Hej!
Kan inte få ordning på hur jag skall börja kakla mitt kök. I princip så är det en vägg som skall kaklas. Det kommer att se ut som ett uppochnervänt T med bänskivan som bas och väggskåp till höger och vänster upp till tak. I mitten har jag en 90bred spis och ovan den en 90bred fläkt. Jag skall lägga 15x7,5 liggande omlott vitt kakel (Höganäs Biselado) med mörkgrå fog.
Först tänkte jag börja i mitten vid taket och gå nedåt men då vet jag ju inte hur det skulle se ut vid bänkskivan. Sedan tänkte jag att jag börjar från bänkskivan upp med utgång från mittlinjen men då får jag (om jag räknat rätt) ganska fula skarvbitar på sidorna. Sista alternativet är att börja från ena sidan från bänkskiva och upp men då får jag ingen mittlinje i "hålet" över spisen...

Hur tycker ni? Finns det en branschstandard?
Tack för era tankar
/Cgong

T
Mät ut mitten på plattan, alltså 7,5 cm och sätt på mittlinjen, hur blir skarvbitarna då?

N
Jag mäter alltid i dessa lägen ut mitten på mellanrummet som blir mellan väggskåpen...alltså där fläkten ska sitta.

Sen lodar jag ner med ett vattenpass en rak lodrät linje och utgår med denna som centrumlinje för att bitarna till vänster och höger om fläkten ska bli likvärdigt stora eftersom det är här man tydligast ser alltihopa.

Dessutom måste man börja nere och gå uppåt.

Börja med att lägga en masoniteremsa á 3mm i botten att ställa kakeln på så får man en lagom distans till bänkskivan att sen lägga silicon på.

Lycka till !

Mvh

Köksmontören

Då får det bli så, det låter helt logiskt och vettigt.
Skall försöka posta en bild när det är klart...
/Cgong

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.