Kök
malinahlen: Hej Kuragarden, vår köksö består av en granitskiva med måtten 1752*900 mm. Under det står i tur och ordning ett lådskåp på 50 cm, ett lådskåp på 80 cm och ett diskbänkskåp på 40 cm. Max utsticksmått på granitskivan är 20 cm, och då vi har 30 cm har vi lagt en ekskiva under som stöd, plus kompletterat med 3 konsoller.
gadu^: Vi köpte ugn, micro, diskmaskin och induktionshäll från Ikea. Hittills så funkar de toppen! Micron är lite skum, men det beror nog mer på mig som användare än själva hårdvaran. Hällen är knäpptyst, speciellt om man jämnför med andra modeller (både i affärer och enligt utsagor i forumet). Diskmaskinen upplever jag att den är ganska tyst oxo, men jag kanske var lite förutseende
Marcus123: Vi har precis byggt klart vårat ikeakök. Vi har ett faktum 721 högskåp(233cm) med inbyggnadsugn och micro från bosch. Det enda jag fick göra var att göra den lilla passbiten lite lägre annars fungerade det perfekt.
maabse: Jag föreslår att du kontaktar en finssnickare för att få precis det du vill ha med osynliga beslag (tänk IKEAs LACK hylla fast bättre...) Hoppas du har en bra vägg, dock.
Johan Gunverth: [citat] Om du hade läst ovan, så hade du sett att det fanns ett svenskt stenkartotek på: http://www.sten.se ;)
pillan71: I Sundsvall finns Stenhuggarn i Bergsjö AB www.stenhuggarn.se
kayakerboy: Tack pinebar, ska går över till Lundell & Zetterberg på lunchen och kolla.
bigsnucke: Att måla luckor HELT utan brytning "går inte"... Det blir fult, vasst, ömtåligt och kasst i största allmänhet... Det räcker dock med en "mikroskopisk rundning" som fortfarande gör luckan "rak". Luckor med rundning har en mycket större radie på rundningen. (I min värld...)
pinebar: Lite instruktion då: Är det snett i höjdled, då måste du lätta på skruvarna som håller gångjärnet i skåpet. De har ovala hål och en liten markering för mitten. Kolla först hur högt du vill flytta luckan och flyta sedan bägge gångjärnen så mycket. Är luckan vriden, liksom rollad, så skruvar du ut eller in på de stora skuvarna ungefär mitt på gångjärnen. Du märker när du
_pernilla: Dom flesta stenhuggerierna kan leverera över hela landet. Materialkostnaden totalt inkl. frakt kan ibland bli billigare om man googlar sig runt lite. :)
pinebar: Jag har gjort det. Variant 1 är att köpa två stommar, mäta noga, såga av dem någonstans på mitten, plugga och limma ihop. Då får man över och undersida precis som den ska vara och en skarv någonstans på mitten. Det är ganska krångligt, men blev bra resultat tycker jag. Gör man så blir det två färdiga skåp av tre. Det är viktigt att hålla tungan rätt i mun när man sågar så
maabse: Hej! Jag undrar också över tid, titta gärna in på min projektplan och se om du hittar moment som stämmer med dina! Hoppas också komma under 1 månad på att vara utan kök -- vi måste nämligen bo kvar i lägenheten under renoveringen... Se "Feedback på projektplan, tack"
Missy: Jag hade samma problem för ett tag sen och efter en tid hos olika köksleverantörer hamnade vi på Noblessa kök, där jag upplevde att man fick det bästa mottagandet, men vad jag skulle komma till var att vi bokade ett gratis ritningsmöte (fick tid redan samma vecka) och till mötet hade vi bara med oss ritningar + att jag alltid velat ha ett vitt kök så lucka var inte så svårt att
gadu^: [citat] Vi har den, tror jag. Det första vi fick göra var att få fläktmotorn utbytt då den väsnades och skallrade en hel del. Men efter det så är den tyst på 1an och 2an. Fullt ös på 3an hörs förstås mer. En sak att tänka på är att det lätt blir dropp från den när kokar eller steker mycket, men tror inte man kommer ifrån det map designen. Snygg är den iallafall. Bilden visar
brevik: Hej! Monterade in en rund ho (Lagan, IKEA) och blandare i helgen i vår bänkskiva av ek till tvättstugan. Anser ni att följande tillvägagångssätt räcker? 1. Silikon på sågytan vid hålet för tätning. 2. Ikea hade någon "foam-list" man satte runt hon som ska sluta tätt mot bänkskivan. 3. Hon skruvades fast med fyra skruv-mojänger :) som nyper fast i bänkskivan. Hon verkar sitta
malinahlen: Jag tycker det ser bra ut. Den enda funderingen jag skulle kunna tillägga är vilken diskho du ska ha. Det ser ut som en enda ho. Jag vet att vissa tycker att det är jättebra, men jag tillhör inte det gänget ;) Jag vill ha en rejäl dubbelho, så man kan diska i den ena och samtidigt skölja i den andra. Och dessutom placerade så att flödet blir naturligt, smutsig disk, diskho, sköljho,
fredrikv: Det är nu länge sedan tråden var aktiv, men eftersom den träffar högt på sökmotorerna vill jag lägga till: - Oxalsyra - fungerar bra för att ta bort mörka fläckar av plåtburkar, järngrytor, frukt och bär på bänkskivor av t.ex. ek. Köp oxalsyra på färgaffären, blanda ca 1 msk/dl och lägg med en tesked vätskan på fläckarna. Låt ligga i cirka 15 min eller så länge det
Kerst: hej alla, nu har jag lyft fodren ändå, gjort en distansbit att sätta mellan, rätat upp med renoveringsgips, och nu är det tamej... rakt! får snart glas så jag kan tapetsera utan risk för stänk. Men jag vill tapetsera NU! Tack för era kreativa idéer, jag ska försöka lägga ut en bild på det hela när det blir klart.
Fredrik.engdahl: marbodal har börjat sälja vissa av sina kök som Platta paket och ska stärka sin namn på så sätt så alla köks namn som fanns på olika andra affärer som honbach ,bauhaus,k-rauta mm kommer att sälja Marbodal platta kök
Tessok: [citat] Om skivan är blankpolerad eller mattslipad spelar ingen roll när det gäller att hålla rent Det viktiga är att skivan har fått en impregnering ifrån början Lite såpvatten och en disktrasa räcker för rengörning Vill man få det riktigt fint kan man eftertorka med en kökshandduk
Fotografen: Mor&far har Kungsäter och är mycket nöjda. Strulet var att beställa och se till att beställningen från bygghandeln till Kungsäter blev rätt och komplett, mitt tips är att kontakta Kungsäter direkt och sedan lämna in en lista hos bygghandlarn. Bygghandlarn var dessutom tämligen ointresserad av hela affären, morsan fick till svar "det går inte-finns inte" men det gick alldeles
Mazze83: Den översta korta lådan har utgått! Köper du detta bänkskåp, så får du bara den undre "stora" lådan! Tänk även på att IKEA snålar och inte skickar med vinkeljärn för att fästa den översta täckfronten, utan detta är något du själv måste fixa!
JF.: Har inga bilder än, men när jag fått skivan tillverkad lovar jag att ta några om du är intresserad av att se hur de blev.
Mattias_Jo1: OK! det är så man får göra...eller så blir det att kabeln från hällen får man dra ut till nått skåp närmast väggen. Blir en pass bit på 13 cm mellan vägg och första skåp/lådskåp (pga element) för mig.
yps: Tjenare, vad tror ni om att montera in en TepanYaki Häll i ett nytt kök? Kan man använda den till andra saker än "japansk" mat? Tex ha den som ett vanligt stekbord och ersätta stekpannan med den? Mvh Magnus
brevik: Hej! Vår bänkskiva som vi har beställt på Bauhaus ska vi hämta idag. Dom har sågat ut för rund ho och blandare. Något jag ska tänka på vid montering av ho och blandare? Är det våtrumssilikon på sågytorna som gäller innan montering av ho och blandare? Ska silikonet torka på sågytorna innan jag monterar hon och blandaren? Bänkskivan är en ekskiva. Vad rekommenderar ni för
Cheever: Köp det du tycker bäst om ;) Ballingslöv = massproducerad ett-snäpp över-Noblessakvalitet... Jämn och fin kvalitet och du får det förväntade. Smedstorpskök = tillverkning i mindre skala och med detta om du har tur en kvalitetsmässig fullträff, eller inte.