Kök
verktygsgurun: Vatten på en massiv träskiva går hur bra som helst om man använder oljan som beskrevs i inlägget ovan. OSMO olja är helt suverän.
Johnny Viking: Kan ju uppdatera o säga att jag till slut hittade ett på Jysk som fick duga. Ack vad sådana här bord dock är känsliga på "slag" eller repor. Vad är bäst o lacka sådana här bord i utan att det blir glänsligt, men ändå får en hårdare yta?
Lmob: monterade en ny thermex fläkt och kör jag på det lägsta så hörs ett elektriskt brumm men motorn går tyst. så skall det inte vara eller hur. skall be att dom jag köpte den av att dom får komma och lyssna
AstaS: Stala gör inte något annat än vanliga fyrkantiga - har frågat. Det är förmodligen därför de kan vara billiga. Jag tror inte att Franke heller gör sneda hörn. Jag kollade runt ganska mycket när vi höll på eftersom jag ville få fram bästa priset. Vissa gör till företag, men gör inte till privatpersoner.
PX-21: Och själv har jag en kamin på laminatgolv och glasskiva händer som sagt inte nåt med laminaten... Mvh
raveper: Snyggt bulthuvud fixar du genom att använda skruv och plugg. Sen brukar det vara med "skyddslock" för vinkeljärnet i skåpet.
Janroma: Vi har extern fläktmotor vilket vi inte ångrar. Effekten är bättre och det behövs om ni ska ha frihängande fläktkåpa. Jag letade som en galning efter kåpor utan motor men utbudet var dåligt. Till sist blev det Fjäråskåpan Diabol 16000kr vilket är sjukt mycket men vi hittade inget annat.
Hybris: Hejsan, Petar upp denna tråd lite. Jag är på gång och skall ta beslut om fläkt nu. Riktigt sugen på en som är monterad i taket som ovan. Orolig för draget bara. Finns det verkligen ingen som har en sådan eller sett dem i verkligheten? Vore trevligt att höra att de verkligen får bort matos och fungerar bra. Supertack till någon som kan ge mig lite mer info/erfarenhet om detta! Även
Hybris: Swenova är ett bra köks. Samma koncerna som äger Ballingslöv så mycket är samma. Just Modeum kan jag dock inte hjälpa dig med tyvärr.
mackan78: Min betedde sig likadant. Finns en uppdaterad version av den nu som de ska skicka till mig. Rörmokaren sa att den stod & läckte kallvatten ut i varmvattnet hela tiden. Blir ju lite dyrt i längden om man bor i villa ;)
styrman1: Det är en sån du ska ha. inga fulkopplingar direkt på kranen.
byggarätt: Tvättmaskinens placering är underordnat hanteringen av kläder...tänk igenom hur smutstvätten uppstår där man klär av sig och hur den ska transporteras till maskinen sen har du problemen med klädvården torkning strykning etc..och tillbaks dit där du klär på dig. Bästa placeringen är på vägen till frukost då du antagligen letar efter något plagg som fastnat i hanteringen ..ligger
SSAB: Vi köpte ett paket med stor kyl/frys från Whirl. till vår lägenhet. Jag tyckte de var fina och priset var överkomligt - - Kylen funkade perfekt men frysen började snart brumma som en liten bil och kompressorn gick i ett (-18). Detta blev till slut inte möjligt att stå ut med, detta ljud - kylskåpsgubben kom och bytte..fläkt..?? i frysen - = tyst i en vecka. Brummandet börjar igen och
hek: Fjäråskupan verkar kunna fixa det mesta (kostar dock).
jakobnm: Om jag ställer socklar direkt på mitt inte helt jämna golv (linoleum på masonite och bräder) så blir det glipor och springor. Var kan man hitta lister som tätar? T.ex. sådana som tycks följa med vissa av IKEA:s socklar.
esox: Ett bra sätt att "hitta" billiga vitvaror är att använda e-post och skicka iväg offertförfrågningar till ett antal butiker. Jag mailade nyligen ett tiotal butiker, stora som små, och fick inom två dygn svar från sex av dem. Offerterna låg mellan 21 000 och 29 700, ett förvånande stort spann på den relativt låga summan...så det finns pengar att spara på några enkla
gadu^: Ok, tack! Får leta efter nåt galler nu då... eller borra...
verktygsgurun: Köpte ett sånt för ett tag sedan för att dra mjukfogen i mitt nya badrum....riktigt snygga fogar blev det tom snyggare än om man hade tejpat o dylikt...
yps: Bumpar tråden, några fler som har bilder på fina heltäckande rostfria bänkar?
viktorj: hejsan Har en Electrolux kyl som heter Qr2519fx som har som man kan tappa vatten och kolsyrat vatten ur. Jag tycker att vattenflödet är väldigt lågt. Finns det någon som har en likadan kyl som kan mäta flödet vore jag enormt tacksam.. Tack på förhand//Viktor
gryden: Var med om samma sak fast med IKEAs garderober, PAX. Där var det så smart gjort att högskåpen som jag trodde skulle vara 100cm breda i själva verket var 99.8cm breda, och så ska det vara om man läser det finstilta i IKEA:s interna datasystem (jag var dit och frågade). Detta ställde till problem då jag även skulle ha överskåp med samma bredd, och dessa var verkligen 100cm breda.
Nisse73: Style eller Level har en yta av högtryckslaminat vilket är jätte slitstarkt och lät att rengöra.
*Martina*: [citat] Hmm piltangenterna ska jag testa! Jag har bara dragit de med musen...
Forward: Jo det är ett hus med en ½ källare. Jag hade förhoppning om att kunna ta vatten och avlopp från platsen där trinettköket står idag, eftersom det nya köket hamnar då på andra sidan väggen. Men det kanske inte går?
JoakimU: Hej. Någon som har provat fläktkåpan från IKEA, modell Dåtid H00 M00, och har ett allmänt utlåtande om kvalitét och funktionalitet? Funderar på att en sådan i sommarstugan om ingen har något annat förslag på en liknande (vit) modell i ungefär samma prisläge. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90108992 Mvh Jocke
J.A: [citat] Dessvärre är inte jag och kameran riktigt överens :-/ så jag har inga bilder att bidra med i nuläget. Men hoppas någon annan har.
henkesnygg: Jag har sett i kataloger från flera leverantörer (te Noblessa) att de har en liten aluminium/rostfri profil/list/specialgrej? längst ned under täcksidor mot golvet. Någon som vet var man kan få tag på dessa? Jag har sågat min täcksida från IKEA 5mm för kort, känner inte för att vänta två veckor och punga ut med 1400 för en ny inkl frakt.