Skall montera en täcksida under ikea-överskåp.. I täcksidan har jag tänkt montera in spottar och sedan fräsa ut ovanför i stommarna men nu till problemet.

Stommarna från IKEA är inte plana undertill.. Stommarnas sidor går ner cirka 1 mm - 1,5 mm under botten vilket kommer resultera i en springa mellan skåp och täcksida.

Det går kanske att slipa ner alt fräsa ur i täcsidan eller helt enkelt fylla igen med silikon men jag gissar att det finns fler som redan gjort detta?

Och en annan fråga, brukar man sätta spottarna på mitten av underskåpen eller närmare väggen eller framkant?

Tacksam för tips.

Under överskåp skall det vara och inte högskåp som rubriken antyder...

1.detta syns inte när luckan kommer på eftersom täcksidan normalt går ut 13 mm över stomkanten.där bildas då skugga.
2.smaksak,men normalt är nog mitten.

ikeahantverkaren skrev:
1.detta syns inte när luckan kommer på eftersom täcksidan normalt går ut 13 mm över stomkanten.där bildas då skugga.
2.smaksak,men normalt är nog mitten.
Okej, det är väl främst då man öppnar dörrarna jag hade i åtanke men det kanske inte spelar någon roll som sagt..

En annan fråga när du ändå är inne i tråden... Har en frys från IKEA som sitter under bänskivna. Frostig 100bc eller liknande tor jag den heter.. Blir dock inte klock på hur fronten skall monteras på denna.. Enl. beskrivningen så ska man bara fästa den i överdelen av skivan med någon i mina ögon idiotisk lösning som är på håret att inte ens sitta kvar efter de mått som det skall borras upp efter.. Luckan dras ju fast genom en rund platta som fäster i ett beslag...

Dels funkar lösningen dåligt men sen finns det ingen anvisning om att luckan skall fästas nertill?

Paul-Staffanstorp
Vad gäller spotskivan så kan du ju välja att antingen sluta med den i framkant på stommarna eller att lägga på tjockleken på luckorna och låta den sticka fram och på så sätt rama in alltihopa.

Springan du pratar om blir du av med när du skruvar fast spotskivan inifrån skåpen med små skruv.
Den lilla diffen mellan skåpets sidor och botten har i princip alla köksleverantörer men det syns aldrig när det är ihopskruvat.
Skruva fast skivan inifrån med typ 3,5x30mm träskruvar, ca. 30mm in från skåpets framsida och sidor.
Vill man sen kan man droppa på lite vitfärg på skallarna för att dölja dem mer.

Spottarna hade jag valt att sätta lite framför mitten av skivan för att få bäst nytta av ljuset som arbetsbelysning.
Urfräsning i stommarna behövs dock inte för detta utan bara i skivan för kablarna.

Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller spotskivan så kan du ju välja att antingen sluta med den i framkant på stommarna eller att lägga på tjockleken på luckorna och låta den sticka fram och på så sätt rama in alltihopa.

Springan du pratar om blir du av med när du skruvar fast spotskivan inifrån skåpen med små skruv.
Den lilla diffen mellan skåpets sidor och botten har i princip alla köksleverantörer men det syns aldrig när det är ihopskruvat.
Skruva fast skivan inifrån med typ 3,5x30mm träskruvar, ca. 30mm in från skåpets framsida och sidor.
Vill man sen kan man droppa på lite vitfärg på skallarna för att dölja dem mer.

Spottarna hade jag valt att sätta lite framför mitten av skivan för att få bäst nytta av ljuset som arbetsbelysning.
Urfräsning i stommarna behövs dock inte för detta utan bara i skivan för kablarna.
Okej, många hävdar ju att man skall skruva underifrån men det är väl iof en smaksak kanske.. Sidan kommer gå kant i kant med luckorna men det var just springan jag funderade kring.. Stormmarna diffar ju en del och min rädsla var att skivan kommer se vågig ut eftersom den dras in en till två mm mer i mitten av skåpen men det kanske inte uppfattas av ögat...

Sen måste jag fräsa ur i stommen också för spottarna bygger 3 mm mer än täcksidans djup... Men det är inga problem.. Kör upp med fräsen bara...

Tokv41 skrev:
Okej, det är väl främst då man öppnar dörrarna jag hade i åtanke men det kanske inte spelar någon roll som sagt..

En annan fråga när du ändå är inne i tråden... Har en frys från IKEA som sitter under bänskivna. Frostig 100bc eller liknande tor jag den heter.. Blir dock inte klock på hur fronten skall monteras på denna.. Enl. beskrivningen så ska man bara fästa den i överdelen av skivan med någon i mina ögon idiotisk lösning som är på håret att inte ens sitta kvar efter de mått som det skall borras upp efter.. Luckan dras ju fast genom en rund platta som fäster i ett beslag...

Dels funkar lösningen dåligt men sen finns det ingen anvisning om att luckan skall fästas nertill?
Har inte gjort frostig bc 100 på ett tag så kan inte svara.Jag svär varje gång jag får den eftersom man hinner glömma från gång till gång.Har för mig att där är små halvmåneformade brickor eller plattor som du kallar det som måste ligga i ett visst läge för att luckan skall gå att få dit och att dessa lätt flyttar på sig vid minsta beröring.Mycket irriterande.Undrar förresten om man inte kunde finna justerskruvar bakom tätningslisten som gjorde det hela enklare.Man viker tätlisten lite åtsidan.

Redigerat:
Exakt så är det. I stort sett omöjliga att få i nivå för då ligger halvmånen an med max en mm mot skruven. Så minsta beröring och hela luckan rasar ner... Och sen finns det inget beskriver hur luckan skall fästas nertill...

Din första fråga var att stommarnas sidostycken är någon mm längre, vilket gör att täcksidan ligger med luft/springa mot undersidorna. Detta irriterade mig, men så är det med IKEA, jag lade emellan lite papper på mitten så att springan blir/håller sig jämn. Men kan ärligt erkänna, det är inget jag gått och tänkt på alls sedan montering.Jag skruvade täcksidan innifrån stommen. Nu skall jag fräsa in ledtape som bänkbelysning...nån gång.
Två proffs har svarat, så mitt inlägg kanske är mer att jag lärt mig ladda upp bilder.

• DSCN0478.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AzP
  • Laddar…
Spänner man det med skruv tvingar innan skruv dras in, försvinner springan helt. Paul S har rätt!

Då jag monterade, tyckte jag det var ett jätteproblem att underkant inte blev helt rak, trodde man skulle störa sig på "åsarna" från stommens sidor, men så här i efterhand har ni rätt.
Att montera med liten springa är egentligen inte heller något problem, inget man störs på.

kamilenski skrev:
Spänner man det med skruv tvingar innan skruv dras in, försvinner springan helt. Paul S har rätt!
Skivan skruvas innifrån och ut.
Använd dock 25mm skruv om ni kör med försänkt skalle,vilket jag ser som en nödvändighet för att få en plan yta för glas och porslin att stå på.förborra,använd försänkare för att minimera fläkning runt skruvskallens ovansida,försänk inte djupare än skallens bredd,ta bort eventuella spån och fläkning undersida skåp innan skivan skivan monteras.Detta för att skivan skall tajtas till ordentligt mot stomme.Använd gärna tvingar till fixering av skiva.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Personligen förstår jag absolut inte de som skruvar utifrån och in eftersom skruvarna då syns väldigt tydligt framförallt om man sitter vid ett köksbord nära till.

Dock föredrar jag 30mm skruv så det drar ordentligt och med Ikeas borde det väl inte vara några problem ?

Jag jobbar ju mest med 16+16mm och då är det perfekt.

Skruvar man sedan som jag skrev nära skåpets sidor och med hjälp av tvinger som håller ihop när man skruvar så blir det ingen springa som man kommer störa sig på tycker jag.
Dessutom syns ju denna bara när luckorna är öppna dessutom.

Har du inte funderat på andra spottar så att du slipper så tjocka ?

Dagens led-spottar är ju väldigt tunna och ger bra ljus faktiskt.

Ikea håller måtten 16+13,5 mm mätt med skjutmått.

:O Är jag den ända som gick till ikea och köpt extra hyllplan och la dem platt i botten (fräste ett litet spår till sladden bara) efter att ha fällt in spotar i botten på skåpen?

Känns som bra mycket mindre jobb.... Visst jag förlorade 10m.m eller vad de nu är men va fan...d^_^b

Kan tyvärr inte visa någon bild då jag inte bor kvar där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.