Kök
KnockOnWood: Instämmer med Sailorman. Det funkar utmärkt. Fast jag har en Wirlpoolmikro. Och ingen dörr. När jag köpte skåpet på IKEA (specialskåp för inbyggnadsmikro) frågade säljaren surt varför jag inte köpte en mikro också. Och så påstod hon att det var risk för brand om jag inte satte in deras inbyggnadugn i st.f. min gamla fristående i skåpet. Sicket nys! //KoW
joasi: hej om du är ute efter rostfritt så köpte vi vår på jula 1000:- inkl ram fick plats i ett överskåp, funkat felfritt i 1 år mvh joasi
cullberg: Om det är i en lägenhet du bor i skall du ha Alliance för lägeneht dvs att det bara är ett "timerspjäll" i fläkten alltså ingen motor då den troligtvis sitter på taket på huset och suger hela tiden.
BobLewis: Beställt en Samsung RSH1NKSW1 från tretti.se nu. Spännade att se vad den går för, kvalitét och leveranstid.... Det är ju ändå det billigaste (?) sidebyside skåpet. Tog ingen 5-års försäkring. Det är ju även viss spänning att handla sådana här produkter på nätet, bra pris jämfört med lokala återförsäljare, i alla fall inköpspriset.....
chrille112: Jag sågade först båda skivor på långsidorna med sänksågen, sedan kexade jag och limmade ihop med utelim. Spände ihop rubbet med spännband. Det blev kanon :)
Obelix_sthlm: Hej, Behöver hjälp med för och nackdelar mellan Ilve och Smeg. Det jag är ute efter är en gasspis med 90 cm ugn. Fiskbrännare är även ett krav för stex stekbord och avlånga grytor. Det jag väljer mellan är Ilve och Smeg, dock verkar det vara ont om information som ställer dessa två spisar mot varandra. När man går in till återförsäljare av båda säger de att det inte är ngn
Consensus: [citat] Exakt så gjorde jag på mitt förra kök, enkelt, billigt och snyggt.
Martina 76: Är det någon som har tips om var man kan köpa en murad fläktkåpa till en rimlig penning.
marw77: Lyfter tråden lite för jag funderar på detta också. Har idag en häll i en 4cm ek-skiva. tycker det samlas så mycket skit under hällkanten och skulle man sänka ner hällen ca 5mm så kommer den bli helt plan. Täta med en ekfärgad silikon sedan. Hur gjorde ni. Fräste ni med en handfräs eller hur gick ni till väga. eftersom skivan sitter fast så kan jag nog bara fräsa tre sidorna.
J.A: Visst tar det lite tid att köra till snickeriet, men jag litar ändå mer på dem än på mig själv eller gubben. Det ska ju bli bra också ;)
AMR74: Jag bor i Belgien och importerade en Contura H20C (heltäckande) diskbänk till vårt nya kök, då heltäckande diskbänkar inte "existerar" här nere. (Det är Franke som gäller i Belgien, så det var komiskt att se att de gör heltäckande diskbänkar för den svenska marknaden.) När det var dags för installation visade det sig föstås att bänken var skadad - ett sprucket hörn och ett
nmk_jimmy: [citat] Köket är U form framför fönstret, elementet sitter vid ingången. Jag ska vända på allt. Det finns ingen dörr sen flera år tillbaka så jag ska kapa bort dörrkarmen. Jag ska ha ett Barbord på den andra väggen med ev. fyra stolar från Ikea. Byggandet ska sättas igång om 1mån är det tänkt.
Dalbotant: Asch då, då får jag leta vidare efter lösningar, kan ju vara dumt att smälta sönder elledningarna i den nya fina fläkten. :)
TMC: Hej, Vi kikar själva och har hittat: http://www.witt.dk/liebherr/fritstaaende_modeller/nofrost_fryseskabe/gnes_3076 http://www.witt.dk/liebherr/fritstaaende_modeller/nofrost_fryseskabe/gn_3076 http://www.witt.dk/liebherr/fritstaaende_modeller/side_by_side_loesninger/sbses_7155 http://www.witt.dk/liebherr/fritstaaende_modeller/side_by_side_loesninger/sbses_7353
AXS: Tror inte det är jätteskillnad på en så automatiserad process, tror stordriftsfördelarna och logistik är största kakan här. Polen vs. Tyskland alltså. Men jag håller med, det _känns_ lite mer lyx med Tyskland än Polen.
malinahlen: Jag häller ur mjölet/sockret ner i burken. Slipper trassliga, mjöldammiga påsar och mjöl på händerna när jag exempelvis "bara" ska ta ett par matskedar mjöl till en redning. Ris och makaroner likaså, köper alltid megapack av sådant, och förvarar påsen i matkällaren, och en mindre mängd i burk i köket. Annan pasta däremot, det har jag kvar i originalförpackningarna. Det går ju
micke g: Renoveringsgips är precis vad det blir. Skönt med en fackman som glider frörbi och sliter loss allt och vi kan konstatera att det inte är så farligt. Det är torrt och inte så mycket som är påverkat. Dessutom vill han inte ha betalt. Andas ut nu. Men jag hatar gips men det får väl gå på något sätt. Min svärmor pröjsar 52 papp för 16 luckor med handtag, två stommar och 3.3 meter
FRS05: Jag tycker det finns många kranar med DM, i alla fall om man kollar på nätet bland de större märkena eller i butiker. Det är väl bara IKEA som har glömt bort detta, det fick jag bittert erfara när jag köpte mitt kök och glömde bort det.´Jag har i alla fall en avstängning som sitter i skåpet brevid diskmaskinen. Jag stänger alltid av/på den och det är väldigt lätt att komma
cullberg: Skriv ned allt som du fått slänga, skicka sedan ett mail till electrolux och begär ersättning som iaf täcker maten eller eventuellt självrisk för hemförsäkring...
halloy: [citat] Då kan jag lugna dig med att försäljaren på Marbodal har FEL. Vi har vita Abstrakt-luckor i vårat 2 år gamla kök. Vi har tvillingar på 4år och det går vilt till i vårat kök. Ändå har vi inte en enda repa på luckorna. Inte heller fingeravtryck är något problem, det blir inga fingeravtryck annat än om man har kladd på fingarna och det fastnar ju på alla typer av luckor.
nimhed: Byggfabriken har ju en del snygga. http://www.byggfabriken.se/default.asp?page=http%3A//www.byggfabriken.se/db_produkter.asp%3Fartikel%3D56%2520sk%25E5pbes%2520o%2520krokar%26productMenu%3D1
Paul-Staffanstorp: [citat] Hade nog jag med gjort faktiskt ;) Lycka till !
psv79: Håller på att komplettera mitt HTH kök med några nya luckor osv... det är inte billigt om man någon gång känner för att sätta upp ett nytt skåp med en ny lucka! Ska du ha en lucka som är sågad efter mått får du betala samma pris för utsågning som för själva luckan! Inte säker att man vill göra om men jag önskade så att förra ägaren av huset hade ett IKEA kök så man
pinebar: Om jag får gissa är Frankes allra billigaste bänkar pressade i ett stycke. Vår däremot har relativt djupa hoar som utan tvekan är svetsade.
Farzan: En kakelbeläggning väger flera kg per kvm och fästs upp med ett bruk med ganska hög vattenhalt så, nej, ett tunt pappersskikt som hålls uppe av vattenlösligt lim är ingen bra grund.
bjpa08: Tack för tipset! Den biten som ligger an mot skivan är redan fabrikssågad så det blir den mot väggen jag får såga själv
missragger: cheetah1, tyvär finns ingen där.. och tycker inte det är snyggt med en frihängande och vi har redan kaklat hela väggen där den ska sitta.men vi har hittat en nu som vi tar hem från tyskland. Men tack ändå!