Var kan man köpa VirrVarr laminat (även kallat Perstorp)? Alltså inte laminerade skivor, utan bara laminatet, å limma på själv. formica.com verkar inte ha någon försäljning, och sigro.se har väll bara laminerat på skiva...

Jag tänkte limma på det på mina befintliga massiva träskivor, eller finns det något som gör att man avråder från detta.

Och om det inte finns, var är skivorna billigast?
(google är inte min vän i denna fråga... :)

Tack för att du tog dig tid att läsa!
 
Jag har pratat med LG Collection på någon mässa om just detta och de sa att de kunde fixa det.

Jag har också för mig att jag pratade med Nordin & Ölwing och fick ett pris där. Man var tvungen att köpa en hel skiva, som var typ 1200 x 2500. Men sedan kom jag av mig, så jag har inte köpt något än. Minns inte priset heller, men det var hanterbart.

När vi letade Perstorp-bänkskivor för ett par år sedan var Nordin & Ölwing och Marbodal billigast har jag för mig. Men Nordin & Ölwing hade den kant vi ville ha, så vi valde dem.
 
Jag tycker du ska ta kontakt med ett inredningssnickeri. För att limma fast laminat behövs en press. Sedan skulle jag avråda att limma på massivt trä eftersom det rör på sig. Spånskiva eller MDF är lämpligt. Kanterna kan man limma tunna massiva lister runt innan man limmar laminatet. Man måste även ha spärrlaminat på baksidan, annars slår sig skivan. Du kan ringa runt till olika inredningssnickeri och höra om de har Virrvarr på lager. Det kan hända att de har över från ett annat jobb.
 
tack för svaren!
 
Lg Collection säljer bänksskivor med virvarr så jag förstår inte varför du ska limma fast det på en träskiva?

Blir nog billigare att beställa nya för att sätta fast laminatet själv rekomenderas inte.
 
jo, jag har en "innervägg" som bygger in några gasrör mot väggen. Denna vägg står uppepå bänkskivan.... så det blir ett mycket större projekt om den ska bort.
Men jag får nog grubbla på någon annan lösning då.
 
Om det händer mig när jag ska montera skivor att rör går igenom skivan, att skivan går under kaklet i bakkant och kaklet ska vara kvar eller att något blockerar uppåt så gör jag följande:
' Är skivan skruvad underifrån så är det bara att du drar ut skruvarna och drar ut den.
' Är den limmad så kan du prova att bända upp den i framkant och se om limmet släpper (hela skivan brukar släppa med ett stort pang, oftast :) )

Fungerar inte det så får du borra ett hål mitt i skivan som du sticker ner sticksågsbladet i, sedan sågar du helt enkelt ut flera bitar som du tar loss (stämjärnet använder du försiktigt i bakkant och bänder med).

Sedan när du ska in med den nya skivan så sågar du ut för alla hinder istället för att lägga den under. (går den nya skivan under så är det bara att trycka dit den förstås)
Kan låta jobbigt men jag tror det är enklare än att limma dit laminat.
 
Gasrör får man inte bygga in.
 
Jag beställde laminat på pondus snickeri (kungsholmen) - kostar ca 1300:- för 2790x1290 mm.

http://www.pondussnickeri.se/heminredning.html

Limma med kontaktlim på spånskiva i lämplig tjocklek. Har gjort det tidigare och det blir kanon - lika bra som färdigköpt fast mycket billigare.
 
Redigerat:
xibeca skrev:
Gasrör får man inte bygga in.

Nu var ju rören igenbyggda med en låda redan så jag förstår inte vad du menar riktigt.
 
Jag beställde från Sigro. Levererat till dörren för en billig penning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.