2 826 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Problem med väldigt het inbyggnadsugn
Hej!
Vi har installerat ny ElektroHelios inbyggnadsugn i rostfritt stål i sommarstugan. Vi konstaterar nu att vi vid användning ej kan ta i varken manövervred, handtag eller något annat på frontpartiet utan risk för brännskada, allt blir VÄLDIGT varmt.
Är det någon på detta forum som känner till problemet, kan detta vara riktigt eller är det möjligen något fel på just vår ugn?
Hälsningar
Glasse
Vi har installerat ny ElektroHelios inbyggnadsugn i rostfritt stål i sommarstugan. Vi konstaterar nu att vi vid användning ej kan ta i varken manövervred, handtag eller något annat på frontpartiet utan risk för brännskada, allt blir VÄLDIGT varmt.
Är det någon på detta forum som känner till problemet, kan detta vara riktigt eller är det möjligen något fel på just vår ugn?
Hälsningar
Glasse
Det låter lite konstigt. Om det inte är en extremt billig ugn ni har köpt så tror jag att den borde vara kallare på utsidan. De flesta ser ju nu för tiden till att man i alla fall inte bränner sig varken på utsidan av ugnen eller reglagen när den är på. Men jag gissar också att det är sådana finesser som prutas bort på billiga modeller oavsett märke.
Om du riskerar brännskador när du tar på den, så måste något vara fel, oavsett prisklass.
Att en billig ugn blir varm kanske jag kan acceptera, men inte SÅ varm. Hur har du byggt in den? Har du luftcirkulation så som tillverkaren föreskriver? Om du missar det kan jag tänka mig att ugnen blir för varm. Det i kombination med billig kvalitet KANSKE kan ge den effekt du beskriver.
Ring tillverkaren/försäljaren och kolla.
/ Fredrik
Att en billig ugn blir varm kanske jag kan acceptera, men inte SÅ varm. Hur har du byggt in den? Har du luftcirkulation så som tillverkaren föreskriver? Om du missar det kan jag tänka mig att ugnen blir för varm. Det i kombination med billig kvalitet KANSKE kan ge den effekt du beskriver.
Ring tillverkaren/försäljaren och kolla.
/ Fredrik
Klicka här för att svara