5 351 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Köksfläkt
Hej
Nu har vi beställt kök och tittar på köksfläktar. Någon som testat de lite "nyare" sneda fläktarna? Funkar de bra? De hänger ju inte direkt över hällen, men säljarna hävdar att de har bra upptagningsförmåga.Vad har ni i så fall för modell?
Tacksam för råd!
Nu har vi beställt kök och tittar på köksfläktar. Någon som testat de lite "nyare" sneda fläktarna? Funkar de bra? De hänger ju inte direkt över hällen, men säljarna hävdar att de har bra upptagningsförmåga.Vad har ni i så fall för modell?
Tacksam för råd!
Hej hej!
Jag går i precis samma tankar som dig så jag skriver under på din undran. Jag har fastnat för Fjäråskupans Diabol, den vita. Men vill inte beställa innan jag vet att de är bra.
Jag går i precis samma tankar som dig så jag skriver under på din undran. Jag har fastnat för Fjäråskupans Diabol, den vita. Men vill inte beställa innan jag vet att de är bra.
Jag har själv en Vertikalfläkt ifrån Fjäråskupan hemma och detta fungerar klockrent. Det som gör att dessa fläktar fungerar som vilken fläkt som helst är att alla fläktar bygger på att man får upp ett undertryck i rummet innan man börjar laga mat. Alltså sätt på fläkten i god tid innan du börjar laga mat och håll fönstren i köket stängda.
Sen beror det såklart som med vilken fläkt som helst på vad den har för kapacitet. Fjärås har ca 700 kubik i timmen.
Se också till att ha ett så rejält fläktrör som möjligt, Gärna 160mm om det är möjligt, har du 125mm är du begränsad till ca 450 kubik i timmen.
Sen beror det såklart som med vilken fläkt som helst på vad den har för kapacitet. Fjärås har ca 700 kubik i timmen.
Se också till att ha ett så rejält fläktrör som möjligt, Gärna 160mm om det är möjligt, har du 125mm är du begränsad till ca 450 kubik i timmen.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej !Niah skrev:
Vi har precis satt upp en 'snedfläkt', Ikeas Nutid HI560 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40125767.
Den fungerar hur bra som helst.
Kan tillägga att vi har en 70 cm bred spishäll, inga problem med utsuget i fläkten.
Lycka till !
Har precis i dagarna fått upp en GRAM EFS60-01MTI X , har brassat på två paket bacon som ett test hur den hanterade oset.I autoläget var den lite segstartad men funkade skapligt , sen körde jag full styrka manuellt och då var det inget os vad jag kunde se. Med den gamla fläkten, kåpa som sög mha takfläkten som var styrd på kåpan, så såg man stekos virvla omkring i mängder runt lampan i taket , men när jag körde full spetta på denna nya så såg jag ingenting runt lampan.Hittills helt klart nöjd! En stor fördel om man är lång som jag , 191cm, så är kåpan aldrig ivägen för dig när du lagar på plattorna längst in.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden