57 780 läst ·
21 svar
58k läst
21 svar
Inbyggandsugn: Välja Pyrolys eller Katalys; udragsskenor eller inte
Åtminsone Siemens vet jag har katalysplattor som tillbehör.
Då borde de gå att ta bort också.
Priset är 1375:- för ett set om två väggar och tak
Länk: http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/inbyggnadsugnar/HZ329027.html
Då borde de gå att ta bort också.
Priset är 1375:- för ett set om två väggar och tak
Länk: http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/inbyggnadsugnar/HZ329027.html
Efter lite betänkande verkar ovanstående vara det vettigaste alternativet för min del i första hand.Raceman skrev:
Andrahandsalternativet blir vad som helst inuti ugnen bara det finns katalytiskt filter.
Tips på bra prisvärda ugnar enligt alternativ 1 och alternativ 2?
Ska du ha inbyggnadsugn eller fristående spis?
Nåväl, jag har nyligen bytt ugn och valde en för inbyggnad. Efter mycket bryderi hamnade mitt val till slut på Siemens. Dels för att den hade störst innermått och dels för att märket får väldigt goda vitsord härifrån.
Så om du vill ha en Siemens kan jag hjälpa dig.
Fett och osfiltret finns på detta länk, där står det också till vilka modeller den passar:
http://www.siemens-home.se/HZ329000.html
Tyvärr, kan man väl säga, passar filtret bara till ugnar ur plusserien, vilket innebär de dyrare modellerna.
MEN, om du kan tänka dig en plusserieugn från ett tidigare år (vilken filtret också passar till) kan jag rekomendera den här ugnen:
http://www.whitegoods.se/prodview3.asp?pid=391
Finns också här:
http://gransbygden.se/produkter.php?p=867
Billigare än så här kommer du inte.
Nåväl, jag har nyligen bytt ugn och valde en för inbyggnad. Efter mycket bryderi hamnade mitt val till slut på Siemens. Dels för att den hade störst innermått och dels för att märket får väldigt goda vitsord härifrån.
Så om du vill ha en Siemens kan jag hjälpa dig.
Fett och osfiltret finns på detta länk, där står det också till vilka modeller den passar:
http://www.siemens-home.se/HZ329000.html
Tyvärr, kan man väl säga, passar filtret bara till ugnar ur plusserien, vilket innebär de dyrare modellerna.
MEN, om du kan tänka dig en plusserieugn från ett tidigare år (vilken filtret också passar till) kan jag rekomendera den här ugnen:
http://www.whitegoods.se/prodview3.asp?pid=391
Finns också här:
http://gransbygden.se/produkter.php?p=867
Billigare än så här kommer du inte.
Redigerat:
Tack för infon! Jag kollar upp länkarna.
Ids inte läsa alla inlägg men så här är det, antingen har man pyrolytisk rengöring eller så har man det inte. Mellanting räknas till gruppen inte. Jag har själv mellantinget och det fungerar ungefär som ett par dåliga dubbfria däck på is, bättre än sommardäck men snudd odugligt jämfört med dubbade vinterdäck.
Hur mycket använder ni ugnen? Kör ni den massor så är det pyrolytisk rengöring som gäller. Hittar ni sedan bra skenor till den pyrolysugn ni väljer så är det bara att köpa. Skenor äger! Vissa skenor grejar dock inte att hettas upp till 500° men i så fall brukar det stå i deras spec.
Hur mycket använder ni ugnen? Kör ni den massor så är det pyrolytisk rengöring som gäller. Hittar ni sedan bra skenor till den pyrolysugn ni väljer så är det bara att köpa. Skenor äger! Vissa skenor grejar dock inte att hettas upp till 500° men i så fall brukar det stå i deras spec.
Problemställningen ärstiga skrev:Ids inte läsa alla inlägg men så här är det, antingen har man pyrolytisk rengöring eller så har man det inte. Mellanting räknas till gruppen inte. Jag har själv mellantinget och det fungerar ungefär som ett par dåliga dubbfria däck på is, bättre än sommardäck men snudd odugligt jämfört med dubbade vinterdäck.
1. Ugnen används ofta.
2. Den används länge när den används och då med feta saker som steks lääänge (skinka med svål på 4 kg, revbenspjäll 3-5 kg, gås 5 kg etc, anka, kyckling etc). Dessutom med grill sista tiden för att få knaprig skorpa.
3. Stekoset med massa härliga fettpartiklar geggar efter ett tag igen kanalen där varmluften från ugnen går ut i köket. Med resultatet att köket fylls med lukten av grillad oxiderat fett när varmluften från ugnen går genom den igengeggade kanalen.
4. Det går inte att komma åt att rengöra varmluftskanalen på nåt vettigt sätt. Inuti ugnen är egentligen inte ett problem att rengöra då jag kör med ugnsrent på sprayburk som får verka över natten.
5 Det går inte att ta bort grillelementet som sitter i taket för att få bort fastbränt fett från taket i ugnen.
Så en ny ugn skall klara att lösa ovanstående problem och speciellt punkt 4 och punkt 5.
Som jag förstår det löser filter framför luftkanalen punkt 4. Men en ugn med pyrolytisk rengöring? Den pyrolitiska rengöringen kan man ju endast använda _efter_ att man är klar med steken och det hjälper väl inte på allt fettos som produceras under tiden som gåsen/revbenspjällen/ankan steks?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Sedan några år kör vi med en fristående liten ångugn för restautangkök, en Angelo Po FCE4V som inte tillverkas längre. Köpt begagnad, ett par dagars rengöring och en ny magnetventil och den tuffar och går. Kommer att göra allt jag kan för att undvika en normal ugn för hemmabruk den dag den ger upp.
Fördelar:
Otroligt snabb uppvärmning,30°/min om jag minns rätt. Fläkten är starkare än en hårtork....Glöm tider som anges i recept.
Mycket precis thermostat, bättre än +-2°
Kontinuerlig ånga 10-100%, normal varmluftsugn med möjliget att maunelt pulsa ånga (krispigt bröd)
Fast vattenanslutning (till och från)
2/3std gastro backar
4 nivåer (mycket lätt att laga olika saker samtidigt i ugnen, bara att langa in efterhand om det är olika tilllagningstider)
Helt rostfri inuti
Matos/fett transporteras ut med utloppsvattnet (ingen liten skorsten som är vanligt på resto ugnar)
Rengöring, Jag spreyar ugnen invändigt med starkt rengöringsmedel, låter ugnen gå några minuter med 100% ånga och 100°C, klart
Omkopplingsbar mellan 1- och 3-fas (i franska kök verkar det vara vanligt med 1-fas/32A....)
Nackdel:
70cm bred
Ingen grill
Vansinnigt dyr att köpa ny, återstår väntande och risktagande med begagnat köp
Den dag elektronikkort rasar misstänker jag att det är billigare att köpa en annan ugn.....
Det sitter en kontaktor i den för värmen (ingen SSR) så det smäller/klonkar ordentlig när temperaturreglering slår av och på.
Jag tror vi betalat mindre än totalt 800 euros inkl. frakt, reservdel och prylar för den första installation. Otroligt bra investering.
Fördelar:
Otroligt snabb uppvärmning,30°/min om jag minns rätt. Fläkten är starkare än en hårtork....Glöm tider som anges i recept.
Mycket precis thermostat, bättre än +-2°
Kontinuerlig ånga 10-100%, normal varmluftsugn med möjliget att maunelt pulsa ånga (krispigt bröd)
Fast vattenanslutning (till och från)
2/3std gastro backar
4 nivåer (mycket lätt att laga olika saker samtidigt i ugnen, bara att langa in efterhand om det är olika tilllagningstider)
Helt rostfri inuti
Matos/fett transporteras ut med utloppsvattnet (ingen liten skorsten som är vanligt på resto ugnar)
Rengöring, Jag spreyar ugnen invändigt med starkt rengöringsmedel, låter ugnen gå några minuter med 100% ånga och 100°C, klart
Omkopplingsbar mellan 1- och 3-fas (i franska kök verkar det vara vanligt med 1-fas/32A....)
Nackdel:
70cm bred
Ingen grill
Vansinnigt dyr att köpa ny, återstår väntande och risktagande med begagnat köp
Den dag elektronikkort rasar misstänker jag att det är billigare att köpa en annan ugn.....
Det sitter en kontaktor i den för värmen (ingen SSR) så det smäller/klonkar ordentlig när temperaturreglering slår av och på.
Jag tror vi betalat mindre än totalt 800 euros inkl. frakt, reservdel och prylar för den första installation. Otroligt bra investering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden