Kök
eviljava: Ok, då förstår jag din referens till stenkol... :rolleyes:
dennis_f: Jag satte gipsskivor på väggarna i mitt kök nu när vi håller på att renovera. En vägg provade vi att ta fram teglet på men det var så fult att jag reglade upp och skruvade 13mm gipsskivor. En annan vägg limmade & skruvade jag 6mm rotgips. Tog inte lång stund och blev skitbra.
pbengtsson: [citat] Till de flesta diskmaskiner brukar det följa med en galvad plåtskiva som kondenskydd, i denna fästs också maskinen som ett slags tippskydd. Följde det inte med någon sådan?
pinebar: Kiilto har många färger på silikon. Färgkarta. Vi har köpt på K-rauta, men konstiga färger kan man behöva beställa.
Paul-Staffanstorp: Jo, jag förstod det, men om du höjer 14cm kan inte ha så stor betydelse. Jag har själv varit med och monterat med 800mm mellanrum och då blir det perfekt att kunna kommunicera med folk runt ön trots att fläkten hänger där... Sugfunktionen i de fall jag varit med om har inte påverkats nämnvärt men visst har detta att göra med vilken modell på fläkt och hur kraftig motor den har.
ByggEva: Tänkte också på detta med att slippa karotter och stekpannor etc. Tror tom att det medföljer en stekskrapa med stekbordet :o)
pinebar: Vi gipsade skapligt och målade med någon gammal färg som vi hade. Efter att ha bott i gamla hus med diverse innevånare, typ ängrar och silverfiskar, så ser jag gärna att det är ganska släta ytor även där det inte syns. Jag inbillar mig att djuren trivs sämre om det inte finns massor med håligheter och prång för dammet och dem att bo i.
Jondy: Segge: 1. Golvet hittaxe jag på Byggmax: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx 2. Hon är IKEAs Bredskär: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79872033 Jag såg nu att den har kommit i en annan variant också som är med rektangulär (62x46 cm). Först hade vi tänkt ta Boholmen men den gick inte att få underlimmad. Så här i efterhand är jag glad att vi blev tvungna att
wimpyfudge: Har själv kopplat diskmaskinen till varmvatten har funkar bra. Min logik var att bergvärmepumpen lär producera varmare varmvatten än diskmaskinens "doppvärmare". Om det sedan går åt lite mer varmvatten får jag lev med (eller så äter det upp eventuell besparing) fast fortare går det.
Fixar_Krille: Om det är en villa så får du väl bara flytta röret ovan tak. Du kan ju ha fläktskåp med fläkt under.
erila: Undrar samma sak=) Det enda jag kan säga är att vi har målat trappen vit, klart skiten syns (plus alla svarta stövarhår) men, jag tycker ändå att det är toksnyggt! Det innebär att man städar när man ser hur skitigt det är. Kanske det är mer praktiskt?=)
Edvuld: Hej Någon som vet om avslutningshyllan är i samma färg som stommarna, eller om den är 0502-Y? Den ska tydligen vara lackad och inte folierad. Funderar lite på om man ska köra eventuella täcksidor, socklar och passbitar i vitt, så att man kan byta luckor fritt om man skulle vilja göra det. Var skulle Ni satt täcksidor om Ni hade gjort det? Vitvarorna är i rostfritt. Skåpet längst mot
Mieron: Bara för att klargöra ett ämne som gjorde mig fundersam. Pratade med Fjäråskupan om just den vita diabolen och de har fasat ut den grönaktiga vitfärgen och ersatt den med en riktig vit kulör.
BigGitt: 2 skåp. Bänkskiva på båda. Diskmaskin mellan. Täckskivor. Klart.
jkorner: Jag har en fem år Elektrolux kyl om av ngn anledning börjat krångla. Kondensvattnet som är inne i kylen ska droppa ner i en vinklad flöns i bakväggen som leder vidare vattnet ner mot utloppshålet. Därifrån är det inget problem - utloppshålet är rent och behållaren på baksidan är tom.Men vad som istället händer är att kondensvattnets droppar "missar" flänsen och droppar utanför
prototypen: OM man mattar ner ytan OCH sprutmålar med en stadig 2-komponentfär (typ epoxi) så kan det fungera. Men då är redan skivorna lösa och färgen är inte billig. Men visst kan man penselmåla med en lackfärg med det kommer att se ut därefter (så då kan nog furuperstorp vara snyggare. Kontentan, byt skivor. Protte
Paul-Staffanstorp: Kan bara hålla med Ikeahantverkaren... INGEN silicon för det blir bara skit av det ! Normalt sett följer det med någon typ av fästanordningar och på någon typ av hällar sitter dessa clips på hällen vid leverans och det är antagligen bara dessa som gör att det kärvar för dig. Sätter aldrig fast en häll vid montage då det är bättre att kunna trycka upp den enkelt underifrån så
rqu: För mycket ek kan som sagt bli lite murrigt. Arkitekten valde vita luckor upptill för att inte få en sån tung känsla. Här kommer en bild till. [bild]
Niklas_x: Okej, nu har jag ju bara kaklat en gång, så jag vet ju inte hur lång tid det brukar ta, men det var små plattor, 10x20 eller något, och säg 6 kvm stor vägg. Och det tog mig nog 2 kvällar, om jag inte minns fel. Jag tyckte blandningen av massa nästan tog lika lång tid som att sätta upp har jag för mig. (Och jag gissade att "det vanliga sättet" borde vara lättare att få jämntjock,
naggen: Definitivt inte svart mosaik till svart bänkskiva. Du kommer aldrig att lyckas få exakt samma nyans på mosaiken som skivan och det kommer se ut som du har försökt men inte räckt fram :O Även om man skulle lyckas få samma nyans så hade det ju som du själv var inne på sett ut som de "flyter ihop" Det måste brytas på ngt sätt, varför inte fånga upp det grå klinker-golvet? Undersök
timmelstad: Du kommer inte spara 50KSEK eller mer på att montera det själv om du inte gör allt arbete själv, dvs VVS och el m.m.
emigrating: När vi letade efter kök tidigare i år funderade vi på just Home butiken på Våxnäs då den kom högt rekommenderad, men efter ett besök i butiken valde vi bort dom med en gång. De som jobbade där verkade helt enkelt ha bättre saker för sig (prata sinsemellan och dricka kaffe) än att hjälpa oss. I slutändan blev det Ikea för vår del där kundservice/planering varit helt utmärkt.
saturnus: det är juh glas, så till det använder jag en glasskärare. En vanlig enkel med trissa funkar.
Tessok: Sök på google "planmonterad häll" så finns det svar. Praktiskt och snyggt.
Paul-Staffanstorp: Tar även några dagar innan det härdat ordentligt, men svart är svart och färgar av sig mer än annat.
Paul-Staffanstorp: Njaa... Bänkskivan ska ju ända in till väggen i den mån att skåpen står ända in till väggen. Skulle väggen vara sned så att skåpen måste släppas från väggen för att hamna rätt i våg & lod så får man släppa lite mellan bänkskiva och vägg med, men i annat fall ska den kloss mot väggen precis som skåpen. Måste man ha springa mellan vägg och skiva p.g.a att skåpen släpper
Tokv41: Nej det är en separat tråd om frysen. Det andra var ett inlägg i tråden ang täcksidor... Fö har jag nu upptäckt att man skall skruva nederdelen på en av sidorna med en vinkel...
Hemmakatten: Jo, har handlat bl.a. terrassvärmare, krukor (jättestora) och utemöbler sista dagen på mässor. Tror det fungerar lika bra med vitvaror. Tycker absolut du skall försöka om du känner att du har tid att vänta och vill chansa lite på att de verkligen säljer ut vitvarorna sista dagen. Jag har varit på nån inrednings/möbelmässa o ville köpa en soffa men de sa att de tog tillbaka
vnorrland: Hej! Vi har en Witt multizones (induktion). Köpte för ca 2 år sedan. Den är helt underbar, det bästa köpet någonsin!! Hettar upp vatten så snabbt att vattenkokaren numera är överflödig :D