Jag renoverar köket och när jag tog bort kaklet på ena väggen så följde det med väldigt mycket av lättbetongen och jag kommer att behöva bygga upp som mest ca 2 cm. Jag funderar på att antingen använda Snabbfix (5kg 89:- Biltema 87-436) eller Husfix (2,5kg 189:- K-rauta). Eller ska jag använda något annat ?

Hittar ingen information om produkterna på hemsidorna så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Du kan använda vanligt putsbruk för att släta/laga till väggen. Kostar ca 60 kr för 25 kg. Sedan vanligt kakelfix när du ska kakla. Blir säkert jättebra! Ha de! Korp-Johan

Korp-Johan skrev:
Du kan använda vanligt putsbruk för att släta/laga till väggen. Kostar ca 60 kr för 25 kg. Sedan vanligt kakelfix när du ska kakla. Blir säkert jättebra! Ha de! Korp-Johan

Tack Johan :D Sökte på Putsbruk på biltema med fick upp sand (ha ha ha). Skulle du kunna länka? Jag är rätt ny på såna här saker (man måste ju vara noob på nåt ;)

"Mur och puts B, färdigblandad" heter den på Bygg-Max, och kostar där47:95, enligt senaste reklambladet. Gå in och titta på BYGGMAX.SE, så hittar du närmsta butik. Annars har dom detta på alla byggbutiker, fast kanske en tia dyrare. (Sanden från biltema låter ju lite pillig att få fast på väggen?! men det var riktigt kul! vaddå sand?) Låt oss gärna höra hur det går! Ha det! Korp-Johan

N
Skulle föreslå en produkt från LIP som jag själv använder till bl.a just sådana här problem och det är klockrent...

Lite dyrare än alla andra förslag du fått eller tänkt dig, men det är suveränt att arbeta med och torkar ganska så snabbt så det är lätt att forma och man slipper problemet med att det "ramlar ner" när man lagt på det på väggen.
Lättare att arbeta med om man inte är van vid att putsa och sånt.
Framförallt är det snabbtorkande vilket gör att vi ofta använder det för att sedan kunna sätta kakeln så snart som möjligt.

http://www.lip.dk/?ID=652&WEBID=3

Mvh

Köksmontören

När jag renoverade morsans kök fyllde jag upp de värsta hålen i betongväggen med vanligt kakelfix, primade i hålen först.
Sen när det torkat gick jag på med primer överallt och kaklade som vanligt.
Kanske inte den bästa lösningen men ibland får man ta vad man har tillhands.

Samma sak hände mig när jag knackade bort kakel för några månader sedan. Jag använde husfix vilket blev superbra, dock så tycker jag att du ska satsa på en tiokilossäck, det går åt mycket mer än vad man tror från början. Att tänka på är dock att det är extremt tungslipat så man ska bara bygga upp till de sista millimetrarna och sedan avsluta med vanligt spackel.
Husfixet blir sedan riktigt hårt och bra, lite dyrare men lättanvänt och bra.

N
Med tanke på priset någon skrivit om tidigare gällande husfixet så blir det betydligt billigare att köpa den jag rekommenderar om man behöver mycket och den är riktigt lättarbetad också.

Mvh

Köksmontören

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.