2 349 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Varför får jag inte ersätta gammal elfläkt med ny?
...utan får enligt förenings stadgar bara ersätta med kolfilter 
(har mailat föreningen och väntar på svar)
Tycker det låter märkligt. Om jag använder en eldriven fläkt idag förstår jag inte riktigt vad i en ny som gör skillnaden?
(har mailat föreningen och väntar på svar)
Tycker det låter märkligt. Om jag använder en eldriven fläkt idag förstår jag inte riktigt vad i en ny som gör skillnaden?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kanske har att göra med att ventilationskanalerna börjar bli bristfälliga och att man inte vill ha utventilationen trängande in till övriga boende.
Ganska vanligt i äldre fastigheter att man går in för detta.
Ganska vanligt i äldre fastigheter att man går in för detta.
Borde man då inte märkt av det själv i form av matos från grannar?
Tråkigt med en som jag förstått det så pass stor försämring av ventilationen(?). Jag bor i en liten tvåa som inte är genomgående och med kök ihopbyggt med v-rum så man blir ju lite orolig för att det ska bli matos i hela lägenheten.
Tråkigt med en som jag förstått det så pass stor försämring av ventilationen(?). Jag bor i en liten tvåa som inte är genomgående och med kök ihopbyggt med v-rum så man blir ju lite orolig för att det ska bli matos i hela lägenheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är nog ganska troligt att den befintliga fläkten aldrig varit godkänd.
Aha, så pass tom.
Är det något specifikt man bör tänka på vid val av fläkt med kolfilter? Hmm, kallas det ens "fläkt" när den inte har någon motor? Ventilation är väl en bättre benämning...
Är det något specifikt man bör tänka på vid val av fläkt med kolfilter? Hmm, kallas det ens "fläkt" när den inte har någon motor? Ventilation är väl en bättre benämning...
Kolfilterfläkten har motor. Det är väl bara att det sitter ett kolfilter som renar matosluften och att den inte är kopplad till utluftesventilationsröret.
Våran förra fläkt kunna man köra med kolfilter eller utan kolfilter kopplat till utluftsventilationsröret.
Våran förra fläkt kunna man köra med kolfilter eller utan kolfilter kopplat till utluftsventilationsröret.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Du måste väl få installera ett kolfilterfläkt som cirkulerar luften i lägenheten? Det är ju en helt normal installation i äldre fastigheter. Har själv bott i sådan och där var det 100% kolfilterfläktar.High_Fidelity skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo kolfilterfläktar har motor. De suger in luft som först filtreras genom ett vanligt fettfilter av liknande typ som på alla spisfläktar. Sedan filteras det genom aktivt kol och blåses ut igen i köket.
Däremot så har man ju i många lägenheter en ventilationshuv över spisen. En centrlafläkt suger ut, och i varje lägenhet finns det en huv över spisen, ofta med ett reglerbart spjäll. En sådan anläggning som fungerar är helt OK.
Däremot så har man ju i många lägenheter en ventilationshuv över spisen. En centrlafläkt suger ut, och i varje lägenhet finns det en huv över spisen, ofta med ett reglerbart spjäll. En sådan anläggning som fungerar är helt OK.
Ok. Tack för alla (snabba) svarhempularen skrev:Jo kolfilterfläktar har motor. De suger in luft som först filtreras genom ett vanligt fettfilter av liknande typ som på alla spisfläktar. Sedan filteras det genom aktivt kol och blåses ut igen i köket.
Det blir mao en ventialtionshuv över spisen med kolfiberfläkt i. Centralfläkten verkar det vara hyfsat sug i ändå.
Synpunkter och erfarenheter av IKEAs fläktar med kolfilter?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden