Hej!
Finns nåt något sätt man kan göra på för att lagligen lägga en imkanal horisontellt i ett mellanbjälklag, alltså att den går rakt upp i taket på bottenvåningen, sedan svänger och ligger i mellanbjälklaget ett antal meter, för att sedan räta upp sig och gå upp på yttertaket på ett bättre ställe?
Gjorde en vacker tolkning (hrm, nåja) i paint...
Finns nåt något sätt man kan göra på för att lagligen lägga en imkanal horisontellt i ett mellanbjälklag, alltså att den går rakt upp i taket på bottenvåningen, sedan svänger och ligger i mellanbjälklaget ett antal meter, för att sedan räta upp sig och gå upp på yttertaket på ett bättre ställe?
Gjorde en vacker tolkning (hrm, nåja) i paint...
Det du bör göra här är att studera de brandskyddsregler som gäller för imkanaler och se om du har tillräckligt med plats för att göra din dragning. Kolla tex här för ent start. En sökning på byggahus ger dig även flera trådar med frågeställningarna om brandskydd och inbyggning.
Generellt gäller bra brandskyddsisolering samt rensbarhet, de specifika reglerna kan du läsa på tex Boverkets hemsida.
// Mats
Generellt gäller bra brandskyddsisolering samt rensbarhet, de specifika reglerna kan du läsa på tex Boverkets hemsida.
// Mats
Tja, med tanke på att det efter minsta tillåtna brandisolering (30 mm runt om är det väl) skulle få plats med 90 mm rör, och det på vad som verkar vara en rätt lång kanal med två nittiogradersböjar, så skulle du nog inte få något vidare flöde.
Klicka här för att svara
