Kök
Paul-Staffanstorp: [citat] Fortfarande går det inte att tyda på bilden vad sakerna är för några... Ingen vet heller ens om det är Ikeas inredning... Min uppställning är exakt rätt med det jag skrivit upp och pekar på och fortfarande framgår det ju tydligt och klart att vissa delar tillkommer men det är ju meningslöst att försöka få in hos dig... Detta var inte heller meningen att få ihop en exakt
omnivor: ritprogrammet, ser ut som Home Design suite kolla här: http://www.homedesignersoftware.com/
Tokv41: [citat] Problemet är att jag helst vill planmontera hon då den ska sitta i en stenkompositskiva och jag vill för att undvika fula kanter helt inte underlimmad den. Brukar leverantörerna slipa kanten på plåten innan limning eller limmar man bara dit hon som den är? Är det enkelt att putsa upp rotsfritt plåt på hoar till bra skick om det ev skulle bli svårt att få bort laminaten?
J.B.: Du skall använda den vita svampen för att polera den. Vit svamp innehåller inget slipmedel. Du slipar in oljan med den gröna svampen.Skivan måsta vara slipad innan med minst 180 papper.
Paul-Staffanstorp: Personligen rekommenderar jag alltid mina kunder att vi fäller in kortlingar alternativt skruvar upp plyfa om det är svårt att få in kortlingar i väggen... ALLA nappar på den lilla extrakostnaden. Ofta ska man ändå såga bort gipsen där kakeln sitter vid utrivning och det är inte mycket extrajobb att då byta ut gipsen på hela ytan när man ändå är igång. De sparar dessutom in en
Tessok: Satsa på att limma dit en stödbit med ett Ø35 mm hål. En kombination med endast plåt och en blandare som de oftast ser ut idag (250-350 mm höga) blir svajigt och ser billigt ut trots att du väljer en relativt hög kvalitet på plåten. Välj helst ett material som tål väta och är massivt.
johfo: Borde varit i vitvaror-forumet förståss... Kan man flytta eller stänga en tråd tro...betrakta den som stängd - skapar ny i vitvaror
Farzan: Ang. det där med förskjutet eller staplat... Vill man ha fasat rektangulärt kakel för att det ska se gammaldags ut bör man sätta det i förband (d v s förskjutet) för det var så man gjorde på tidigt 1900-tal när detta kakel var modernt. Är det inte gammaldags man är ute efter utan bara tycker att detta kakel är snyggt gör man förstås som man tycker är snyggast och i det här
Dr Moureau: Hejsan Är det någon på forumet som har Electrolux Glacier med inbyggd ismaskin? Och i så fall om ni tycker att den låter mycket när den rör om i isen, och hur ofta den gör det?
mSign: Nu har jag hittat rätt i köksblandarträsket ;) Mora Styxx föll bort tidigt då den är svindyr, kräver el och har en massa plastdetaljer. Sento Boss visade sig vara alldeles för klumpig i designen för oss och sen var själva duschhuvudet så tungt att det inte ville gå tillbaka riktigt. Hansgrohe Talis S2 Variarc och Talis S Variarc fick vi inte tag på för omgående leverans (vi
malmberganna: Så nu är det dags å köpa ångugn, tror jag.... men oj vad de kostar! Är det någon som kan rekomendera någon typ? över 20000 är inte aktuellt. Vad är det egentligen som skiljer mer än priset? Jag menar vad får man mer om man köper en dyrare ångugn?
Bowman: Lite sent svar :) 1-2.Jag har en "garbage disposal lc-550", ingen aning vad den kommer ifrån, satt i slasken vid husköpet. verkar vara en lågbudget. 3.Bestämde mig för att testa den ordentligt idag och skar ner en halgammal annanas i stora bitar, den becka igen direkt.. 15 minuter undern sunkig diskbänk med en skruvmejsel innebar det.. 4. att den inte funkar som den ska, antingen skall den
Paul-Staffanstorp: Det är inga problem att ha en låda under hällen heller... Dock brukar man ta bort den främre tvärribban i det skåpet så den får lite luftning den vägen.
dannyowl: [citat] Bara för att man har ett traditionellt frysskåp så behöver inte blodet och vattnet rinna ut på golvet om elen går. Vår frys är självavfrostande så det blir inte så mycket smältvatten vid elavbrott plus att jag lägger de känsliga varorna i plastbyttor.
Sportkeps: Tjo, Håller på att riva i köket och har stött på följande fundering. Jag har en fläkt uppe på taket som satt ihop med den gamla spiskåpan. Det går en EKK (Fas, jord och nolla) mellan fläktmotorn på taket och utrymmet bakom den gamla fläkten. Hurpass kompatibla är dagens fläktkåpor med detta? Jag gissar på att det finns flera varianter, den ena mer komplicerad än den andra bara
Yrrol: Ska köpa ikeakök. Men kommer undvika deras vitvaror. och även brädskivan samt inbyggnads diskbänken. Detta efter att jag läst många som varit missnöjda. * Sviktande plåt i baljorna * laminatskivor som inte är fullt så tåliga som andra tillverkares. Fast vilka andra säljer detta till rimlig peng men i högre kvalité?
Magnus på Lyckan 7: Hej, här är lite fördelar med ångugn (har haft en från Husqvarna i drygt fem år): + Grönsaker och fisk blir väldigt gott + Ugnen har grillelement och fungerar utmärkt för all normal ugnsanvändning + Tillagningen är något snabbare + Det går att tillaga direkt från fryst även med känsliga livsmedel Men det finns lite nackdelar också. Jag har skrivit ihop lite mer fördelar och
saturnus: [citat] Min mamma har bott här en vecka nu, och det har varit torkande av golvet varje dag, med tillhörande gnäll, om att ett sådant golv skulle jag inte vilja ha. Jo visst är golvet mottagligt av damm och smuts, i synnerhet nu på sommaren när dörrar står öppna, och man går ut och in. Jag får försöka reda ut vad som är bra att torka av graniten med. Men även ismaskinen i
v-g: Även beslagen som håller fast skivan bör vara flexibla, tex ikeas tillåter rörelse. Spricka kan det göra ändå om man har osis, trä är ett levande material.
Lindgrenski: Blev en sån här, nu ska det bara borras i murstocken... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152533627
joawol: Vi tänker byta kök när vi flyttar till vårt hus om någon månad. Tänker satsa på ett vitt Ikeakök och funderar på deras bänkskiva i svart granit. Någon som har erfarenhet av Ikeas bänkskivor i sten? Kvalité? Håller de sig snygga? Förslag på andra stenskivor än Ikeas?
daniel_o: vart kan jag hitta denna väggskåp? eller något liknande. tack på förhand!
Milkshaken: vad jag inte förstår det är varför många ringer just märkesreparatören. Gå in till en elbyrå, eller mindre elfirma så fixar dom jobbet lika bra, fast billigare...
Misse: För ett par år sedan frågade jag om någon visste om det fanns några handtag som var i rostfritt/skinn och fick tips om ett jag köpte. Detta handtag har nu utgått och jag skulle vilja ha ett långt handtag i rostfritt/skinn. Något som vet var man kan hitta ett sådant?
ciia: Vi hade ett sådant i vårt förra kök vi satte in. KANON! Ångrar grymt att vi inte satte in det i vårt nuvarande kök, men eftersom vi valde ikea även denna gången ska vi faktiskt byta ut lådorna till skafferiskåp! Vi tyckte att det skulle bli snyggt med många lådor denna gången. Men det är fan bara krabb att komma ihåg vart man har allt och framförallt alla jävla barnsäkra lås
danielherlitz: Tackar, tackar för kloka svar. Jag gör som ni föreslår, låter golvläggaren göra sitt jobb och monterar sedan upp köket. Verkar vara den mest rimliga lösningen hur man än vänder och vrider på saken. /D
noone70: Jag ska ha den som enda fläkt. vi ska ha hällen fram framför ett fönster så det går inte att ha en vanlig fläkt.
falegname: Hej. Jag undrar om det är någon/ några som har mobalpakök och om ni är nöjda med det?
wodlemorth: jag skulle vilja säga det att dra hålet nedåt, då slipper du en "vulkan" om plåten skulle vika med sig eller om du brörjar dra den i olika riktningar. sen om det skulle bli en liten "krater" när du dragit hålet så går det att rikta upp med en liten plåthammare, eller vanlig med för den delen. Men Summa summarum är den att ett riktmärke på översidan är inte snyggt, Ta det bara