14 953 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Nedsänkt diskho i laminatskiva - brådis!
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
hejsan,
vi har beställt helt kök från ikea och vi blev väldigt undrande över kostnaden för nedsänkningen av diskhon.
själva diskhon går på 455kr (48x50) med med nedsänkningen blir det 2795kr.
är detta rimligt? det gör att bara den delen utgör 5% av hela kökskostnaden vilket jag
tycker är absurt.
vi måste makulera odern senast imorgon vid 17-tiden, tacksam om någon kan ge sin syn på det.
om det nu visar sig vara ett rimligt pris - är det verkligen värt det? vi kan ju nästan få en inbyggnads-espressomasin för det istället.
tack på förhand
tobbe och lotta
vi har beställt helt kök från ikea och vi blev väldigt undrande över kostnaden för nedsänkningen av diskhon.
själva diskhon går på 455kr (48x50) med med nedsänkningen blir det 2795kr.
är detta rimligt? det gör att bara den delen utgör 5% av hela kökskostnaden vilket jag
tycker är absurt.
vi måste makulera odern senast imorgon vid 17-tiden, tacksam om någon kan ge sin syn på det.
om det nu visar sig vara ett rimligt pris - är det verkligen värt det? vi kan ju nästan få en inbyggnads-espressomasin för det istället.
tack på förhand
tobbe och lotta
Jag vet inte vilken diskho ni valt men är det vertikala kanter och de kanske är närmare 1cm höga så blir det svårare att föra disktrasan över bänkytan och ner över diskhon - alltså att få med sig brödsmulor, skräp odyl ner i diskhon. Svårare hålla rent o snyggt alltså
Själv har min diskho kanter som är runt 30grader mot bänkskivan. Mycket lättare att göra ovanstående manöver.
Estetiskt tycker jag det är snyggt med nedfälld diskho - men det kostar ju...
Själv har min diskho kanter som är runt 30grader mot bänkskivan. Mycket lättare att göra ovanstående manöver.
Estetiskt tycker jag det är snyggt med nedfälld diskho - men det kostar ju...
hej.
jag tycker du tar denna kostnad. du kommer INTE ångra dig.
anledningen till underlimmat är att du inte får NÅN kant.
allt är enklare å göra rent.
har du en som du själv sågar ur får du gö kanten samt att du måste lägga en silikonsträng runt om.
kan fastna massa skit i kanterna senare me, silikon missfärgning m.m.
mitt tips.
skippa ovanpå å ta underlimningen.
lycka till...
mvh
snickar estwing
jag tycker du tar denna kostnad. du kommer INTE ångra dig.
anledningen till underlimmat är att du inte får NÅN kant.
allt är enklare å göra rent.
har du en som du själv sågar ur får du gö kanten samt att du måste lägga en silikonsträng runt om.
kan fastna massa skit i kanterna senare me, silikon missfärgning m.m.
mitt tips.
skippa ovanpå å ta underlimningen.
lycka till...
mvh
snickar estwing
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Tack för snabba svar, vi svettas och vet inte hur vi ska göra. Men det lutar åt att strunta i det och istället lägga mer pengar på en bättre häll mm.
Diskhon vi valt heter Boholmen och är en rektangulär sak,
Vi renoverade ett annat hus för 2 år sedan och valde då den runda lagan till svart laminat - hade inte en tanke på att den inte var nedsänkt så egentligen så ska det inte göra något här heller, Men söker man på nätet så verkar det som att det är en värdehöjande sak i mäklarbranschen iaf.
Diskhon vi valt heter Boholmen och är en rektangulär sak,
Vi renoverade ett annat hus för 2 år sedan och valde då den runda lagan till svart laminat - hade inte en tanke på att den inte var nedsänkt så egentligen så ska det inte göra något här heller, Men söker man på nätet så verkar det som att det är en värdehöjande sak i mäklarbranschen iaf.
Nedsänkt och nedsänkt, menar ni underlimmad? Nedsänkt diskho liknar i alla fall jag med inbyggd diskho vilket man får då man tar upp ett hål själv och släpper ner hon på plats...
Om ni talar om underlimmad (eller planlimmad) diskho så är kostnaden helt rimlig. Dock skulle jag kanske inte lägga dom pengarna för att limma en IKEA-diskho. "Don efter person".
Om ni talar om underlimmad (eller planlimmad) diskho så är kostnaden helt rimlig. Dock skulle jag kanske inte lägga dom pengarna för att limma en IKEA-diskho. "Don efter person".
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan hålla med dig där.zno skrev:Nedsänkt och nedsänkt, menar ni underlimmad? Nedsänkt diskho liknar i alla fall jag med inbyggd diskho vilket man får då man tar upp ett hål själv och släpper ner hon på plats...
Kostnaden ligger på 2500-3000:- för en underlimmning, men jag hade inte heller lagt de pengarna när det handlar om en Ikeaho för några hundralappar och förmodligen en ganska billig Ikeabänkskiva.
Hade hellre sparat mig med underlimmad vask till längre fram då man kanske vill göra ett bänkskivebyte och kanske vill ha en större vask eller nåt samtidigt.
Dock förespråkar jag underlimmad vilket är klockrent både om man ser praktiskt och utseendemässigt, vilket ger en helt annan lyxkänsla.
Tyvärr känns det väldigt dyrt när man köper ett förhållandevis billigt Ikeakök och det är precis samma sak som att betala för monteringen av ett Ikeakök vilket kan låta väldigt dyrt då själva köken är ganska billiga.
Dock åtgår det minst lika mycket tid att montera ett Ikeakök som ett kök som är 100000:- dyrare och detsamma gäller ju underlimningen... det är ju samma moment som ska göras oavsett om hon kostar 400:- eller 4000:-.
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Tack igen för ideér och tips.
Planlimmad är det jag menar, ledsen om jag var otydlig.
Dåså, det verkar som om vi ska göra det ändå, men jag ställer mig väldligt tvivlande till kostnaden och lite irriterad att de inte ens tog upp det med oss vid beställningen eller ens var tydliga i orden.
Att vi köpt ett Ikea-kök beror på kostnaden och att de har hög kvalitet på det mesta. Vi köpte dyrt kök förra gången och hade problem ändå.
Planlimmad är det jag menar, ledsen om jag var otydlig.
Dåså, det verkar som om vi ska göra det ändå, men jag ställer mig väldligt tvivlande till kostnaden och lite irriterad att de inte ens tog upp det med oss vid beställningen eller ens var tydliga i orden.
Att vi köpt ett Ikea-kök beror på kostnaden och att de har hög kvalitet på det mesta. Vi köpte dyrt kök förra gången och hade problem ändå.
Vi tänkte först ta en planlimmad (tror jag det är de har på Ikea) men dagen innan vi köpte köket ändrade jag mig. Sambon brydde sig inte så mycket om det. Anledningen till att jag ändrade mig var mer än en. Jag var orolig för att det inte skulle bli exakt rätt om vi fick isatt vasken innan för tänk om bänkskivan inte passade då skulle det kunna bli väldigt fel. Det är första gången vi byter kök och första gången vi gör jobbet själv. Sen var det att jag inte var helt säker på om bänkskivan och vasken är den rätta!!!!!!! Det var den största orsaken faktiskt! Vasken är fin men är den praktisk? Och alla är så negativa till Ikeas hoar så tänk om jag också är det om ett halvår och vill byta ut den? Nej vi valde att sänka ner den själv och det blev väldigt bra. Man ska inte silicona om jag förstått det rätt utan man tätar den bara underifrån, ja du ser det är inte jag som sköter detta utan sambon. Men det känns som detta kommer att fungera och när/om jag tröttnar/hittar den perfekta bänkskivan så kommer jag kunna byta ut den vi har utan att ångra de där 2300 kronorna extra!!!!
Klicka här för att svara