Kök
ichigo: Ut med rasket och bygg påplatsbyggd kök du hittar på soptippen! :) Nej, jag skojar för det vet jag att du inte frågat om. Själv tycker jag att kakeln är det som "daterar" köket, det känns väldigt 90-tal med den färgen. Om man har vit kakel normal 15x15 så ser det bättre ut. Eller så gör man tvärtom och byter köksluckor till vita istället. Byt gärna också handtag till något
Tessok: Snyggt och praktiskt är det med planmonterad häll i alla material men sten tål värmen bättre än massivträ och laminat. Lite råd finns här: http://www.cgksten.se/tillverkning_planlimning.html
santa fe: det beror nog på om det ska fällas in häll/vask i skivan.. men testa och ringa eller skicka ett mejl och hör..
pinebar: Vill du ha något att jämföra med vad gäller luckor så kan du kolla in http://www.soderkok-luckor.se/. Jag har ingen erfarenhet av dem, men har gått förbi och kollat i deras fönster. Vid en snabb anblick ser deras saker bra ut. (Butiken irl ser bättre ut än deras hemsida.)
Stefan N: Jag hade ett Marbodal från -74 och då stämde alla mått exakt med IKEAs. Jag mätte stommens mått.
Yrrol: i min första skiss så hamnade wc-stolen i en lucka som är 81cm bred, har möjlighet att öka den luckan genom offra annat. Blev lite nyfiken på detta om handikappsanpassning, hur brett ska det vara för att rullstolar ska funka?
MMR: För diskbänken skall skyddet ligga i skåpet, oftast är ju kopplingar till blandare inne i skåpet så en eventuell läcka skall upptäckas så fort som möjligt. Detta fick jag förklarat av länsförsäkringar efter att ha ställt liknande frågor. Under diskmaskin och kyl/frys skall golvskydd användas.
Liten Tuva: Ett år gammal tråd så det är inte säkert att trådstartaren fortfarande är aktiv... Jag undrar bara om ni som har Solär är nöjda. Hur funkar det utan handtag? Jag har hört att just Solär är lite svår. Var köpte ni Virrvarr-bänkskivan? Och är det verkligen så att vitt kakel ser gult/beige ut. Det måste väl bero på vilken vit nyans man tar? Jag tycker att Kingsfishers kök ser
Jessica Pessica: Vi är väldigt sugna på att installera en vinkyl i kommande hus. Idag har de en dålig placering i köket som inte är något bra, sett ur ett vins perspektiv då alltså... Jag undrar vart ni som har en sådan valt att placera den? Har ni den i köket, om ni valt en mindre variant, dvs i bänkhöjd vart har ni den då? Har man en full storlek hade jag placerat den tillsammans med kyl & frys
57:an: Utbuktningen är knappt 18 cm, så det är ganska mycket spisen sticker ut från diskbänk och övriga skåp. Har också tänkt tanken med att flytta ut det andra men tveksamt om det går med så gammal inredning. Det bästa hade varit om man hade fått ta bort utbuktningen i väggen så hela väggen blir jämn. Jag har också tänkt på avlång häll men jag har inte sett någon som är så
raveper: Ska du ha lågprismärken får du titta i lågprisbutiker. Rusta/Haraldnyborg mm.
Centurion: Update: Det blev en Mora Cera ESS med utdragbar handdusch. http://www.moraarmatur.se/show.php?id=1041114 Hoppas den kommer "kännas rätt" när den kommer hem och på plats! :-)
Tessok: Problemet du har är att materialet inte håller den kvalité man förväntar sig av sten som skall vara en arbetsplats men samtidigt vara en möbel. Det förekomer mycket 2:a klas sten från mindre eriösa tillverkare. Byggnadssten är vad det lämpar sig till.
TorOdd: Har heller inget exempel för er att titta på, om ni inte orkar vänta tills i maj ;-) men vi tänkte ha marmoleum click i silver shadow och volcanic ash både i hall och köksdel, sen blir det ekparkett i matplats och vardagsrum (öppen planlösning). det verkar vara ett tåligt och bra golv och skönt att stå på. klinkers har ju många i köket men det känns så hårt och om man tappar
jonas i: Vi kommer ha vår micro i ett skåp. Maxbredd som micron kan ha är 51 cm (säg 50 cm). Jag har hittat en hel del inbyggnadmicros för 50 cm skåp (dessa är då ca 43-48 cm breda) men alla verkar ha vänsterhängd lucka, och vi är i stort behov av en högerhängd alternativt "underhängd". Någon som har något tips? Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa en "vanlig" micro och ställa
frhe: Någon som provat Cuisinarts maskin som maler bönorna och sedan brygger en kanna kaffe? Verkar smidigt med timern, är ju inte helt fel att vakna av att det börjar malas kaffe i köket istället för en pipande väckarklocka...
Molehill: Ha! Vilket sammanträffande! Det är klart att ni får komma och titta. Köket är ju inte riktigt klart, men bänkskivan ligger iaf där och glänser :) Har svarat på ditt pm med mitt nummer. Mvh Oscar
Tessok: [citat] Med epoxylim "limmar" man verkligen ihop stenen. 100%. Stenen är ordentligt ihopsatt. Ingen mjukfog som konstruktionslimet är. Mjukfog kan acceptera en viss rörelse som behövs mellan skåpen och stenskivan. Även mellan två stenskivor där mjukfogen fungerar som vattentätning.
Farzan: Det var Electrolux Home och de har ju bara Electrolux-koncernens produkter. Men det finns äldre trådar där folk har fått samma utfall med andra märken i andra kedjor.
LAINE: Gram är väl känt för sin höga kvalitet? Dock tycker jag att gram är ett onödigt dyrt märke och kanske lite ovanligt i sverige.
rqu: Jag tyckte precis som ni att vred var överlägset, tills jag var ute hos mina föräldrars landställe där dom har en klassisk häll med panel och vred. Vreden kommer lillan åt med sina klåfingriga fingrar! Vred går inte så bra med barn alltså.
minimipp: kommer du att ha så mörkt golv som på bilden? jag tror inte att du kommer få ett fullgott allmänljus av spottarna ine ens med 35w har hört något om en spot per m2 för att få skapligt allmänljus med mörkt golv krävs mer, färg på skåpsluckor och bänkskiva påverkar mycket också. finns det bel i spiskåpan? annar kommer du stå och skugga så att du inte ser ner i kastrullerna 'jag
pinebar: Den med snäppkrokar fanns på IKEA förut, men jag tror attd en har utgått. Har för mig att jag har sett något liknande i någon vanlig järnaffär typ Järnia. Ananrs finns ju flera varianter med stänger som man sätter upp och hänger krokar och saker på. Då kan du ju sätta en vanlig trälist bakom.
pope70: Förmodar att du menar Ädel vit eftersom Lidingö är vit. Och nej, det är inte samma vita nyans. Lidingö har mer gult i sin ton.