7 037 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Förankra köksö?
Vi är i färd med att bygga om köket och ska ha en köksö. Vi har alltså rivit ut precis allt; nytt golv ska gjutas och vi ska ha vattenburen golvvärme. På detta ska läggas klinker. Funderingen nu är om man behöver tänka på nåt särskilt redan när man lägger plattorna, med tanke på köksön? Eller räcker det med att ställa dit den på färdiglagt golv och förankra den "den vägen" så att säga?
ställ dit den på färdiglagt golv.
Beroende på vilken köksleverantör ni valt så är köksöarna olika mycket stabila och behöver ibland förstärkas undertill med ett regelverk på förslagsvis sockelhöjdens höjd.Normalt 160mm.Detta regelverk stabiliserar ön och gör den solid utan gung och svaj.Vill ni sedermera att den skall sitta fast mot underlaget göres detta smidigast med några klickar sättlim under regelverket.På detta sätt undviker ni fula håltagningar i klinkerplattor och missöden med sönderborrad golvvärme.
Har ni en konstruktion med sockel som kläms fast om benen så byggs regelverket innanför dessa ben så man fortfarande kan använda sig av denna sockelkonstruktion så att säga.
Beroende på vilken köksleverantör ni valt så är köksöarna olika mycket stabila och behöver ibland förstärkas undertill med ett regelverk på förslagsvis sockelhöjdens höjd.Normalt 160mm.Detta regelverk stabiliserar ön och gör den solid utan gung och svaj.Vill ni sedermera att den skall sitta fast mot underlaget göres detta smidigast med några klickar sättlim under regelverket.På detta sätt undviker ni fula håltagningar i klinkerplattor och missöden med sönderborrad golvvärme.
Har ni en konstruktion med sockel som kläms fast om benen så byggs regelverket innanför dessa ben så man fortfarande kan använda sig av denna sockelkonstruktion så att säga.
Redigerat:
Förankring rekommenderas varmt, gärna på det sätt som ikeahantverkaren beskriver.
Men, golvvärmen behöver ni kanske inte dra under köksön. Dels känns det onödigt att dra värme under skåp och dels kan ni då utan problem dra ner ett par rejäla skruvar också, för att verkligen fästa köksön i underlaget. Att borra i klinkerplattorna är lite kämpigt, det går lättare att borra genom fogarna.
Men, golvvärmen behöver ni kanske inte dra under köksön. Dels känns det onödigt att dra värme under skåp och dels kan ni då utan problem dra ner ett par rejäla skruvar också, för att verkligen fästa köksön i underlaget. Att borra i klinkerplattorna är lite kämpigt, det går lättare att borra genom fogarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Vi har en köksö som jag förankrade genom att dra upp gängad 12mm stång från bjälklaget. Sedan har jag byggt en ram av reglar som stången går igenom. Ön är skruvad i reglarna.
Det är säkert overkill, men ön är väldigt stadig.
Det är säkert overkill, men ön är väldigt stadig.
Ja, min tanke var att golvvärmen naturligtvis inte skulle dras under ön, men hips vips hade rörmokaren varit där och dragit slangen överallt. Jag tror banne mig den ligger där vi ska ha själva köksinredningen också, dvs in mot väggarna. Verkar ha brustit i både kommunikation och tanke där.
Glömde nämna att det är ett IKEA-kök, om ikeahantverkaren kommer tillbaka och har nåt att tillägga angående det.
Hempularen, jag gillar lite overkill, det värsta som finns är underkill.
Glömde nämna att det är ett IKEA-kök, om ikeahantverkaren kommer tillbaka och har nåt att tillägga angående det.
Hempularen, jag gillar lite overkill, det värsta som finns är underkill.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jag fick rådet att man skall dra slingorna överallt även under inredningen (OBS vattenburet). De ger ett tillskott till värme trots placeringen.
Här kan du se själva planritningen: http://4.bp.blogspot.com/_nyusFqG2ghM/SghoyoD3hfI/AAAAAAAAAv4/pVlmGd-pWwE/s1600-h/kök.bmpTiger79 skrev:
Bänkskivan är 122*184 cm (och hel, inte delad som det ser ut på bilden) och under den ska vi ha Faktum-stommar från IKEA.
Bilden är inte helt komplett, vi ska ha två grunda skåpstommar på hitre sidan också (motsatt sida från spishällen alltså) mest för bärigheten. På spishällssidan ska vi ha stommar med sammanlagd längd 180 cm.
Redigerat:
Det värmer nästan lika mycket även om du har köksskåp ovanpå.hempularen skrev:
Lite större andel av värmen kan gå nedåt, men har du källare under så får du nytta av den också.
Dessutom, om du drar värme överallt så kan du själv/ nästa ägare sätta in ett kök med ny planlösning utan att behöva bila upp golvet för att åtgärda kalla fläckar.
/ Fredrik
Klicka här för att svara