9 949 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Gasspis driftskostnad
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Läser på http://www.alltihemmet.se/bygg_och_renovera/artiklar/2007/foredrar-du-matlagning-pa-/index.xml
Vid full förbrukning, med 12,8 kilowatt effekt, räcker en flaska med 26 liter under ca 10 timmar.
Man får alltså ut 128kwh från 26 liter. Vilket blir ungefär 5kwh per liter.
Från en p11 får man alltså ut 55kwh för 400kr vilket ger en kostnad på 7,2kr/kwh. Att jämföra med elen som ger en kostnad på ungefär 1,3kr/kwh.
Låter inte det fasligt dyrt? Nästan sex ggr så hög driftskostnad?
Vid full förbrukning, med 12,8 kilowatt effekt, räcker en flaska med 26 liter under ca 10 timmar.
Man får alltså ut 128kwh från 26 liter. Vilket blir ungefär 5kwh per liter.
Från en p11 får man alltså ut 55kwh för 400kr vilket ger en kostnad på 7,2kr/kwh. Att jämföra med elen som ger en kostnad på ungefär 1,3kr/kwh.
Låter inte det fasligt dyrt? Nästan sex ggr så hög driftskostnad?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Eller blandas det ihop liter och kilo här? Vart räknas det fel 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Något verkar inte stämma. 
Min häll är på 13,1 kW och den drar en P19 (45 liter) för 380:- per 7-8 månad. Hällen används mycket, men jag mäter naturligtvis inte HUR mycket.
Driftskostnad 600:-/år, d.v.s. väldigt lite. Skulle jag kunna köra en elhäll för 100:-/år? Tror inte det.
Min häll är på 13,1 kW och den drar en P19 (45 liter) för 380:- per 7-8 månad. Hällen används mycket, men jag mäter naturligtvis inte HUR mycket.
Driftskostnad 600:-/år, d.v.s. väldigt lite. Skulle jag kunna köra en elhäll för 100:-/år? Tror inte det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
1kg propan ger 12,8kWh. En P19 med 19kg propan kostar 380:-, vilket ger 1,56:-/kWh. Låter mer rimligt.
Köper man en P11 på en mack för 495:- blir motsvarande siffra 3,50:-/kWh
P11 = 140kWh
P19 = 245kWh
Köper man en P11 på en mack för 495:- blir motsvarande siffra 3,50:-/kWh
P11 = 140kWh
P19 = 245kWh
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Tror det är hemsidan där som blandar ihop liter och kg. Den säger att p11 innehåller 11liter, men den innehåller mer va?
Om vi tar din p19 som innehåller 45 liter och återfylls för 380kr så blir ju siffrorna annorlunda. Då får vi plötsligt 225kwh per påfyllnad och kostnad på 1.68kr/kwh. Inte långt ifrån elkostnad. Räknar man in energiförluster så går det säkert jämnt ut. Utifrån de siffror jag använt.
Vart fyller du en p19 för 380kr? Om man får fråga
Om vi tar din p19 som innehåller 45 liter och återfylls för 380kr så blir ju siffrorna annorlunda. Då får vi plötsligt 225kwh per påfyllnad och kostnad på 1.68kr/kwh. Inte långt ifrån elkostnad. Räknar man in energiförluster så går det säkert jämnt ut. Utifrån de siffror jag använt.
Vart fyller du en p19 för 380kr? Om man får fråga
Du blandar kg och liter. En P11 innehåller 11 kg vilket motsvarar 22 liter. Men även med den korrigeringen så blir gasol tre gånger dyrare än el med dom siffror du har. Verkar dyrt. Har själv gasolspis, men har inte hunnit ha den tillräckligt länge för att veta förbrukning.
Intressant frågeställning, dock. Ska försöka räkna lite själv.
Intressant frågeställning, dock. Ska försöka räkna lite själv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Klicka här för att svara