D
Hej,

Jag har gasledningar som inte är slopade men används inte. Tänkte köpa en gasspis med elugn. Det jag undrar är om någon kan förklara varför det är så mycket ledningar förutom stället där man kopplar på.

Sen undrar jag också vad en fackman tar för att koppla på en gasugn ungefär? Måste man stänga av gasen? Isf måste alla andra lägenheter luftas?

Haha, härlig bild. Ledningarna har säkerligen dragits om vid något tillfälle, dessutom har det suttit en gasmätare för poletter där någonstans också. Det ser också ut som att huvudledningen har fortsatt ut till höger.
Nåväl, jag kan inte svara på varför det ser ut exakt som det gör, så jag tänkte besvara en annan av dina funderingar angående avstängning. Svaret är nej, det behöver inte stängas av. Det kommer att läcka lite gas, men montören gör jobbet med öppna fönster och antagligen såpass snabbt att han/hon hinner koppla på en huvudkran.

Tänk också på det stundande gasbytet i Stockholm. Från stadsgas till naturgas. Du måste kontrollera att din planerade häll fungerar för detta.
http://www.stockholmgas.se/Projekt/Stadsgas-2010/Hushall/

Här hittar du aktuell lista för auktoriserade gasinstallatörer. http://www.stockholmgas.se/sv/Privatkund/Gasinstallatorer/

För mig kostade det ungefär 2500 i mitten på 90-talet när jag flyttade gasspisen 40 cm i sidled. Lönerna har väl dubblats sedan dess. Vid alla arbeten måste de installera en ny gaskran eftersom det var en gammal som satt där. Dessutom lät jag montera en flexibel slang så man kunde dra fram spisen själv för rengöring bakom. Innan satt den fast i gasröret.
Kolla för säkerhets skull hur framtiden för gas ser ut där du bor innan du kostar på något.

D
Tack för alla bra tips!

Har kollat på en spis som klarar både naturgas och vanlig gas. Dock har jag inte kollat med föreningen vad deras planer är, jag tror dock att c:a hälften av brf:ens lägenheter använder gasen, så det ska nog behållas.

Tycker det lät otroligt bra betalt för att skruva på en kran och koppla en slang, varför har inte gasinstallatörer timlön+framkörningsavgift som andra hantverkare :) Bidrag skall sökas!

Tänker mig att kostnaden för att få igång gasen igen kanske äts upp lite av att annars hade jag behövt ta in en elektriker och dra in mer faser in i köket.

/Daniel

Tyvärr var det i alla fall förut så att kostnaden för gasen med fasta och rörliga avgifter gör att det inte är billigare än el. Speciellt i lägenhet, där den fasta kostnaden per månad är jämförelsevis rätt hög.
Så att ha gas av ekonomiska skäl tror jag inte på.
Däremot är det enligt mig bättre att laga mat på än el.

Intressant.

Kan du ge en kalkyl? Matlagning på el.

Jag vet att gaskostnaden i Stockholm är 1 745:-/år för en tvåa. Lägenheter har fast pris då det inte sker ngn uppvärmning utan enbart matlagning.

Skulle vara kul att jämföra kronor mot kronor.

prislista

D
Såhär gjorde jag.

En gasinstallatör kopplade på en ny kran och en böjbar ledning i början på kringelikrok-ledningen, alltså där den kom ut. Så nu slipper jag alla ledningar ovanför spisen och kan ha en fläkt.

Nu är det bara kvar att bila ut den gamla ledningen och min bredspacklade och nymålade vägg! JIPPIE! =)

Om man kollar i Vattenfalls energiräknare och gissar att man använder spisen 2 timmar om dagen så kostar den enligt dem 1136 eller 946 kr/år beroende på om man har gjutjärnsplattor eller häll. Ugnen kostar 1893 kr/år med samma gissning om 2 h per dag. (Vilket nog iofs egentligen är lite högt räknat.)
Vattenfalls stora elräknare

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.