Hejsan,

Jag har ett antal inlägg i detta forum där jag frågat och undrat över diverse saker kring köket. Äntligen står jag med ett helt nytt kök på nästan 40m2. Dag och natt mot det gamla. Skall lägga upp före och efter bilder framöver. Kan ta några veckor till då jag vill få ditt lamellgardiner och lite mer detaljer på väggar och så innan. ;-)

Lite fakta om köket:
Kökstillverkare: Swenova (Exakt samma som Ballingslöv fast annat namn) Tom monteringsanvisninarna från Ballingslöv! Jämfört och det är exakt samma grejer. Ballingslöv hara tjockare katalog och lite fler val plus högre pris. ;-)
Köksleverantör: Ekebybruk i Uppsala. Fantastisk personal! Löst alla problem utan diskussion och kan bara säga att jag kommer köpa av dem igen om jag flyttar eller behöver något annat! Skönt att det finns leverantörer som bryr sig i dagens ekonomi där man dagligen bränner kunder! Hatten av! Kundservice referens!
Svarta högblanka plattor i 60*60 från Konradsson. (enda problemet jag har just nu är finishen på dem som jag hoppas löser sig) Dessa inte levererade av Ekeby.
Vita luckor utan handtag. Trend. Alugrepp. Mjukstängande och öppnas fullt ut. Fungerar kanon.
Inbyggda diskmaskiner: Miele G2384SCVI (2 st så man har rent i en och smutsigt i en annan. Man slipper flytta runt disken) 43 db och riktigt tysta. Kvalitet! Fasen man hör inte att de är på så tur att det finns en lampa som lyser!
WITT WIP100 induktionshäll planmonterad i svart granitskiva. Snabb och snygg. Riktigt mörk svart så den försvinner i graniten.
Miele DGC5080 ång/varmluftskombiugn. Grymt bra ugn! Lagar mat kanonbra med den! Kan laga hela menyer och kombinera varmluft och ånga! Enda nackdel? Något liten. Man skulle ha två! ;-) Men fungerar bra för min familj och vi har ju en till ugn.
Miele H5080BM mikro/varmluftsugnkombi. Mikron fungerar kanon. Suveränt att kunna kombinera mikro och varmluft. Och den har över och udnervärme trots mikro! Ganska ovanlig kombo. Ofta bar övervärme med mikrokombo!
Alla bänkskivor i svart granit (Assoluto Nero. Ville ha den riktigt svarta) 70 cm djupa skivor för ökat utrymme. En del med baröverhäng för frukost etc.
Inga överskåp i köket. (går att montera om behov uppstår men har lådor så det räcker)
Bara full utdrag lådor! Inga luckor! Suveränt!
Diskho Blanco Axia 6F i svart siligrantit planmonterat i granitskivan.
Strand Toro köksblandare (helt i rostfritt stål)
Falmec Mirabilia Pharao maxiisland köksfläkt. Mycket snygg och prisvärd designfläkt! Frihängande.
Beslagdesign Studios Dicro X1 spotlights i taket (22 st)
Inbyggda högtalare i taket kopplat till Sonos system som i sin tur dra musiken från en Windows homeserver eller direkt från internet. (Zune marketplace, internet radio etc)

Köket är alltså: svarta golva, vita luckor, svarta granitskivor, vita vägga i samma färg som luckorna (s500-N). Allt bryts av med mycket ljus, rostfria vitvaror och färg i form av tavlor, lampor och annat som bryter av det svart-vita. Modern stil på allt.

Har nybyggd stor altan med skjutdörr från köket. Perfekt under sommaren!

Har inte beställt ny kyl/frys ännu. Lutar åt Amana eller Liebherr.

Vill passa på att tacka alla som svarat på mina frågor och inlägg! Skall som sagt lägga upp bilder under den fasta sektionen med exempelkök. Men det kommer nog ta ett antal veckor då jag skall slöa på semestern och bara njuta ni!

Än så länge riktigt nöjd med alla mina val. Det enda strulet är golvet men det löser sig nog. Tror inte det är fel på plattorna utan handlar nog om finlir hoppas jag.

Swenova har varit struliga med sina leveranser och gjort fel ett antal gånger. Ekeby har räddat upp det varje gång. Lite skärpning från Swenova/ballingslöv vore på sin plats! Fått lite kompensation så ganska nöjd med dem trots allt! Men som sagt skärpning i det ledet tack! ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.