5 887 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Knacka ner del av kakel?
Sida 1 av 2
Vi fick kaklat igår och nu ångrar vi att vi kaklade kortsidorna. Hade varit snyggare att måla dem!!! Är det möjligt tror ni att få det bra om man tar bort dem igen och slipar och spacklar väggen? Är det bäst att göra det så fort som möjligt eller går det att vänta tills efter julen i så fall? Eller kommer allt kakel på långsidan att gå sönder med eller? Vi har iofs extra kakel om något går sönder men vi vill ju inte förstöra allt!!!

spelar inte så stor roll.Inget kakel sitter så hårt utan att det går att få ner med hammare på kofot.
Vill ni spara någon platta och ha i reserv så är det lättare att få bort fixet från plattan innan det hunnit härda dvs nu direkt.
Vill ni spara någon platta och ha i reserv så är det lättare att få bort fixet från plattan innan det hunnit härda dvs nu direkt.
Redigerat:
Alltså plattorna sattes upp igår tror ni det är bäst att ta ner dem nu igen? Sambon har gått och lagt sig så det blir tidigast imorgon men har det inte härdat redan? Då blir det inte fint till julen som jag ju ville.......... Gråter en skvätt!
Vet ni vad? Jag tror vi behåller kaklet ett tag också kanske man byter ut allt sen om några år istället. Vi fick trots allt kaklet helt gratis så om några år när man kanske tröttnat på vitt så blir det något annat och då skippar vi kaklingen på kortsidorna!!! Jag tror det är enklare att kakla om allt istället och skära ner gipset och ersätta skivorna som vi gjorde denna gången, tror ni inte det är en bra idé?
Jag hade rivit ner det. Hade bara retat mej på det annars.. men det är ju jag 
Så svårt är det inte.. är det gips vägg? såga ut gipset och ersätt med en ny bit.. sen är det bara att måla. Går snabbast med en sänksåg men äger du ingen sådan går det lika bra med en fogsvans eller bågfilsblad.
Är det betong.. knacka ner det.. är ju bara kortsidorna så det går fort. Snabbast med borhammare men funkar fint med en huggmejsel och hammare. Slipa och måla om.
Håller själv på att renovera köket.. Skulle sätta upp kaklet i måndags dock inte på kortsidorna.. men nu efter funderingar har jag bestämt mej för att inte ha något kakel alls så har lämnat tillbaka det.
Så svårt är det inte.. är det gips vägg? såga ut gipset och ersätt med en ny bit.. sen är det bara att måla. Går snabbast med en sänksåg men äger du ingen sådan går det lika bra med en fogsvans eller bågfilsblad.
Är det betong.. knacka ner det.. är ju bara kortsidorna så det går fort. Snabbast med borhammare men funkar fint med en huggmejsel och hammare. Slipa och måla om.
Håller själv på att renovera köket.. Skulle sätta upp kaklet i måndags dock inte på kortsidorna.. men nu efter funderingar har jag bestämt mej för att inte ha något kakel alls så har lämnat tillbaka det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vet inte vad du tänker på när du pratar om sänksåg, men i mina öron och ögon är en sänksåg detsamma som en stor cirkelsåg som man sänker klingan på när man sågar.sled skrev:Jag hade rivit ner det. Hade bara retat mej på det annars.. men det är ju jag
Så svårt är det inte.. är det gips vägg? såga ut gipset och ersätt med en ny bit.. sen är det bara att måla. Går snabbast med en sänksåg men äger du ingen sådan går det lika bra med en fogsvans eller bågfilsblad.
Är det betong.. knacka ner det.. är ju bara kortsidorna så det går fort. Snabbast med borhammare men funkar fint med en huggmejsel och hammare. Slipa och måla om.
Håller själv på att renovera köket.. Skulle sätta upp kaklet i måndags dock inte på kortsidorna.. men nu efter funderingar har jag bestämt mej för att inte ha något kakel alls så har lämnat tillbaka det.

Hur man ska kunna använda den för att ta bort kakel och gips i detta läget begriper inte jag.
En Fein Mulimaster är däremot värd hur mycket som helst, och alternativet är t.ex en Bosch som är betydligt billigare.
http://images.google.se/url?source=...er.jpg&usg=AFQjCNH3CYk9_6hBN-bXFsSqWLu7fHbKNAEn fein använde han när han skar ut det förra kaklet och ersatte gipsskivorna. Men problemet är nog att vi får ta ner hela bänkskivan då. Men som sagt det får bli ett projekt längre fram inte nu mitt i julen med tre små barn som vill få fira jul med mamma och pappa! Så nu ska det snart städas av här och tomtarna ska upp. Sen lär jag väl komma tillbaka hit och överösa er med frågor efter jul!
God jul på er och tack för alla svar jag fått!
God jul på er och tack för alla svar jag fått!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har han varit smart när han kaklat så är där mellanrum mellan kakel och bänkskiva, där siliconen ligger.
Själv brukar jag alltid ha en 3mm masoniteremsa mellan när jag kaklar.
Då är det inga problem att komma åt med Fein heller...
Själv brukar jag alltid ha en 3mm masoniteremsa mellan när jag kaklar.
Då är det inga problem att komma åt med Fein heller...
Vi har precis samma uppfattning av vad en sänksåg är.
Har TS.55:an Festool och när jag rev ner mitt kakel som satt på gipsvägg använda jag mej av den samt styrskenor.
Jag lossade bänkskivan och drog ut den en liten bit då det bakom bänkskivan inte satt något kakel.
Sedan la jag styrkenan mot väggen ställde in sågdjupet vilket var 13 mm i mitt fall och sågade medhjälp av sänksågen en rektangel runt kaklet. Tog sedan kofoten och bände lite vid reglarna där gipsen var skruvad. När det var klart var det bara att lyfta bort gipsskivan med kaklet på och sätta ditt en ny.
På betongväggen använde jag borrhammare och slipade sedan av med en Protool RGP 80-8E.
Hoppas du förstår hur jag menar..?

Har TS.55:an Festool och när jag rev ner mitt kakel som satt på gipsvägg använda jag mej av den samt styrskenor.
Jag lossade bänkskivan och drog ut den en liten bit då det bakom bänkskivan inte satt något kakel.
Sedan la jag styrkenan mot väggen ställde in sågdjupet vilket var 13 mm i mitt fall och sågade medhjälp av sänksågen en rektangel runt kaklet. Tog sedan kofoten och bände lite vid reglarna där gipsen var skruvad. När det var klart var det bara att lyfta bort gipsskivan med kaklet på och sätta ditt en ny.
På betongväggen använde jag borrhammare och slipade sedan av med en Protool RGP 80-8E.
Hoppas du förstår hur jag menar..?

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förstår hur du menar, men det måste ju varit grymt svårt att hålla styrskenan på plats mot väggen samtidigt som du ska såga.
Dessutom förutsätter det att man inte har några väggskåp i vägen heller. :blushing:
Tycker att risken för att låta klingan gå i kaklet och eventuella skruvar samt allt gipsdamm som sätter sig i sågen, gör att jag nog fortsätter med min Fein istället. :blushing:
Protools saneringsfräs har jag med... DEN är garanterat värd hur mycket som helst... d^_^b
Dessutom förutsätter det att man inte har några väggskåp i vägen heller. :blushing:
Tycker att risken för att låta klingan gå i kaklet och eventuella skruvar samt allt gipsdamm som sätter sig i sågen, gör att jag nog fortsätter med min Fein istället. :blushing:
Protools saneringsfräs har jag med... DEN är garanterat värd hur mycket som helst... d^_^b
Satte fast styrskenan med skruvar.
Nej det är klart.. Mitt kakel gick inte hela vägen upp till väggskåpen.
Njaa.. beror på hur det ser ut från fall till fall.. sågade ca 1 cm utanför kaklet och det värsta av dammet antar jag att dammsugaren tog hand om.
Alla sätt är bra utom dom dåliga
Kan du tipsa om fler användningsområden? Vad brukar du använda din Fein till? Har nämligen ingen men borde kanske köpa?
Ja verkligen! gick hur lätt som helst att göra betongen slät
Nej det är klart.. Mitt kakel gick inte hela vägen upp till väggskåpen.
Njaa.. beror på hur det ser ut från fall till fall.. sågade ca 1 cm utanför kaklet och det värsta av dammet antar jag att dammsugaren tog hand om.
Alla sätt är bra utom dom dåliga
Kan du tipsa om fler användningsområden? Vad brukar du använda din Fein till? Har nämligen ingen men borde kanske köpa?
Ja verkligen! gick hur lätt som helst att göra betongen slät
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker jag upptäcker nya användningsområde för Fein var och varannan dag.
Jag började med den billiga gröna Boschen men märkte väldigt snart att den saknar många tillbehör så då blev det Fein.
Använder den väldigt ofta vid köksmontage då man ska sätta takanslutningar och det sitter taklist i vägen t.ex.
Just vid utrivning av kakel i kök är den optimal tycker jag.
Vid nedkapning av massiva bänkskivor behöver man slipa till kanterna.
Har någon gång behövt hjälpa någon med att tabort och ersätta en kakelplatta och då har den varit kanon att ta bort fixet med.
Ja, just nu kommer jag inte på något mer speciellt, men det dyker nog upp allt eftersom...
Jag började med den billiga gröna Boschen men märkte väldigt snart att den saknar många tillbehör så då blev det Fein.
Använder den väldigt ofta vid köksmontage då man ska sätta takanslutningar och det sitter taklist i vägen t.ex.
Just vid utrivning av kakel i kök är den optimal tycker jag.
Vid nedkapning av massiva bänkskivor behöver man slipa till kanterna.
Har någon gång behövt hjälpa någon med att tabort och ersätta en kakelplatta och då har den varit kanon att ta bort fixet med.
Ja, just nu kommer jag inte på något mer speciellt, men det dyker nog upp allt eftersom...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tänk bara på att den finns i lite olika utförande...sled skrev:
Se till att du väljer modellen me snabbfäste så du slipper skruva av en skruv och skruva på den igen var gång du vill byta verktyg eller ändra vinkel på det...
Värt det lilla extra kan jag tycka...