Japp, gummismeten vid diskhon är bara att skära bort, vad du menar för list vid hällen kan jag däremot inte komma på ??
Är det någon mjuk tätlist det med ? Jag kan inte minnas att jag satt någon list vid hällen någon gång..
Är det en mjuk tätlist skulle jag nog behandla den på samma sätt, med ett rakblad.
 
Paul-Staffanstorp
Visst är det så Estwing och det försökte jag förklara för dig redan i mitt andra inlägg som du ser nedan, men du är nog lika jä*la envis som jag är och vägrade läsa det. ;)
Nu kanske du har lite lättare att förstå varför jag blev lite irri på dig...:rolleyes:

But no hard feelings... d^_^b

(Du tillför mycket bra i forumet tycker jag, men nu hade du fel.) :blushing:



Paul-Staffanstorp skrev:
Jasså, vem säger nu det då... Du, men vem påstår att det är det rätta... :rolleyes:

Sågar man ur hålet ordentligt så ligger hällen hur fint som helst utan beslagen.
Dessutom är det fler och fler hällar som levereras utan beslag nuförtiden och då kan man ju undra hur du går till väga...
Precis som jag är nyfiken på hur du skruvar fast beslagen i granitskivor... ;)

Dock tror jag vi pratar om olika typer av beslag för du pratar om fyra stycken klämbeslag och de är alltid monterade på alla de hällar jag lagt på plats.
Däremot följer det i vissa fall med två stycken lite längre skenor som är tänkta att monteras i bänkskivans kortsidor och sen trycks hällen ner i dessa.
Använder man dem är det absolut inte enkelt att lyfta hällen för rengöring.
 
Paul-Staffanstorp
Mäster skrev:
Japp, gummismeten vid diskhon är bara att skära bort, vad du menar för list vid hällen kan jag däremot inte komma på ??
Är det någon mjuk tätlist det med ? Jag kan inte minnas att jag satt någon list vid hällen någon gång..
Är det en mjuk tätlist skulle jag nog behandla den på samma sätt, med ett rakblad.
Antar att Nikki syftar på den lilla smala gummilisten som i vissa fall är monterad vid leverans och i vissa fall medföljer som en liten rulle som man själv ska klistra runt hällens ytterkant på undersidan så att den dämpar och samtidigt gör att hällen ligger stilla.

Skönt att man fick bekräftat problemen de där beslagen utgör, men tråkigt att det gick så långt så att skivan skadades.
Därför man försöker stoppa folk från dessa misstag... :blushing:

Tätade ni ytan som ni sågat ordentligt med någon tätmassa för annars tränger vatten ner mellan häll och bänkskiva och ni kan byta bänkskiva igen inom väldigt snar framtid Nikki...
 
Paul!

Nej tyvärr tätade dem inte kanten vid hällen så nu är frågan om man ska chansa på att bänkskivan håller för att ta upp hällen igen (eller om den går sönder igen) eller om man ska hoppas på att bänkskivan klarar sig i alla fall? För man kan väl inte ta ut lådorna och täta underifrån? Sören också att de inte tätade där fast jag sa åt dem att göra det. Snickaren hade inte tätat sin så därför gjorde sambon bara det vid vasken.
 
Paul-Staffanstorp
Nikki73 skrev:
Paul!

Nej tyvärr tätade dem inte kanten vid hällen så nu är frågan om man ska chansa på att bänkskivan håller för att ta upp hällen igen (eller om den går sönder igen) eller om man ska hoppas på att bänkskivan klarar sig i alla fall? För man kan väl inte ta ut lådorna och täta underifrån? Sören också att de inte tätade där fast jag sa åt dem att göra det. Snickaren hade inte tätat sin så därför gjorde sambon bara det vid vasken.
Aj aj aj...

Tyvärr går det inte att täta snittytan underifrån för det viktigast är den övre delen av snittet där laminat och spånskiva möts eftersom det är där det sväller upp om fukt tränger in.

Ni får nog ta det försiktigt och försöka lyfta hällen ändå tyvärr.:(
 
Paul!

Okej vi får se om vi kan försöka ta upp den försiktigt! Fan nu går allt emot oss igen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.