3 877 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Köksrenovering - Synpunkter mottages
Nu är vi väldigt nära att beställa, vi pratar timmar (äntligen) 
Vi fick en vattenläcka och efter det en minisemester så det tog som fokus från köksplanerna. Vi har under tiden frångått Ikea och landat hos HTH. Fruktansvärt prisvärda kök måste jag säga. Iom det blev det lite andra lådor. Flyttade diskmaskinen längst ut på diskbänken, till vänster om hon. Det öppnade upp för fler alternativ till vänster om hällen. Nu är det ett 40 och ett 60 skåp där. Men har funderat på att ha 60 med 3 lådor och 40 med 4 lådor och har 40 skåpet närmast hörnskåpet. Eller ska jag vara så crazy och sätta ETT 100 :wow:
Kyl och frys hade jag tänkt mig högerhängning på båda, blir inte det bäst med tanke på att det oftast är till och från bänken man ska med varor?
Vi fick en vattenläcka och efter det en minisemester så det tog som fokus från köksplanerna. Vi har under tiden frångått Ikea och landat hos HTH. Fruktansvärt prisvärda kök måste jag säga. Iom det blev det lite andra lådor. Flyttade diskmaskinen längst ut på diskbänken, till vänster om hon. Det öppnade upp för fler alternativ till vänster om hällen. Nu är det ett 40 och ett 60 skåp där. Men har funderat på att ha 60 med 3 lådor och 40 med 4 lådor och har 40 skåpet närmast hörnskåpet. Eller ska jag vara så crazy och sätta ETT 100 :wow:
Kyl och frys hade jag tänkt mig högerhängning på båda, blir inte det bäst med tanke på att det oftast är till och från bänken man ska med varor?
Jag kan se fler minus än plus i din köksplanering:
1/gästtoan försvinner,
2/förvaringsutrymmen krymper,
3/diskbänken "skiljs" från spisen,
4/ praktisk halvö: avställnings- och serveringsyta försvinner,
5/ tillkommer en hörnskåp som aldrig är en lyckad lösning ( nödlösning enl min mening).
Det du får på plussidan är:
1/ diskmaskin i köket,
2/upphöjd ugn
....och ..... mycket mer mer plats mitt i köket att dansa på
.
3/.............
...fyll gärna på det du ser som positiv ändring
Känns som om ni upplever att ingenting var bra i det gamla köket för ni planerar att flytta runt på det mesta ...?
Jag skulle nöja mej att ta bort hängskåpen över halvön - det ger bättre översikt,
sätta diskmaskin (kanske i halvön?) och sen röra så lite som möjligt i det som fungerar.
Varför?
Att flytta diskhon till fönster ger ingen plus när man har en diskmaskin och inte handdiskar i timmar och beundrar utsikten samtidigt
. Behåller du halvön så får du fler skåp med lådor som kan öppnas utan att kolidera med varandra i en hörna. Om man tycker det är för lite plats runt matbordet så kan man köpa en bord som är något smalare.
Jag skulle aldrig riva en toa bara för att få en frys in i köket och hellre ställa frysen i tvättstugan när diskmaskinen nu flyttas ut...
Det var mina 3 öre
gaia
1/gästtoan försvinner,
2/förvaringsutrymmen krymper,
3/diskbänken "skiljs" från spisen,
4/ praktisk halvö: avställnings- och serveringsyta försvinner,
5/ tillkommer en hörnskåp som aldrig är en lyckad lösning ( nödlösning enl min mening).
Det du får på plussidan är:
1/ diskmaskin i köket,
2/upphöjd ugn
....och ..... mycket mer mer plats mitt i köket att dansa på
3/.............
...fyll gärna på det du ser som positiv ändring
Känns som om ni upplever att ingenting var bra i det gamla köket för ni planerar att flytta runt på det mesta ...?
Jag skulle nöja mej att ta bort hängskåpen över halvön - det ger bättre översikt,
sätta diskmaskin (kanske i halvön?) och sen röra så lite som möjligt i det som fungerar.
Varför?
Att flytta diskhon till fönster ger ingen plus när man har en diskmaskin och inte handdiskar i timmar och beundrar utsikten samtidigt
Jag skulle aldrig riva en toa bara för att få en frys in i köket och hellre ställa frysen i tvättstugan när diskmaskinen nu flyttas ut...
Det var mina 3 öre
gaia
Stör inte TS så han får huvudbry nu när han nästan har bestämt sig.
Förvaringsutrymmena har han haft tankar om att lösa genom att bygga in skåp huvudentrén till höger. Flyttar man bara in allt lite där så får man också mer naturliga förvaringsutrymmen.
Själv tycker jag inte diskbänken är så jätte skild från spisen. Så länge man inte har diskbänk och spis på varsin sida i exempelvis ett parallellkök så ser jag ingen fara med det.
Varför ta bort dansytan genom att anlägga en köksö
. Personligen är jag inte så frälst i köksöar och i TS kök känns det bara som om man skulle bygga in det. I ett hus där man har helt öppet mellan vardagsrum och kök är dock köksö ett måste eller något som avskiljer lite. Det är för övrigt också en förskräcklig lösning enligt mig, vem vill sitta och se på disk och kolla på tv i ett rum där mat görs.
I hörnskåpet gömmer man det som inte används så ofta. Själv har jag mina matlådor i en stor del av mitt hörnskåp. Perfekt att kasta in där eftersom det är stort och med en liten öppning där lådorna har svårt att trilla ut
. Själva matlådorna använder jag ofta men resten där inne är mer grejer som används sällan, i många fall har man en del av den varan i ett kök.
Förvaringsutrymmena har han haft tankar om att lösa genom att bygga in skåp huvudentrén till höger. Flyttar man bara in allt lite där så får man också mer naturliga förvaringsutrymmen.
Själv tycker jag inte diskbänken är så jätte skild från spisen. Så länge man inte har diskbänk och spis på varsin sida i exempelvis ett parallellkök så ser jag ingen fara med det.
Varför ta bort dansytan genom att anlägga en köksö
I hörnskåpet gömmer man det som inte används så ofta. Själv har jag mina matlådor i en stor del av mitt hörnskåp. Perfekt att kasta in där eftersom det är stort och med en liten öppning där lådorna har svårt att trilla ut
Ju jag har nog kommit för sent med mina 3 örenLocos skrev:
Som du kan se så har TS en kökshalvö i sitt nuvarande kök så min tanke var att behålla den lösningen och bara ta bort skåp som hänger över den. Har haft en liknande lösning en gång och tyckte den var mer praktiskt än en L-kök. Man behöver inte vända upp och ner på det mesta när man renoverar ett kök=arbetsplats. Ibland räcker det med små ändringar för att ge ett rum ett nytt karaktär, tycker jag
gaia
Köket är beställt men jag tror ingen i världen kan få oss att behålla den gamla planlösningen. Det kändes bara för trångt. Trångt i köket och trångt vid matplatsen, vi ville ha ett öppet och ljust kök, där man kan umgås. Vi har bott här snart i ett år och den lilla toaletten har vi knappt använt. För att den skulle göra någon nytta har vi på senare tid haft det som förråd 
För 2 veckor sedan började jag riva och har nu kommit en bit på vägen men mycket återstår. Har snart klart för att börja lägga golv men började fundera på riktningen. Finns den några (oskrivna) regler för det? Annars blir det nog som på 3D bilderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden