...utan får enligt förenings stadgar bara ersätta med kolfilter :(
(har mailat föreningen och väntar på svar)

Tycker det låter märkligt. Om jag använder en eldriven fläkt idag förstår jag inte riktigt vad i en ny som gör skillnaden?

Paul-Staffanstorp
Kanske har att göra med att ventilationskanalerna börjar bli bristfälliga och att man inte vill ha utventilationen trängande in till övriga boende.

Ganska vanligt i äldre fastigheter att man går in för detta.

Borde man då inte märkt av det själv i form av matos från grannar?

Tråkigt med en som jag förstått det så pass stor försämring av ventilationen(?). Jag bor i en liten tvåa som inte är genomgående och med kök ihopbyggt med v-rum så man blir ju lite orolig för att det ska bli matos i hela lägenheten.

Det är nog ganska troligt att den befintliga fläkten aldrig varit godkänd.

Aha, så pass tom.

Är det något specifikt man bör tänka på vid val av fläkt med kolfilter? Hmm, kallas det ens "fläkt" när den inte har någon motor? Ventilation är väl en bättre benämning...

Kolfilterfläkten har motor. Det är väl bara att det sitter ett kolfilter som renar matosluften och att den inte är kopplad till utluftesventilationsröret.
Våran förra fläkt kunna man köra med kolfilter eller utan kolfilter kopplat till utluftsventilationsröret.

High_Fidelity skrev:
Aha, så pass tom.

Är det något specifikt man bör tänka på vid val av fläkt med kolfilter? Hmm, kallas det ens "fläkt" när den inte har någon motor? Ventilation är väl en bättre benämning...
Du måste väl få installera ett kolfilterfläkt som cirkulerar luften i lägenheten? Det är ju en helt normal installation i äldre fastigheter. Har själv bott i sådan och där var det 100% kolfilterfläktar.

Jo kolfilterfläktar har motor. De suger in luft som först filtreras genom ett vanligt fettfilter av liknande typ som på alla spisfläktar. Sedan filteras det genom aktivt kol och blåses ut igen i köket.

Däremot så har man ju i många lägenheter en ventilationshuv över spisen. En centrlafläkt suger ut, och i varje lägenhet finns det en huv över spisen, ofta med ett reglerbart spjäll. En sådan anläggning som fungerar är helt OK.

hempularen skrev:
Jo kolfilterfläktar har motor. De suger in luft som först filtreras genom ett vanligt fettfilter av liknande typ som på alla spisfläktar. Sedan filteras det genom aktivt kol och blåses ut igen i köket.

Däremot så har man ju i många lägenheter en ventilationshuv över spisen. En centrlafläkt suger ut, och i varje lägenhet finns det en huv över spisen, ofta med ett reglerbart spjäll. En sådan anläggning som fungerar är helt OK.
Ok. Tack för alla (snabba) svar :)

Det blir mao en ventialtionshuv över spisen med kolfiberfläkt i. Centralfläkten verkar det vara hyfsat sug i ändå.

Synpunkter och erfarenheter av IKEAs fläktar med kolfilter?

Koppla kolfilterfläkten så den blåser ut i anslutning till ditt gamla anslutningsrör ;)

stiga skrev:
Koppla kolfilterfläkten så den blåser ut i anslutning till ditt gamla anslutningsrör ;)
Och vid ev kontroll (görs sånt???): -Oj, förlåt. Byggfirman måste ha kopplat fel...

Kan inte tänka mig att det görs någon kontroll av vilka köksfläktar folk har och inte heller hur dom är kopplade.

Johan&Ana skrev:
Kan inte tänka mig att det görs någon kontroll av vilka köksfläktar folk har och inte heller hur dom är kopplade.
De sker allmän sotning rätt ofta och då kontrolleras hur köksfläktar är anslutna. I min förening sotades det vart 3:e år.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.