6 713 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Bubbla på bänkskiva i skarv
Satte in nytt kök i vintras, trodde verkligen lösningen jag körde på skulle fungera :S
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._315536871781_546471781_3930976_6948955_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._315527561781_546471781_3930969_5884780_n.jpg
Skarv till vänster och höger om spishällen. Nu har det dykt upp en bubbla i skarven till höger, och börjat dyka upp en till vänster också..
Snålade inte med varken lim eller silikon.
Eftersom bänkskivan är i laminat så går det ju inte att reparera direkt utan jag får väl byta skiva? Ett jävla jobb eftersom den är limmad mot stommarna, hur löser man det på enklast sätt?
Om jag nu ska byta bänkskiva, har ni något tips på hur man kan undvika sånt här?
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._315536871781_546471781_3930976_6948955_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._315527561781_546471781_3930969_5884780_n.jpg
Skarv till vänster och höger om spishällen. Nu har det dykt upp en bubbla i skarven till höger, och börjat dyka upp en till vänster också..
Snålade inte med varken lim eller silikon.
Eftersom bänkskivan är i laminat så går det ju inte att reparera direkt utan jag får väl byta skiva? Ett jävla jobb eftersom den är limmad mot stommarna, hur löser man det på enklast sätt?
Om jag nu ska byta bänkskiva, har ni något tips på hur man kan undvika sånt här?
Vi har ett antal skarvar i vår laminatskiva, bland annat på båda sidor om diskhon, och vi har hittills (efter tre år) inte märkt av några fuktskador... (huga huga, ta i trä). Vi hade färdigsågade skivor från leverantören med färdig urfräsning för kopplingsbeslag och kekslist (heter det så? Alltså inte små ellipsformade keks utan en lång list som löper över större delen av skarven) och vi gjorde så här har jag för mig:
- Lägg skivorna på plats och sätt fast kekslisten i ena skivan
- Dra ihop skivorna med kopplingsbeslagen tills det är en liten springa kvar
- Applicera det specialtätningsmedel som medföljde skivorna i springan. Det var alltså inte vanlig silikon utan något annat medel, mer limaktigt i konsistensen.
- Fortsätt dra ihop skivorna försiktigt och parera att de verkligen hamnar på samma höjd. Var noga med att inte dra för hårt, tror att man kan skada skarven om man drar för mycket.
- Avlägsna överblivet tätningsmedel
- Skruva skivan i stommen underifrån, vi limmade alltså inte fast den
- Lägg skivorna på plats och sätt fast kekslisten i ena skivan
- Dra ihop skivorna med kopplingsbeslagen tills det är en liten springa kvar
- Applicera det specialtätningsmedel som medföljde skivorna i springan. Det var alltså inte vanlig silikon utan något annat medel, mer limaktigt i konsistensen.
- Fortsätt dra ihop skivorna försiktigt och parera att de verkligen hamnar på samma höjd. Var noga med att inte dra för hårt, tror att man kan skada skarven om man drar för mycket.
- Avlägsna överblivet tätningsmedel
- Skruva skivan i stommen underifrån, vi limmade alltså inte fast den
Använde kex + silikon och lim i skarvarna. Fick inte en helt bra skarv men det var inget som störde direkt. Hade jag haft skarvbeslagen hade jag säkert sluppit det här!
Det som stör mig mest nu är det att skivan är limmad mot stommarna, kommer inte bli helt enkelt att få loss den.
Det som stör mig mest nu är det att skivan är limmad mot stommarna, kommer inte bli helt enkelt att få loss den.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man ska aldrig limma fast en skiva för det är ett rent helvete att få loss den sen så det är ajabaja. 
Rätt lim är också bra och Würth har bl.a något som heter Limtätmassa som är helt grym till detta.
Dock är spännbeslag A & O så du spänner ihop skivorna mot varandra så limmet tränger upp och då blir det riktigt tätt också.
Överflödigt av deras limtätmassa tas bort med ex. spolarvätska när det mesta tagits bort med t.ex en plastspackel.
Rätt lim är också bra och Würth har bl.a något som heter Limtätmassa som är helt grym till detta.
Dock är spännbeslag A & O så du spänner ihop skivorna mot varandra så limmet tränger upp och då blir det riktigt tätt också.
Överflödigt av deras limtätmassa tas bort med ex. spolarvätska när det mesta tagits bort med t.ex en plastspackel.
Lim i skarven. Dra ihop till ett par mm är kvar. Transparent sanitetssilikon i skarven innan den dras ihop det sista. En maskeringstejp på varje sida om skarven för att inte kladda när man tar bort det överflödiga, men ta bara bort med fingrarna så det lämnas lite precis ovanpå skarven. Då är du safe.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen tycker inte jag av erfarenhet att silicon är något bra alternativ till detta ändamål då siliconet inte är lika åldersbeständigt som limtätmassan och med tiden torkar den och släpper in fukt.
i en bänkskiveskarv är det inte speciellt lätt att byta ut detta då som det är mellan bänkskiva och kakel t.ex.
i en bänkskiveskarv är det inte speciellt lätt att byta ut detta då som det är mellan bänkskiva och kakel t.ex.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En liten liten klick silicon i främre kanten på stommarna på ett fåtal ställe räcker länge.Raceman skrev:
Silicon limmar så det räcker och är betydligt enklare att få loss om man vill byta än vad det är om man satt den med sättlim eller liknande.
Sen kaklar man ju oftast och drar en liten sträng silicon längst in också och då rör den aldrig på sig.
Tack och bock, det behövs attså ingen silikon längst bak på stommarna då?Paul-Staffanstorp skrev:En liten liten klick silicon i främre kanten på stommarna på ett fåtal ställe räcker länge.
Silicon limmar så det räcker och är betydligt enklare att få loss om man vill byta än vad det är om man satt den med sättlim eller liknande.
Sen kaklar man ju oftast och drar en liten sträng silicon längst in också och då rör den aldrig på sig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ska inte behövas då kompaktlaminatet sällan är skevt.Raceman skrev:
Skulle någonting göra att den inte ligger an mot stommen inne vid så ha en tyngd på medan du kaklar t.ex och sen lägger du ju en silicon mellan kakel och skiva som sen håller den nere.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden