Hemmakatten
Hemmakatten: Det fungerar bättre om man byter från ljus till mörk fog. Tvärtom fungerar det inte. Som sagt, vi la ner många tusenlappar för att foga om badrummet, vilket vi naturligtvis inte gjort om det hade räckt med fogfärg. Och jo, jag menade precis så som tallmilan skriver.
4 svar · 19,9k läst
S
Sallie: Tack för snabbt svar! Blandaren är köpt nu, hittade den för 2555:- på internet.. :)
4 svar · 3,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Stommarna hos Ikea är ju så löjligt billiga så nöjer man sig med Ikea hade jag i ert fall köpt nya stommar också när jag ändå är i farten... De kostar typ 2-300:- /st...
7 svar · 1,5k läst
haavard
haavard: Inte veldigt varmt, så som i brandfara, men för varmt för att ha mat i lådan.
4 svar · 2,7k läst
E
erila: Fråga din sotare. Han/hon kan svara på det. Men egentligen vet jag inte varför du inte skulle få. Lovar bara att det blir mycket jobb=) Fast fint lär det bli!
5 svar · 2,2k läst
E
Edvuld: Bra input, ska tänka på det!
2 svar · 4,1k läst
O
onetrickpony: Aha, då förstår jag bättre! Tack för tipsen!
8 svar · 11,2k läst
·
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: nåt sånt här kanske?? Plywood skiva..minimum 20 mm skruvad från sidorna på köksstommarna. Fästes i tak med expanderbult med stor bricka. Allt målas sedan vitt förstås. Med expanderbulten får du i viss mån justermöjligheter om taket inte är i våg. Allt beror ju lite på hur bred ram ni har på vitrinluckan förstås om detta skall bli snyggt,samt om det tillkommer täcksidor som
10 svar · 9,5k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] 3000:- kan ju kännas som en väldigt liten struntsumma i en hel köksrenovering med tanke på att man då får det som man vill ha det också och slipper gå och reta sig för att man var dumsnål. ;)
33 svar · 7,3k läst
H
Hockhult: Tack för svaren!
3 svar · 1,5k läst
F
frohike: [citat] Verkar som det blir problem med att få plats om man väljer 211 höga skåp.. Väljer men 233 är det inga problem. Kör både ugn och micro. Båda från ikea. Har en passbit på 8 cm ovan micron
12 svar · 10,3k läst
S
sthmbr: Ska ha en köksö i mitt nya kök och behöver en bra fihängd fläkt? Har spanat in en Cylinda Astro Tren Ö. Någon som har har en eller som vet något om den? Tänker använda den med kolfilter. Tror ni det räcker?
0 svar · 1,7k läst
S
sthmbr: Någon som vet något om Gram´s induktionshällar? Är nämligen sugen på Gram KKI 7574-90T.
0 svar · 2,1k läst
pinebar
pinebar: Vi har också kombinerat IKEA's stommar och luckor med andra skivor, diskbänk och vitaror. Vi har dessutom byggt om IKEA-stommarna så att de har blivit högre. Jag tycker att när man har förstått sig på hur IKEA's system funerar så går det alldeles utmärkt att bygga om och justera det efter egna behov. Det enda som kan bli problem är luckorna, men där hade vi Applåd vita släta
12 svar · 4,9k läst
B
bränski: håller med paul, limmar man blir det bara jobbigt den dagen det skall bytas eller det blir problem... det ena eller det andra.. förr eller senare
16 svar · 21,3k läst
G
gaia: [citat] Lars-W , jag har faktiskt väntat på en mer detaljerat förklaring för att lära mej något nytt. Men du verkar vara bättre på att hitta grammatiska fel än en saklig förklaring till ditt påstående att emaljen avger bly :) gaia
8 svar · 21,8k läst
E
eviljava: Hejsan, Tänkte bara höra med er andra vad ni har några erfarenheter när det gäller era försäkringsvillkor i samband med köksbyte? Vi har precis köpt ett nytt kök och skall få det installerat kommande vecka. Vid köpet tog vi naturligtvis med diskmaskinsskydd, diskbänksskydd samt skydd under kyl och frys. Diskmaskinen hade dessutom en massa finesser för att förhindra vattenläckage.
0 svar · 2,9k läst
macher
macher: Tack så mycket!
3 svar · 13,1k läst
O
onetrickpony: [citat] Det sitter redan socklar under alla skåpen. Om man ska byta ut alla socklar till högre så kommer ändå diskbänksdelen högre upp en de andra delarna. Verkar vara lite omständigt att ta loss skåpen också. Men kan man inte dra loss diskbänken och köksbänken och sen limma på en liten skiva ovanpå det lägre skåpet, så det passar måttet? Då när alla bänkar och skåp är
2 svar · 9,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Rätt och rätt... I normalfallet lägger man aldrig silicon mellan hällen och bänkskivan utan man lägger bara i hällen löst i hålet eftersom hällens tyngd gör att den ligger stilla och det sitter en gummilist under hällen som tätar och dämpar vad som behövs. Fördelen med att ha hällen löst liggande är också att det då är lätt att lyfta på den och torka rent runt
4 svar · 6,1k läst
P
pbengtsson: Ok ett förtydligande då det blev ett missförstånd. Frågan var om man skall ha springa mellan gips skivorna och det givna svaret är nej. Det är också logiskt då skivans bredd är avsedd för cc30/45/60. Jag blev lite nyfiken och kollade länken i denna stod det: "Långa väggar Vid montering av längre kontinuerliga väggar bör man montera reglarna efterhand som man monterar
11 svar · 2,7k läst
Raceman
Raceman: Skåpet du refererar till är 60cm brett (yttermått) och är till för en integrerad kyl/frys. Du ska ha ett skåp som är 60cm brett invändigt, om du nu skall ha ett skåp till en befintlig kyl/frys. (du kommer få svårt att hitta ett sådant) Det vanliga är att man bygger in en befintlig kyl/frys genom att ställer den mellan befintliga högskåp, vägg/högskåp alternativt mellan höga
1 svar · 3,3k läst
Raceman
Raceman: Du köper det i färghandeln eller exempelvis här: http://www.combimix.se/index.php?page=shop.getfile&file_id=251&product_id=131&option=com_virtuemart&Itemid=26
3 svar · 2,0k läst
N
Niclas Jonsson: Är det ett flerbostadshus med fler än två lgh skulle jag säga att det krävs bygglov i detta fall. Kolla givetvis med byggnadsnämnden i din kommun först! De brukar ha "öppet hus" -mottagning ett par timmar/dag där du kan presentera din idé och få en tidig indikation på vad som gäller. Sedan är det detta med de "moderna" öppna planlösningarna. Vad få känner till är att det
4 svar · 16,9k läst
·
K
konse: De på bilden är 200 cm men vi siktar nog på 185 så vi får ihop 390 liters...
2 svar · 1,5k läst
·
Raceman
Raceman: [citat] Det är det som är tanken, precis som med IKEA. De har visst någon hemkörningstjänst också, som man får betala för. [citat] Har ingen aning, men att de kan skicka hem en gubbe och montera köket åt dig har jag bestämt för mig går, de har i alla fall montörer i organisationen. Det här är väl annars saker som du får kolla med Länna om. Skriv gärna här och berätta hur det
10 svar · 4,6k läst
S
sthmbr: Ska nog också gjuta en bänkskiva i betong. Någon som kan ge tips på hur man ska behandla den efter slipning? Har hört att Osmo hårdvaxolja ska vara bra, någon som testat det?
10 svar · 3,7k läst
Milkshaken
Milkshaken: Nja, kopplingarna brukar ju som sagt inte barta spricka, men en del dom gängar på det snett. Och med tiden så vibrerar det loss lagom mycket för att börja droppa. Har åtgärdat en hel del såna köksgolv där hemmapularen haft övertro på sig själv. Inte roligt att ibland sålänge som 4 månader få gå på ett spånat provisoriskt golv och en avfuktare som drar satan med ström, ibland
7 svar · 1,7k läst
U
Ulf T: Tack för alla tips. Nu har det löst sig (RobZombie hade rätt), en Gustavsberg / Vårgårda är det naturligtvis.
8 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.