D
Duedate: Någon som har erfarenheter av Cylindas induktionshällar, tänker närmast på IHI 466 / 467? http://www.cylinda.se/produkt.asp?rub=12&prod=5&urub=15957&prub=115995
0 svar · 1,9k läst
Y
yps: www.ergotron.com har lite häftiga lösningar med olika armar, är själv inne på en lx wall mount för att ha en skärm på väggen ovanför köksön. /Magnus
2 svar · 1,4k läst
Linska
Linska: Jag tycker def. att du ska sätta in ett bra planerat Ikea-kök. Vitvarorna skulle jag dock inte köpa därifrån... Tror att du, vid försäljning, vinner mer på att ha vitvaror med lite "bättre märke". Alltså inte köra Miele för hela slanten, utan typ Bosch el likn. Lycka till med köket!
13 svar · 1,5k läst
ArtyFarty
ArtyFarty: Blir en billigare variant, Bosch KGV36X73SD som vi bygger in med täckskiva i rostfritt. Tror det kan bli riktigt slickt, då bänkskivorna blir i rostfritt också. GRAM KF320-01 var en het kandidat, men nu sparade jag typ 5000:- på att göra såhär istället. Och det är ju alltid roligare med egna speciallösningar på något sätt =)
4 svar · 1,3k läst
H
howcan: Vilken modell har du? / howcan
16 svar · 14,1k läst
6
666kalle: [citat] Lådorna till Ståt är som du skriver 16mm. I och med att det är fräst en "ram" på Ståt-luckorna så passar det med 16mm på lådorna. Ståt-luckan är 16mm på den frästa yttersta ramen.
15 svar · 11,5k läst
O
Ortis: När vi byggde nytt kök förra sommaren lyckades vi klämma in en diskbänk i ett 80x80 IKEA-hörnskåp. Lucköppningen blev dock bara ca 42 cm bred med det funkar helt klart ändå. Det vi gjorde var att komplettera med en trekant i det hörn som normalt ska ha en vikbar lucka och sedan såga ner en lucka så att den blev ca 42 cm. Klickbara bilder: [bild] [bild] Inne i skåpet finns det plats
29 svar · 14,9k läst
·
ArtyFarty
ArtyFarty: Då var det löst, i teorin iaf =) Kommer att svetsa eller på annat sätt fästa rostfria täckskivor på konsollerna så att dessa får bra stabilitet, sedan hänga mikron på väggen.
2 svar · 3,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Så dags nu men google är underbart... ;) http://www.novatech.nu/Hitta_återförsäljare-485.aspx
5 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: GASOL är det vi pratar om och det framgår inte om IKEAs häll kan köras på GAS. Om man har stadsgas eller naturgas in i huset skulle man väl kunna säga GAShäll. Den är bara 68cm bred och det är kanske för smalt om man vill använda fler brännare än två åt gången. 90cm borde den vara eller bara ha fyra brännare.
16 svar · 9,0k läst
7310070025302
7310070025302: Vinkeljärn är lättast, men då sitter fronten där den sitter om det rinner vatten, när man vill städa e.dyl. Som Jan-Å och Guzzi säger finns det plasthållare på IKEA att skruva fast i lådfronten och som sedan griper tag i vanliga hyllhållare inne i skåpet. Det här är egentligen något som följer med deras 9 cm höga passbitar för under inbyggnadsugn (för den som inte vill ha
4 svar · 6,4k läst
K
kamrate: Sen kan man ju ändå dra upp utblåset en bit så att det hamnar närmre hålet i väggen till det befintliga självdraget. Då får du en större del som sugs med ut av sig självt. Så länge du inte kopplar fläkten rakt på så att det riskerar att tryckas ut matos hos grannarna så går det bra.
2 svar · 5,5k läst
K
kamrate: [citat] Om du dels 'behöver' skölja disken innan du sätter in den, dels upplever att det inte blir rent, så menar jag att du har antingen dålig diskmaskin, dåligt diskmedel, eller både och. Har själv haft 45 cm Electrolux, har nu köpt 60 cm Miele, och förordar absolut 60 cm. Kör allt utom kockknivarna i maskinen. Det är dessutom billigare att diska i maskin än för hand om man diskar
16 svar · 13,4k läst
L
Liten Tuva: http://www.byggahus.se/forum/koek/126139-koeksveckor-pa-ikea.html
1 svar · 5,5k läst
S
skrotfot: Granitti vid Skogskyrkogården är skapligt billiga, se www.granitti.se
4 svar · 1,7k läst
Sophie
Sophie: Förr satte man ofta kaklet utan fog och vill man ha ett gammaldags intryck i ett kök idag är det rätt vanligt att man gör likadant. Speciellt om man sätter plattor med fasade kanter blir det estetiska intrycket väldigt annorlunda om man sätter 2-4 mm fog istället för att sätta dem kant i kant. Som någon skrev här ovan använder man ändå fog (alltså massan) så man lämnar inte
8 svar · 16,5k läst
B
Anonymiserad 23608: Javisst, jag har väl inte påstått något annat? I mitt inlägg syftade jag mer på alla spånerier om vilka branschregler som låg bakom beslutet att det skulle finnas en golvbrunn i köket. VASKA-historien begriper jag mig inte på. I princip så är det bara en sammanställning av alla branschregler, plus ytterligare några tips som ytterst få följer, och eftersom ingen kräver att dom ska
18 svar · 10,2k läst
T
torparn2: NEJ du behöver inte ha vattnet inkopplat för att det ska funka.. Sätt i sladden så funkar dom.
1 svar · 4,6k läst
D
Dakrish: ... att 1) installera en bänkdiskmaskin till kallvattenröret i köket och 2) få en tvättmaskin inkopplad i kökets vattenrör, eller generellt få en tvättmaskin installerad? Jag funderar på ena eller båda och i så fall när... ABK (vårt hyresbolag) skriver om installation av diskmaskin genom dem [citat] och om tvättmaskin [citat] Engångskostnaden är ju maskinen. Men just
0 svar · 2,6k läst
B
bolang: Ok, då kanske man vågar satsa på detta märke. Apropå detta med att köpa svenskt... En rolig historia kan vi väl kosta på oss? En bekant till mig besökte Österrike, men fick på hemvägen bråttom att köpa en souvenir. Han hann aldig titta närmare på den förrän han kom hem till Sverige, då stod det "Made in Sweden" på undersidan... Ja, ja...
14 svar · 33,6k läst
bigsnucke
bigsnucke: Om det inte är stenskivor vi pratar om kan du svänga förbi vilket snickeri som helst. Det blir mycket spill av massiva/laminerade skivor(40mm). Säg hellre 200*600*30, då det är mm som gäller där, och då slipper du att någon ska försöka vara pinsamt rolig...
2 svar · 3,5k läst
I
imported_Tessan: [citat] Nej, den köpte jag inte =)
6 svar · 2,3k läst
P
puttepj: Hej. Jag avser att köpa en köksfläkt/fläktkåpa Nutid HI540 från IKEA och sätta in den i vårt fritidshus som vi nu bygger om för permanentboende. Montera fläkten räknar jag med att göra själv och att ansluta ett 100-rör/slang (kör gissningvis med ett spirorör) på ca en halvmeter för att jag skall komma igenom yttertaket. Men sen måste jag ju ha en skorsten som är lämplig och
0 svar · 2,6k läst
cust3000
cust3000: jag kör med minimal luftspalt, kanske inte optimalt, men det fungerar utan störningar. Kan vara så att frysen får jobba lite mer just när ugnen används och under "svalningstiden" men min ugn blåser ut den varma luften att bra tag efter man stängt av den....
5 svar · 2,2k läst
O
olaben: Jag hade tänkt måla glaset (baksidan såklart :-), innan uppsättning. Det finns även fabriksmålade glasskivor att köpa.
11 svar · 4,2k läst
K
kamrate: Jag efterlyser lite inspiration till köksluckor som passar i stilen i vårt gamla gathus, en arbetarbostad från 1870-talet i gamla delen av staden. Tänk kullerstensgata, lågt i tak (2,03 m i köket), ganska litet och trångt kök. Jag tänker ha IKEA-stommar men behålla de öppna hyllorna ovanför vasken. Har inte så mycket bilder på stommarna, men kommer nog att göra en planritning för
0 svar · 1,8k läst
·
J
jonas_loof: I tillverkarens monteringsanvisning står det ju hur mycket fritt utrymme det ska finnas uppåt, ca 10cm beroende på fabrikat.. har man det ska man inte behöa klä in taket med blåtskivor.. Annars håller jag med "ljusuhuduvets" inlägg.. F-märke med tak är superviktigt.. (man kan läsa mer om det här)
7 svar · 7,3k läst
4
406coupe: Ok, tack för svaret! Så det är korrekt enligt regler att koppla köksavlopp till badrumsavloppet?
2 svar · 2,2k läst
F
Farzan: http://www.byggahus.se/forum/koek/101781-kombinationsugn-erfarenheter-soekes.html
2 svar · 4,9k läst
M
mini85: Någon som vet vad den gråa stav mosaiken heter som är på första sidan på byggahus.se och vart man kan få tag i den?
0 svar · 681 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.