Kök
Milkshaken: Just nu när SEK är lite starkare, så har många eurostyrda varor blivit dyrare. Många varor är det samma priser på nu vart du än befinner dig i europa.
steve5432: Hej! Är det någon som vet ifall de köksöar som finns med på bilder i ex smålandsvillans kataloger går att köpa färdigbyggda eller om detta är något en möbelsnickare måste göra? I vårat fall tänker vi på en köksö med ex två skåpstommar mot "köket" och sedan utrymme för 2 el 3 barstolar på andra sidan, och en fin avrundad skiva ovanpå det. Har kollat i deras katalog, hittat
Dajja: [citat] Har liknande problem hos mig. Och hade liknande tankar som Johan_Andersson. Jag är varken hantverkare eller VVS-kunnig, men detta är vad jag minns att olika ventilationsföretag och en sotare sagt till mig: Man vill helst inte montera fläktmotorn i taket, då man gärna vill kunna komma åt den utan att behöva bryta upp taket. (Är det itne ett problem att bryta upp innertaket vid
malinahlen: Spana in denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/koek/127110-overhaeng-pa-baenkskiva-pa-koeksoen.html
malinahlen: Vi har dubbelho med avrinningsyta. Jag skulle för allt i världen inte vilja byta ut den, är störtnöjd, både med utseende och funktion. Och kan absolut inte tänka mig att bara ha en ho. Vi har till och med tre, en liten i köksön också. Vilket är alldeles perfekt när man är flera som hjälps åt med att laga mat, vill skala grönsaker, skölja av händerna osv. Men med facit i hand...
coss: vi ha miele och jag hade samma problem för jag ville ha bägge vänsterhngda. men det sket sig. jag gav upp för inget jag kom på verkade bli en snygg eller enkel lösning. Men lycka till
Paul-Staffanstorp: Det viktiga när man spikar dit bakstycket är ju att se till så att masoniten ligger jämnt mot bottnen och ena sidan för då blir det så vinkelrätt det kan bli.
DarrenB: Är det någon som har monterat en tak-köksfläkt (typ Thermex Integrata) och vet hur djupt de bygger inkl luftkanal? Går det att leda luftkanalen från sidan av fläkten dvs kortsidan för att minska djupet? Har ett befintligt innertak med spottar som jag helst skulle vilja slippa riva bara för att installera en ny fläkt. //D
snickarinnan: Ja, så var det. ;) Vanlig gullfiber borde väl funka.
shamani: Ok, tack! Kan förtydliga att jag inte kan ett smack om ström, spänning och allt vad det heter. Jag utgick från vad svärsonen sa. ;) Ren trefaskoppling utan nolla. Ok, jag ska skriva ner detta.
Anna_H: Hemmakattens förslag om lite djupare bänk är väldigt bra. När vi uppgraderade vårt kök skulle vi behålla de gamla skåpstommarna och det visade sig vara mycket svårt att få bort orginalbänken i gammal teak-laminat, så vi lade helt enkelt den nya ovanpå den gamla, gjorde den fem centimeter djupare och limmade en tunn list på framkanten av den gamla. Dessa fem centimeter gör oerhört
Hemmakatten: Vi har en diskbänk från Deco Steel. Raka kanter, 240cm lång, 72cm djup, en stor ho (40x50cm). Är helnöjda! lagar mkt mat och slabbar men har inga problem med att det rinner på golvet. Som du skrev tidigare så har varken sten, laminat eller träskivor en uppvikt kant och där fungerar det ju bra. Bakom diskbänken mellan bänk och överskåp har vi en gråfärgad spegel. Limmad på väggen
Buba: Hej! Söker efter en diskbänk som passar i mitt 80 skåp från Ikea. Vi vill ha en heltäckande diskbänk (alltså inte inbyggnads ho!) som vi kan sätta mellan våra bänkskivor som är 28mm tjocka. Helst vill vi bara ha en ho utan avrinningsplan.. Någon som har tips på var jag kan hitta utan galet lång leveranstid och en tom plånbok som resultat? Pratade med Ikea och blev rekomenterad
Tocke: Har varit ute för samma problem som du en gång förra året i september fick jag se vatten i framkant på min kyl. Tack och lov hade jag kylskåpsunderlägg i plast så vattnet rann fram och "skvallrade". I mitt fall hade kyslåpsdörren stått på glänt hela natten. Överfylld kondensvattenbehållare och plaskblött under kylen. I dag kom frugan ned och sa att det är något som tjuter i
klaskarlsson: Jag skulel rekommendera att ta bort kaklet, sätta upp en 13 eller 6mm gipsskiva där du skall kakla (lite beroende på hur mkt du kan bygga) och sedan sätta nytt kakel mha kakellim (fix funkar också men är enl min erfarenhet kladdigare :)) Fuktspärr behöver du inte det kommer ju bara bli ett stänkskydd - inte som på ett badrumsgolv :) /K
DarrenB: Är det någon som vet ungefärligt pris för Myresjököks dämpade fullängdslådhurtsar och skåp? Min erfarenhet från köksleverantörernas "standardlösningar" är att slutsumman sällan hamnar där. Vårt kök verkar bli ett sk Large plus en del lådskåp men frågan är bara hur mycket dyrare det blir än de 70K som de skriver i sin katalog? Skulle vilja sitta hemma och räkna på
tallmilan: Tråkigt svar jag vet, men alla frågorna finns besvarade ett tiotalgånger (per år) så sök lite så kommer du att få svaren och lite till ...
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja, det gäller ju att ha ett fast grepp om sågen och som sagt ta det lugnt. ;) Dock föredrar jag sänksågen alla ggr. och sen bara ta hörnen med sticken... Snyggt och prydligt vilket jag dessutom gillar då jag ofta lämnar hålet synligt framtill el-arbete och plattsättning är avklarat. [citat] Tack för tipset... ;)
Paul-Staffanstorp: Dessa passbitar får man ju såga till själv eftersom väggarna kan luta så att de blir olika breda uppe och nere. Man bör aldrig bygga ett kök utan passbitar mot väggarna.
coss: 90 cm är grymt I går stod det en stor grillpanna i mitten med Nürnburger bratwurst,på övre till vänster gick smörfrästa morötter i en liten kastrull, på den uppe tilll höger kokade surkålen och nere till höger fick potatisen först koka och sedan några varv i stekpannan. Och tänk då hade jag en platta kvar för, tjaaaa, ngot annat gott.
Jan-Å: [citat] Å fan, där lärde jag mej nåt nytt igen, tackar d^_^b trodde det var ett lim, typ :S
A-Man_08: Står det inget på förpackningen så har du nog inget att vara orolig för.är man orolig att det ska torka fr fort så är det nog bättre att dra ner värmen i rummet. Hade det varit en betongplatta som du gjutigt så hade du fått fukta å greja. Bara köra.
nhn: Hej När jag fogade kaklet i köket så i ytterkanterna använder jag en aluminiumlist. Denna verkar har blivit missfärgad av fogen vid fogningen. Är det någon som vet om man kan ta bort missfärgningen på aluminiumlisten på något sätt ? Mvh Nicke
therealpinto: Jo, skönt för fötterna. Fast luckorna är ju Ståt, inte Ädel som jag skrev först. /Gustaf
kalle85: Jo det har jag också läst. Har dock gjutit lite annat tidigare och vet att man kan få en väldigt väldigt jämn och fin yta. Denna vaxar man sedan så den står emot vätska och smuts. Ett annat alternativ kan kanske vara att vitolja något ljust träslag... Vad tror ni?