Hej allihopa.
Det är dags att byta kök och vi har kollat runt på en massa olika leverantörer. Har under kvällen märkt en detalj, som i stor utsträckning avgör om jag tycker ett kök ser bra ut eller ej. Det är när skåp och lådor inte är monterade kant i kant, utan de är "inramade", så man får en synvilla att luckorna är innanförliggande i stommarna. ex. http://www.marbodal.se/sv/Kok/koksmiljoer/koster-canvas/

Hur bygger man detta rent praktiskt? Har suttit och spånat och tänkt mig att man sätter smala passbitar runt alla skåp, stämmer detta? och hur fungerar det med gångjärnen på luckorna? Är detta ett koncept som går att applicera på ikea stommar?

Är för tillfället mest inne på att det blir marbodals gds lösning. Är det någon som har koll på om det går att få färgade stommar i gds lösningen? Är sugen på Loge canvas men om det inte går att få stommar i samma färg som luckorna så blir det ett vitt kök, då det inte finns ekonomi för en hel paketlösning från de leverantörer som erbjuder färgade stommar.

Det är ingen synvilla, de sitter inne i stommen.

tallmilan: tack så mycket, det var en lösning värd att tänka på. Antar att det tillkommer lite extraarbete med lådskenor samt gångjärn för luckor. Sen känns det lite krävande att få till färgmatchning mellan de snickrade listerna och köpeluckor.

Anna_H: ok, så det är olika typer av stommar? http://www.marbodal.se/sv/Kok/koksmiljoer/Koster-vit/ och http://www.marbodal.se/sv/Kok/koksmiljoer/koster-canvas/ ser ju helt olika ut. Trodde det var samma stommar i grunden och man i kosterköket satt in remsor av täcksidor kring lådor/luckor. Antar att de inte erbjuder den typen av stommar till GDS? Får helt enkelt ta en resa nu i veckan till en marbodal återförsäljare och höra.

... eh , ja det blir lite extra arbete om man ska bygga köket själv ...

Oj. Självklart blir det extra arbete om man gör modifieringar. Uttryckte mig lite fel. Det var mer menat som en fråga vilka typer av förrändringar som måste göras för att få standard luckor/lådor att passa.

Efter lite funderande så har kommit fram till att det borde inte krävas några modifieringar om man nöjer sig med att göra en ram mellan varje skåp samt en över och en underliggare. (som i exemplet med koster-canvas). Detta genom att sätta ex. en planhyvlad 21x69 på "platten" mellan varje stomme och låta den sticka ut så den kommer i liv med skåpluckan.

Detta leder till en vidareutveckling av nästa fråga, är det svårt att få till färgmatchning? Även om man använder sig av rätt färgkod så är det ju skillnad i materialen, solid furu<->mdf och handmålat<->fabriksmålat.

Jag brukar rita kök i den stilen, Det kallas ofta för Shaker stil. Detta gör att det ser lite mer platsbyggt ut. Vi brukar ta 25mm dekorsidor och rama in alla skåpen med. Detta vet jag att både sentens och marbodal har.

Tror ni att man skulle kunna sätta fejkutanpåliggande gångjärn också? Det skulle ju liksom toppa det hela. Som kvänum har t ex (fast deras är väl kanske inte fejk). Eller tror ni att det skulle ta i på något sätt?

Precis, många som tar sidostycken som är lackade i samma kulör som luckorna och lägger mellan IKEAs stommar och på så sätt få till ramen. Men jag tror nog att bäst blir det genom att bygga med lister och sedan lacka/måla alltihopa tillsammans. Då får man även den glans/kulör man vill ha

flyer82 skrev:
Är för tillfället mest inne på att det blir marbodals gds lösning. Är det någon som har koll på om det går att få färgade stommar i gds lösningen? Är sugen på Loge canvas men om det inte går att få stommar i samma färg som luckorna så blir det ett vitt kök, då det inte finns ekonomi för en hel paketlösning från de leverantörer som erbjuder färgade stommar.
Marbodal har inte färganpasade stommar eller kantlister i sitt GDS

Det där har Electrolux Home Sentens i sitt sortiment också, vi pratade lite med deras köksritare om detta. Men kan lova att priset drar iväg riktigt fort med alla dessa täcksidor som monteras överallt... Men det ser ju som sagt platsbyggt och och kan nog vara snyggt i rätt kök, det gör ju att det ser öite gammaldags ut...

Om man snickrar själv blir det inte så fasligt dyrt. Och det måste gå att klyva exempelvis täcksidor? Använda de laminerade kanterna mot fronten och sen sätta spillet som distanser i bakkant? På det sättet får man t.ex ut 4st sidoramar kring bänkskåp av en täcksida för högskåp.

Precis, ingen tjänar på att man har en solid skiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.