittar noga. Om det är normalt eller inte vet jag inte.
Hybris: Ja det blir en 3 cm svart granitskiva framför kaffe"skåpet". Har tänkt anpassa höjden på hela raden vitvaror så det passar i linje. Så passbitar sågas till efter granitskiva och vitvaror är linjerade snyggt. Alla lådor är hantagslösa. Om det blir Ikea stommar blir det Diffrey London med integrerade hantag i alu. Tittade lite på Ikeas handtagslösa men det har för smala grepp och
shaman: kulören på väggen är hemmixad av färgaffären...den har inget nummer. Men den heter Dallas och det är www.pegesfarg.se i Norrköping som har mixat den. snickerierna kostade 96 m/montering inklusive: - bänkskiva och hyllan m/innbygda spotar - montering av vitvaror och diskbänk - golvlister
tank77: [citat] Som sagt det finns inga regler för det. Det är ju som att ha hjälm på sig när man kör bil........
yps: Ok, ser ut som det, man får inte plats med så mycket under den iaf. Jag hade tänkt mig ett 60cm skåp med en 50x40cm vask, skulle helst vilja ha avloppet i ett hörn då, så man kan utnyttja ena sidan av skåpet lite bättre. Kanske går att vrida vasken, så att man har den 40x50 istället. /Magnus
thewolf: Hörs inte nånting det som låter mest är när den häller ner isen i behållaren och den är tom. Lyssnar man noga och det är tyst (alltså när grabben sover :-) ) kan man höra en fläkt?
waldeners: Jag kanske skulle skrivit vertikal istället, det är nog så de flesta tillverkare benämner dem. Varför inte lika effektiv som andra fläktar? Vad är skillnaden i pris och kvalité på en fläkt från Thermex, Franke och Fjäråskåpan, eller en från de "vanliga" vitvarutillverkarna Electrolux, Siemens m fl?
continue: Jag har satt efter skåpstommen, du ska ju inte se takanslutningens underkant när du öppnar luckan.
gaia: finns det inget matbord i bostaden så är det ... inte helt rätt. Inte alla vill sitta i sofan och äta. Gäller det ett hus med många rum så kan man ju ha ett matrum närmast köket - då saknar man inte matbordet i köket - kan jag garantera :). Flyttade i ett hus med så litet kök så det inte fanns plats för en barstol ens så det var nytt för oss. Stor matsal fanns dock strax bredvid.
alexelin: Hej Vill ha kvar mina gamla 60 tals skåp kvar och bygga till lite. Hur ska jag gå tillväga? Platsbgga nya skåp som kan passa i eller leta upp gamla skåp? Var köper man gamla 60 tal skåp? fråga 2 Kan diskmaskin stå bredvid en gasspis med varmluftsugn? Vad ska avståndet vara?
Drogen: Jag söker en snabb "allt i ett" stektermometer. Tanken är att när man t.ex. storgrillar med 3-4 fläskfiléer eller liknande under locket på grillen så ska det vara enkelt att sticka i termometernas och snabbt få ett värde innan man fyttar den till nästa köttbit o.s.v. Några tips?
ulricac: bobbo_krull: nejdå, vi har inte missat det! Mattan ska gå ut mot sockeln i framkant. Blir det då läckage så rinner det ut på golvet och man ser det direkt (vilket är syftet!). Den "plast låda" som följde med diskmaskinen är också konstruerad så att framkanten är nästintill obefintlig för att vatten som läcker ska rinna framåt och synas direkt! Så detta verkar vara ett vanligt
Las Peras: Min diskmaskin har nu lagt av precis när sommarsemestern och nya vardagsrumsmöbler är inhandlande, så jag vill laga den själv för att komma billigt undan. Problemet är att jordfelsbrytarn löser ut efter nån minuts körning och det spelar ingen roll vilket läge den kör i. Jag plockade isär nere vid filtret och hittade först en lös skruv som satt i filtret, sen hittade jag en till
Kvanne: [citat] :-) Jag är visserligen väldigt förtjust i linoljefärg, men den här gången var det som sagt var inte det vi tänkt oss :-)
magentis: [citat] Det fungerar inte rikitgt så enkelt, utan säljaren beställer ditt kök från tillverkaren, så säljaren får åxå pynta upp för att du ska få ditt kök. Det är bara stommar å möjligen ett vitt bassortiment som hålls i lager. Jag misstänker att säljaren som vill ha en del i förskott, ger dig ungefär samma svar som du gett här. Moment 22, köksvarianten :D Jag hade "för
FRS05: Det är lättare att inte sätta så smått kakel, det blir oftast plåttrigt och mycket fogning som du måste få snygg. Att göra hål för lampknappen skall inte vara så svårt. Du får givetvis ta bort knappen först, kakla under och sedan sätta knappen utanpå kaklet. Att göra hål i kaklet fixar du enkelt genom att dra ett kakelborr igenom och sedan såga upp ett hål. Lättast är om du
joflopp: Köp hellre en "riktig" PRK-koppling. Jag testade en liknande från Jula men tyckte den var mycket bökigare att montera än en vanlig koppling i metall. Kör på som du beskrev i inlägg #4.
shaman: har haft induktion en månad och det häftigt! kokade potatis i dag, körde på boost...kom så på att jag ville koka morötter med...skalade snabbt 2 morötter, när jag öppnade locket för at lägga dom i så kokade vattnet redan! det surrar lite men ofta har man fläkten på när man lagar mat så då gör det inget....vid långkok har man på låg effekt och då hörs det inget.
Jesca_j: Och diskmaskinen är hursomhelst tyst jämfört med köksfläkten. :)
peoe: Oj, hade inte kollat så noga... Så jag röstar på 2*3 skåp, men spisen under dessa. Jag stoppade in min micro i ett av skåpen, blev precis lagom och så slipper den synas när den inte används. I fläktsskåpet finns det plats för vattenkokaren och perkulatorn, dock får man ha luckan öppen när det kokar förstås... (Gillar inte att ha skit framme på bänken, vill ha undan de där
Lmob: ingen dum ide, behöver bara köpa 2 extra gångjärn. ikea har speciella järn till att skarva lådor med, det har vi ju i ett låda tänkte inte på den iden....
yps: Nån som har tips på sten i Stockholm? Valter Eklund, Bror Törner ? Vilka fler finns det ? Några prisvärda jämfört med längre ut från Stockholm?