Det börjar ta sig i köket och nu är jag sugen på en valnötssockel. Då den måste vara 170mm hög känns det som det kan bli en kostsam historia.
Tips på vart jag kan vända mig i Stockholmstrakten mottages gärna.

VH - Marcus

Hej

Man kan göra på två sätt:
1. Använda överblivet golv, förutsatt att du lagt nytt golv i valnöt
2. Beställa anpassade fanrade valnötssocklar via något något kök och lackeringsverkstad

Jag själv har lagt valnötsgolv i köket i samband med renoveringen och använde överblivna längder från golvet till socklarna. Fungerar mycket bra och det blir en snygg övergång mellan golv och sockel.´Mitt golv var iofs 15mm tjockt och 200mm brett, så det fungerade bra till socklar.

Alternativet är att beställa färdiga socklar. Jag beställde alla mina luckor och täckskivor hos en köks och lackeringsfirma i Stockholm. Mina täcksidor är av valnötsfanér. Principen för socklar funkar på samma sätt. Beställ i de måtten du behöver. Skulle tippa på att priset är ca 1200 kr/m2, så beroende på längd så behöver det inte bli så vansinngt dyrt. Kolla med t ex Järfälla kök- och lackering, finns ju andra leverantörer också.

Mvh
RS

Vid en tidigare renovering var jag sparsam och gjorde mina socklar i furu som jag betsade till önskat träslag. Eftersom socklarna sitter nere vid golvet är det oftast ingen som inspekterar dem så väldigt noggrannt, så jag tyckte att det fungerade bra.

166mm standardsockel i valnötsfanér + golvprofil som bygger ca2mm borde fixa det för dig, 2mm glipa längst upp kommer du inte att se om du inte har etage, en trapp i anslutning till köket eller ofta ligger och tittar upp under skåpen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.