28 318 läst ·
11 svar
28k läst
11 svar
Hur lång tid tar det att sätta kakel?
Ok. Jag har precis pratat med kakelsättare som påstår att det tar ca 10-12 timmar.
Jag tyckte det lät mycket!! Å andra sidan sa de också att de egentligen inte hade tid.
De uppmuntrade mig faktiskt till att sätta kaklet själv, en erbjöd sig faktiskt att komma och granska arbetet och ge goda tips, gratis!!
De uppmuntrade mig faktiskt till att sätta kaklet själv, en erbjöd sig faktiskt att komma och granska arbetet och ge goda tips, gratis!!
3 timmar va väldigt snålt... 3,5m2 är ju drygt 6m kök.
Men såklart inga 10-12 tm.
Skulle nog säja 6 tim. Montering, fogning, mjukfogning.
Förutsatt att materialet finns på plats.
Och beroeende på plattval
Antar att de är vita 10x30 vilka e bra sugande vilket gör att man kan foga rätt omgåeende.
Men såklart inga 10-12 tm.
Skulle nog säja 6 tim. Montering, fogning, mjukfogning.
Förutsatt att materialet finns på plats.
Och beroeende på plattval
Antar att de är vita 10x30 vilka e bra sugande vilket gör att man kan foga rätt omgåeende.
Redigerat:
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Alltid svårt när folk pratar om hur lång tid vissa saker tar.
3 timmar är riktigt i underkant om man ska använda siffran i jämförelse med vad en hantverkare säger sig vilja ha betalt för.
Oftast går det...
1 timme till körningar...
1 timme till att blanda fix och fog samt rengörning av verktyg
2 timmar till sättningen av kakel
2 timmar till fogning/tvättning och siliconläggning
Såå 6 timmar är ett vettigare riktmärke.
Under förutsättning att underlaget är 100% klart för sättning och ingen spackling behövs.
Sen har det ganska stor betydelse om väggytorna är fulla med vägguttag eller utskjutande spotskivor under skåpen m.m , vilket gör att det går mer tid på att forma plattorna efter detta.
Mvh
Köksmontören
PS:
Hade själv en kund som per telefon sa att det bara behövdes lite spackling på ett par ställen, men när jag väl kom dit så hade jag att göra i 4tim innan det gick att sätta en enda platta.
Putsen ramlade ner bara man tittade på den och allt sådant löst är nödvändigt att ta bort och sen prima upp ytan och spackla upp den.
3 timmar är riktigt i underkant om man ska använda siffran i jämförelse med vad en hantverkare säger sig vilja ha betalt för.
Oftast går det...
1 timme till körningar...
1 timme till att blanda fix och fog samt rengörning av verktyg
2 timmar till sättningen av kakel
2 timmar till fogning/tvättning och siliconläggning
Såå 6 timmar är ett vettigare riktmärke.
Under förutsättning att underlaget är 100% klart för sättning och ingen spackling behövs.
Sen har det ganska stor betydelse om väggytorna är fulla med vägguttag eller utskjutande spotskivor under skåpen m.m , vilket gör att det går mer tid på att forma plattorna efter detta.
Mvh
Köksmontören
PS:
Hade själv en kund som per telefon sa att det bara behövdes lite spackling på ett par ställen, men när jag väl kom dit så hade jag att göra i 4tim innan det gick att sätta en enda platta.
Putsen ramlade ner bara man tittade på den och allt sådant löst är nödvändigt att ta bort och sen prima upp ytan och spackla upp den.
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Nja...ulricac skrev:
Det låter ju nästan som att de inte är intresserade av att hjälpa dig.
Underlaget och ev. uttag och annat som kan påverka tiden för sättningen är ju ganska så intressanta frågor om man ska kunna få ett hum om vad det tar i tid.
Mvh
Köksmontören
5-6 timmar låter rimligt men att sätta en yta på 3½ kvm är det helt enkelt inte så många som är intresserade av. För mycket jobb för så liten yta och risken att bli av med ett större jobb pga av det lilla är en risk med.
Den plattsättaren du pratade med som sa 10-12 timmar gav dig ett bra underlag för vad det var för jobb han var ute efter. Inga småjobb som inte ger betalt. Tråkigt att det blir så ibland.
Den plattsättaren du pratade med som sa 10-12 timmar gav dig ett bra underlag för vad det var för jobb han var ute efter. Inga småjobb som inte ger betalt. Tråkigt att det blir så ibland.
Kakla är roligt så jag förespråkar att göra det själv på en så liten yta som det ändå är i ett kök.
Tidsåtgång är alledels beroende på vilket material du har under. En ny gipsskiva eller en södertrasad betongvägg. Skiljer en massa timmar i underarbete för det.
Men just själva kaklingen går rätt fort. Första gången jag kaklade var med 15*15 plattor ett lite under 2 kvm stort område tog det ungefär 1,5 h med bara kaklingen. Fogningen kvällen efter gick betydligt fortare.
Gången efter var det 5*5 cm plattor på mosaiknät. Enyta av 2,5 kvm tog några timmar, en kväll ungefär. Det som var tiskrävande var att klippa söder mosaikshoken så att bitarna blev lämpligt stora.
Tidsåtgång är alledels beroende på vilket material du har under. En ny gipsskiva eller en södertrasad betongvägg. Skiljer en massa timmar i underarbete för det.
Men just själva kaklingen går rätt fort. Första gången jag kaklade var med 15*15 plattor ett lite under 2 kvm stort område tog det ungefär 1,5 h med bara kaklingen. Fogningen kvällen efter gick betydligt fortare.
Gången efter var det 5*5 cm plattor på mosaiknät. Enyta av 2,5 kvm tog några timmar, en kväll ungefär. Det som var tiskrävande var att klippa söder mosaikshoken så att bitarna blev lämpligt stora.
Oj, själv tyckte jag att fogningen var skitknepig att få till snyggt och bra. Däremot kaklingen gick ganska bra men jag hade 4kvm med 5x5 på nät där väääldigt många var tvungna att kapas men det gick rätt snabbt ändå.
Men som sagt fogningen, jag måste ha använt nån konstigt taktik eller så för det gillade jag inte.
Men som sagt fogningen, jag måste ha använt nån konstigt taktik eller så för det gillade jag inte.
Klicka här för att svara