6 335 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Är Siemens induktionshäll tyst
Jag har kollat runt på olika forum och förstått att induktionshällar väsnas.
Tystast tycks Siemens vara. Vad jag förstår bildas ljudet dels från induktionsslingorna, detta kan vara både ett lågfrekvent ljud (50Hz) och ett högfrekvent ljud, ungefär som ljudet från gamla TV-apparater (15kHz) som ungdomar kan höra, dels från magnetisk påverkan av "dåliga" kokkärl och dels från kylfläkten.
Kokkärlen går att byta ut dämpat lågfrekvent (50Hz) ljud går att stå ut med en stund men högfrekvent ljud (15kHz) är ytterst påfrestande även om inte hörseln uppfattar det fullt ut.
Den häll som just nu är mest intressant är Siemens EH775501E som tretti.se säljer i paket med ugnen HB23AB510S
Har någon erfarenhet av dessa Siemens produkter?
Alternativt skaffar jag en "vanlig" häll Siemens ET645EN11 har någon erfarenhet av denna?
Jag funderar även på mikron HF25M560
Men viktigast är om någon kan bekräfta/dementera ljudnivån från spishällen.
Tystast tycks Siemens vara. Vad jag förstår bildas ljudet dels från induktionsslingorna, detta kan vara både ett lågfrekvent ljud (50Hz) och ett högfrekvent ljud, ungefär som ljudet från gamla TV-apparater (15kHz) som ungdomar kan höra, dels från magnetisk påverkan av "dåliga" kokkärl och dels från kylfläkten.
Kokkärlen går att byta ut dämpat lågfrekvent (50Hz) ljud går att stå ut med en stund men högfrekvent ljud (15kHz) är ytterst påfrestande även om inte hörseln uppfattar det fullt ut.
Den häll som just nu är mest intressant är Siemens EH775501E som tretti.se säljer i paket med ugnen HB23AB510S
Har någon erfarenhet av dessa Siemens produkter?
Alternativt skaffar jag en "vanlig" häll Siemens ET645EN11 har någon erfarenhet av denna?
Jag funderar även på mikron HF25M560
Men viktigast är om någon kan bekräfta/dementera ljudnivån från spishällen.
Her precis installerat en Siemens induktionshäll (EH772001E) och har bara hunnit laga mat på den ett par gånger.
Man hör att den surrar lite om man har helt tyst i köket i övrigt, men så fort man slår på fläkten/smöret i stekpannan börjar fräsa etc. så uppfattar i alla fall inte jag ljudet från hällen. Surret är fö. lågfrekvent.
Man hör att den surrar lite om man har helt tyst i köket i övrigt, men så fort man slår på fläkten/smöret i stekpannan börjar fräsa etc. så uppfattar i alla fall inte jag ljudet från hällen. Surret är fö. lågfrekvent.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har också en Siemens EH772001E och jag använder IKEA's kärl och när man kör i Powerboost läge så hörs det litegrann men det är ju inget ljud som man störs av på något sett. Innan jag köpte en induktion så läste jag också om högfrekventa ljud som kunde uppstå men har inte märkt av något alls sådant på denna häll.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
IKEA:s kokkärl till en induktionshäll för 7000 kr? Det är ju som att sätta kinesiska vinterdäck på en Ferrari...themac skrev:Jag har också en Siemens EH772001E och jag använder IKEA's kärl och när man kör i Powerboost läge så hörs det litegrann men det är ju inget ljud som man störs av på något sett. Innan jag köpte en induktion så läste jag också om högfrekventa ljud som kunde uppstå men har inte märkt av något alls sådant på denna häll.
Satsa 2000 kr på en stekpanna, en gryta och en sautös så ökar din matlagningsupplevelse med ett par hundra procent.
Har nu haft några dagar på mig att testa hällen med både kärl från serien IKEA 365+ och finare från Skeppshult. Den största skillnaden är inte ljudet (det är rätt marginellt tycker jag) utan uppkokningstiden. Det går väldigt mycket snabbare med ett tyngre kärl av högre kvalitet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden