5 128 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Vettiga funktioner på vitvaror?
Sida 1 av 3
Vi ska totalrenovera ett hus, inkl. byta ut köket. Kyl och frys är klara. Alltså kvarstår ugn, häll, micro och diskmaskin. Sedan vi senast gjorde ett kök så har marknaden ändrats markant. Pris-spannet mellan vanliga produkter av standardmärken verkar ha ökat. En inbyggnadsugn av samma märke kostar mellan 5 och 15 tkr, och det är inte uppenbart vad mervärdet är med den dyrare maskinen.
Därför tar jag gärna synpunkter på, vilka funktioner är vettiga med:
Fristående ugn (inbyggnads)
Häll
Micro
Diskmaskin
Därför tar jag gärna synpunkter på, vilka funktioner är vettiga med:
Fristående ugn (inbyggnads)
Häll
Micro
Diskmaskin
Det är uppenbart en smaksak. Min åsikt om spisar är att hällen ovillkorligen skall effektregleras med ett vred per platta. Med jämna mellanrum upptäcker jag nya nackdelar med touchkontroller, men några fördelar förutom det estetiska har jag ännu inte kommit på. Med tanke på hur vanligt det är med touchkontroller är det dock tydligt att många inte håller med mig.
Mikrovågsugn använder jag kanske en eller två gånger i månaden. Ju enklare desto bättre. Ett vred för tiden och ett för effekten. Den kanske ser mer high tech ut om den har en display och massor av knappar, men det går ut över användarvänligheten.
Diskmaskinen får gärna vara tyst och diska fort. De nya maskinerna tar ofta mycket lång tid på sig för att diska.
Det finns ugnar som kan rengöra sig själva. Det tycker jag är en god idé. Inbyggd stektermometer kan vara praktiskt.
Erik
Mikrovågsugn använder jag kanske en eller två gånger i månaden. Ju enklare desto bättre. Ett vred för tiden och ett för effekten. Den kanske ser mer high tech ut om den har en display och massor av knappar, men det går ut över användarvänligheten.
Diskmaskinen får gärna vara tyst och diska fort. De nya maskinerna tar ofta mycket lång tid på sig för att diska.
Det finns ugnar som kan rengöra sig själva. Det tycker jag är en god idé. Inbyggd stektermometer kan vara praktiskt.
Erik
Koppla diskmaskinen på varmvattnet om du har värmepump så går det fort och blir billigt att diska.
Köp ugn med självrengöring typ pyrolys det funkar skitbra.
Köp ugn med självrengöring typ pyrolys det funkar skitbra.
Det är inte bra att koppla diskmaskinen till varmvattnet. Det går visserliget fortare när maskinen inte behöver värma vattnet men disken blir inte lika ren.imported_dr skrev:
För att få bort proteiner, typ köttfärs, måste vatttnet vara kallt först. Om man går på direkt med varmt vatten så fastnar proteinerna. Jag hade tidigare en diskmaskin kopplad till varmattnet och det gick aldrig att får rent skålen som man blandat köttbullssmeten i om man inte först sköljde den väldigt noga. Med diskmaskin kopplad tilll kallt vatten så blir det rent.
Det är också tveksamt om man sparar några pengar på det eftersom maskinen då kommer att skölja i varmvatten istället för kallvatten.
Det är sant att vred är bättre än touchkontroller men det är svårt att få till vred på en helt platt häll som ska sättas i ett hål i bänken. Med en traditionell integrerad spis och ugn är det självklart att det ska vara rattar. Testa touchkontrollerrna före köp en del är bra andra är dåliga. Det är också viktigt att både fingar och touchkontroller är torra och (någorlunda) rena för att fungera bra.
Induktionsspis är helt överlägset vanlig glaskeramikhäll med "varma" plattor. Man reglerar lika fort som på en gasspis. I övrigt kan man nog bara själv avgöra vilka finesser man "behöver". Min erfarenhet är dock att man nästan bara använder basfunktionerrna och nästan alla övriga finesser blir väldigt dyra räknat per användningstillfälle. Jag skulle dessutom gärna vara utan klocka i ugn och micro så att jag slapp ställa dem efter varje sekundkort strömavbrott.
Induktionsspis är helt överlägset vanlig glaskeramikhäll med "varma" plattor. Man reglerar lika fort som på en gasspis. I övrigt kan man nog bara själv avgöra vilka finesser man "behöver". Min erfarenhet är dock att man nästan bara använder basfunktionerrna och nästan alla övriga finesser blir väldigt dyra räknat per användningstillfälle. Jag skulle dessutom gärna vara utan klocka i ugn och micro så att jag slapp ställa dem efter varje sekundkort strömavbrott.
Redigerat:
Gillar klockan i ugnen, och även timerfunktion på ugn/häll. Touch har jag inga problem med, hellre det en vred där det tränger in kladd. Skulle inte köpt något annat än induktionshäll. Ugnen och micron har massa olika program jag aldrig använder, micron används bara maxeffekt och tid för egen del. Ugnen varmluft och över/undervärme. Stektermometern som är integrerad är bra, men jag skulle aldirg betalt extra för den då vi använder den max 4 gånger om året.
En funktion jag saknar det är en varning på frysen om den står öppen, jag är en jävel på att glömma det och den vi har nu har bara lådor, så är en låda inte helt inskjuten är det lätt att man smäller igen dörren men att den aldrig går hela vägen in.
En funktion jag saknar det är en varning på frysen om den står öppen, jag är en jävel på att glömma det och den vi har nu har bara lådor, så är en låda inte helt inskjuten är det lätt att man smäller igen dörren men att den aldrig går hela vägen in.
Många av dagens nya diskmaskiner är gjorda för att kunna kopplas på både varm och kallvatten, detta genom att det sparas lite vatten som fungerar som "kallt" vatten när maskinen startar nästa gång. Ja, Dagens diskmaskiner tar lång tid på sig. Det gör dom för att spara på enregi, alltså använda samma vatten under en längre tid istället för att byta ut allt ofta och göra åt på massa onödigt vatten. Däremot har nästan alla maskiner idag snabbprogram om man nu vill ha ut disken så fort?
Touchknappar tycker jag fungerar bra om man gör på rätt sätt, tänk på att det i princip är en ljusstråle som du bryter. Så är det bara lugn och metodisk när du trycker på knapparna så fungerar det bra till dom flesta utom kanske tant Agda 75+. Många blir väldigt stressade så fort dom skall trycka på tochknappar och då fungerar det inte för att man är för snabb.
Pyrolys kan vara bra på ugnen ja, även kanske utdragbara skenor.
Touchknappar tycker jag fungerar bra om man gör på rätt sätt, tänk på att det i princip är en ljusstråle som du bryter. Så är det bara lugn och metodisk när du trycker på knapparna så fungerar det bra till dom flesta utom kanske tant Agda 75+. Många blir väldigt stressade så fort dom skall trycka på tochknappar och då fungerar det inte för att man är för snabb.
Pyrolys kan vara bra på ugnen ja, även kanske utdragbara skenor.
Utdragbara skenor i ugnen är suveränt tycker jag, det har vi i vår ena ugn. Självrengörande ugn låter som en bra funktion, hade jag gärnat velat ha. Köttermometern är ganska bra, men jag har inte använt den många gånger. Men idén är bra, att ugnen stänger av sig när rätt temperatur är uppnådd.
Diskmaskin ska gå tyst i övrigt så tycker inte jag det behövs några finesser, vi har en massa fina program och vi använder alltid samma för vi orkar inte lära oss de andra.Dumt nog köpte vi faktiskt en lite dyrare maskin på grund av något program som vi tyckte lät bra. Aldrig använt. Att det tar längre tid har i vart fall inte vi ont av. Det som kanske bör kollas är att man är nöjd med inredningen i maskinen. Våra tallrikar var t.ex. för stora för den diskmaskinen vi köpte. Nu gjorde inte det så mycket eftersom det bara var IKEA-tallrikar, men det hade varit ganska trist om det varit tallrikar vi hade velat ha kvar. Vissa maskiner har "hyllor" att lägga bestick på och det vet jag att många gillar väldigt mycket.
Touchkontroll tycker jag nog är bra. Jag har alltid reagerat på att det blir så äckligt kring vreden och man kommer inte åt att göra rent. Negativt med touchkontroll är att om det kokar över så reagerar touchkontrollerna.
Det ska tydligen finnas hällar nu där det bara finns kryss och inga ringar. Man ska ställa grytan på krysset och sedan känner hällen av hur stor grytan är och aktiverar så mycket som behövs. Det tycker jag låter suveränt.
Induktion har vi. Skulle inte idag köpa en vanlig häll utan induktion.
Diskmaskin ska gå tyst i övrigt så tycker inte jag det behövs några finesser, vi har en massa fina program och vi använder alltid samma för vi orkar inte lära oss de andra.Dumt nog köpte vi faktiskt en lite dyrare maskin på grund av något program som vi tyckte lät bra. Aldrig använt. Att det tar längre tid har i vart fall inte vi ont av. Det som kanske bör kollas är att man är nöjd med inredningen i maskinen. Våra tallrikar var t.ex. för stora för den diskmaskinen vi köpte. Nu gjorde inte det så mycket eftersom det bara var IKEA-tallrikar, men det hade varit ganska trist om det varit tallrikar vi hade velat ha kvar. Vissa maskiner har "hyllor" att lägga bestick på och det vet jag att många gillar väldigt mycket.
Touchkontroll tycker jag nog är bra. Jag har alltid reagerat på att det blir så äckligt kring vreden och man kommer inte åt att göra rent. Negativt med touchkontroll är att om det kokar över så reagerar touchkontrollerna.
Det ska tydligen finnas hällar nu där det bara finns kryss och inga ringar. Man ska ställa grytan på krysset och sedan känner hällen av hur stor grytan är och aktiverar så mycket som behövs. Det tycker jag låter suveränt.
Induktion har vi. Skulle inte idag köpa en vanlig häll utan induktion.
Jag har inget förslag på bra funktioner (utöver de som redan nämnts). Däremot råder jag dig att köpa vitvaror utan inbyggd klocka.
I mitt förra kök hade jag klocka på micron, ugnen och kaffebryggaren. Helt värdelöst. Två ggr. varje år var jag tvungen att leta fram manualerna för att kunna ställa klockorna till sommar- / vintertid (+ några extra gånger vid strömavbrott).
Manualerna var jag tvungen att ha, eftersom man var tvungen att trycka in några mycket skumma knappkombinationer för att ö.h.t. kunna ställa klockorna (intiutivt? nä!). På micron skulle man t.ex. ha två knappar intryckta samtidigt för att sedan trycka på ytterligare en knapp inom 3 sekunder!!!
Nu har jag ett kök med Siemens-grejer och där är alla klockor borta! Det finns dock timer-funktion i ugn, häll, osv. Men själva klockan är helt borta!
Fördelar med det:
* Lägre strömförbrukning. Visserligen en mycket låg kostnad, men varför ska jag betala för att ha 3 klockor som går samtidigt (med lysande displayer) inom 2 meters omkrets?
* Tidsbesparing då man slipper leta bruksanvisningar och ställa klockor flera gånger varje år.
(Enligt mig ska en ugn värma mat, inte visa tid. För tidsvisning finns det bättre och mer lämpade produkter)
I mitt förra kök hade jag klocka på micron, ugnen och kaffebryggaren. Helt värdelöst. Två ggr. varje år var jag tvungen att leta fram manualerna för att kunna ställa klockorna till sommar- / vintertid (+ några extra gånger vid strömavbrott).
Manualerna var jag tvungen att ha, eftersom man var tvungen att trycka in några mycket skumma knappkombinationer för att ö.h.t. kunna ställa klockorna (intiutivt? nä!). På micron skulle man t.ex. ha två knappar intryckta samtidigt för att sedan trycka på ytterligare en knapp inom 3 sekunder!!!
Nu har jag ett kök med Siemens-grejer och där är alla klockor borta! Det finns dock timer-funktion i ugn, häll, osv. Men själva klockan är helt borta!
Fördelar med det:
* Lägre strömförbrukning. Visserligen en mycket låg kostnad, men varför ska jag betala för att ha 3 klockor som går samtidigt (med lysande displayer) inom 2 meters omkrets?
* Tidsbesparing då man slipper leta bruksanvisningar och ställa klockor flera gånger varje år.
(Enligt mig ska en ugn värma mat, inte visa tid. För tidsvisning finns det bättre och mer lämpade produkter)
Redigerat:
När det gäller diskmaskin är mitt viktigaste krav ljudnivån! Sen gillar jag belysning i maskinen. Inte helt nödvändigt kanske men väldigt trevligt. Vår maskin har ett lååååångt ekonomiprogram som funkar bra när man har tid. Sen finns det ett trettiominutersprogram som duger till det mesta utom kanske de allra kladdigaste gratängformarna.
En annan trevlig "lyxfiness" är display som visar kvarvarande disktid i minuter.
Varm eller kallvatten. Här går åsikterna helt klart isär. Vår är kopplad till "gratis" varmvatten och jag tycker det funkar bra.
En annan trevlig "lyxfiness" är display som visar kvarvarande disktid i minuter.
Varm eller kallvatten. Här går åsikterna helt klart isär. Vår är kopplad till "gratis" varmvatten och jag tycker det funkar bra.
En anledning till att ugnarna har klocka är ju ofta att de går att programmera till att starta vid ett visst klockslag. Men visst, det vore kanske bra om de kunde ställas in på att inte ständigt visa tiden ifall någon störs av det.
Farzan skrev:
Ok, det köper jag (även om jag har svårt att se mig själv använda denna funktion). När jag lagar mat vill jag vara hemma och befinna mig i vaket tillstånd och då kan jag lika gärna sätta på ugnen själv.
Men det kanske finns några få tillfällen när man ev. kan ha nytta av detta? Tillagning av tjälknöl t.ex. Man kanske vill att den skall bli klar ett visst klockslag som i sin tur kräver att ugnen startar 04:00 på morgonen? Men t.o.m. jag som brukar tillaga en eller ett par tjälknölar per år anser ändå att det är en helt vansinnig funktion.
Jag gissar dock att det finns många som inte håller med mig (annars skulle ju inte funktionen finnas ö.h.t.)
Vad klockan gör i micron är dock fortfarande en gåta?
Redigerat:
Mikron tycker jag absolut ska ha ett elektroniskt räkneverk. Jag är så trött på svärmors vred, där du har en precision på plus/minus 45 sek. Väldigt jobbigt när du ska värma vällingen i 40 sekunder.Avemo skrev:
Mikron kan väl ha vred OCH elektroniskt räkneverk. Min (10 år+ Whirlpool) är busenkel att använda. Vred för tiden med fem sekunder för varje "knäpp" upp till en minut. Därefter trettio sekunder per "knäpp" till tio minuter och sedan en minut per "knäpp" (eller nåt i den stilen varje fall).
Jag fullkomligt "hatar" när man ska ställa in tiden som på en miniräknare. Mycket bökigare tycker jag, men smaken är ju delad.
Håller med om att det finns för många onödiga klockor men min mikroklocka är åtminstone lätt att ställa. Ett tryck på klockknappen och därefter "vrida" timmarna rätt, ett tryck till för minuterna och ett sista tryck så är det klart.
Jag fullkomligt "hatar" när man ska ställa in tiden som på en miniräknare. Mycket bökigare tycker jag, men smaken är ju delad.
Håller med om att det finns för många onödiga klockor men min mikroklocka är åtminstone lätt att ställa. Ett tryck på klockknappen och därefter "vrida" timmarna rätt, ett tryck till för minuterna och ett sista tryck så är det klart.
