Kök
Moribusken: Ingen som har nån synpunkt ? Finns det "björk-band" att köpa(var?) som man kan stryka på listen (när den livar luckan) ??
FRS05: Jag skulle gjort såhär! Väggen där spisten står vid på ritningen skulle jag satt överskåpen. På vägg-D där du har väggskåp skulle jag inte haft några. Med den lösningen skulle det i alla fall, enligt mig, känns mycket luftigare i köket och det hade inte varit känslan av att slå i något i huvudet. Sedan kanske man skulle överväga att byta plats på spishällen och vasken. En
coss: Har en 4 meters liggande på köksgolvet och väntar på att hamna på plats. Purus säljer i dag via www.neonela-kitchen.se till konsument om man inte går via annan återförsäljare. Men har man kontakter så kan det säkert funka. Evelyn på Neonela är duktig och gav mig ett antal tips oavsett vem jag skulle köpa av. Min kostade 16 + moms men det är inte konsumentpris, borde ligga på ca
T3ZZ: [citat] Jag kommer inte in på ditt album på styleroom =(. Jag undrar hur ni byggde in över skåpen? Använde ni vinklar, eller hur gjorde ni?
ei0haro: Jag fick precis svar från tillverkaren nu. Hejsan, Tack för din förfrågan! Du behöver inte använda primer. Det som är viktigt är att du förvissar dig om att tapeten/glasfibern sitter ordentligt mot underlaget. Om inte limmet finns mellan tapet/glasfiber så kommer inte den orka hålla uppe kaklet. Om lim fattas, ska du riva bort tapet/glasfiber och istället rengöra och spackla. Så då
verobar: Snyggt! :) Angåenden köken har jag inte så mycket att bidra med utom att jag inte tänker gå in i en Kvik-butik igen någonsin om jag inte blir sugen på att se personal stå och tjafsa med varandra om helgen osv... Inte mindre än 3(tre) gånger har det hänt, gång ett köpte vi garderober till hela huset från annan lev, gång två köpte vi två badrum från annan lev och slutligen gång
verobar: Kika på epoq-kök om du vill ha ett alternativ till IKEA. De finns på Elgiganten. Har bara kikat en gång och tyckte att det var mycket bättre finish än IKEA på de målade luckorna. Inte jfrt pris ännu (ska byta kök i maj) utan bara gjort ett snabbt överslag. Sedan beror det ju på bänkskivor osv hur dyrt det blir. Stommar och luckor schyssta tycker jag iaf, dock är det leveranstid på
Neta: Det står 40-65 cm i bruksanvisningen så det är ingen fara ur brandsynpunkt med andra ord. Tyvärr är det bökigt att laga mat. Tack för infon!
Minimalisten: Nej, jag vet inte. Det var en vi frågade som tyckte att listen skulle vara oorganisk men o andra sidan silikonar vi ordentligt borde det inte spela någon roll vad listen är i för material...
dj_henke: Jag betalade fakturan jag fick efter att de levererat och installerat allt. Funkade super, allt var toppenbra!
Fingon: Du kan ju dock inte räkna med att micron hamnar på 160 cm, för under kylen har du ju en sockel på minst 16 cm. Din micro kommer alltså börja på ca 174 cm höjd, det är ju rätt högt (den som använder micron riskerar att tappa varm mat/dryck ner över sig själv).
Fingon: Hej! Så länge det är en vanlig 70*40-stomme, gå till IKEA och köp nya lådor (då får du även nya låddämpare som passar till) och nya fronter. För att vara säker på att den här lösningen kommer fungera, mät innermåttet på din stomme noggrant och jämför med innermåttet på IKEA's motsvarande stomme så att det blir rätt.
Uffe: Hej! Ingen bra lösning, jag hade kört på renoveringsgips och rivet masoniten och skippat Ardexen.
Milkshaken: Rosi: kanske Ilve- produkter vore nåt för er. Kvalitet ut i minsta skruvskalle. http://www.byggahus.se/forum/koek/159401-tips-om-ilve-spisar.html
John J: [citat] testade med PU och spån för 10 år sedan på en bänk och den är lika fin idag.
Raceman: Ansluta böjbara rör? Det finns "slangar" som är omspunna med något rostfritt nät som vissa blandare levereras med. Vet inte vad dessa heter, men de finns. :)
EmMi: Hur ser priserna (ungefär) ut på 6mm glas? (Ej härdat) Är ca 700:-/kvm ett normalt pris? Ingår då slipning av kanter eller vad kan det tänkas kosta per meter? Samt fyrkantigt urtag för eluttag i ett hörn? Någon som har några ungefärliga priser?
marmis: Hej Bästa platsen för vår frys visade sig vara precis bredvid ett element, men enligt alla rekomendationer ska frysen inte stå nära värmekälla. Någon som vet hur mycket det påverkar energiförbrukningen och ev kompressorns livslängd? Just det elementet skulle jag kunna dra ned temperaturen på lite, men det måste vara på och ge viss värme. Gör det någon större skillnad om jag
Kjell_G: Det finns olika bestämmelser i olika kommuner, här skiljer det dessutom var i kommunen man bor. Eftersom det råkade vara en artikel i tidningen just denna dag (läs igår) så refererade jag till den. Som jag förstod artikeln handlar det om kemisk påverkan av betong, inte att systemet sätts igen. Det finns däremot inga referenser i artikeln till sådana studier. Tidningen ifråga heter
Paul-Staffanstorp: Jag hade fogat först då varken tejp eller silicon får något vidare fäste efter du oljat skivan.
Anna_H: Jag räknade själv på alltihopa, det verkar vara det bästa. Fick visserligen räkna om sedan när jag kom dit och skulle beställa eftersom de måttsätter lite skumt, men jag hittade ett snarlikt modellkök att jämföra med. Stämde exakt på millimetern, fick bara tälja borttvå millimeter trä från en list inne i diskbänken eftersom jag glömt räkna av tjockleken på plåten på hon.
Bricco: Antar det är rostfritt du letar efter då. Mora har ju mycket till helt ok priser och kvalitet. http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Koksblandare/
lyza: Det är för bra för de användare som inte är bra kunskap om dess verktyg som nämner ovan. Även jag har vidarebefordrat den till mina vänner. Du kan få hela information som du vill. Tack
trekky76: [citat] Har fått det mesta av grejerna men vågar inte packa upp bänkskivorna innan jobbet börjar nästa vecka. Jag ser man fräst ut spår men var har IKEA stoppat materialet man ska fästa med? Undrar nämligen om jag ska bryta upp hela förpackningen och leta (ifall det saknas) innan vi sätter igång med jobbet...
Moltas: Jag möter många personer genom mitt yrke som mitt i livet med familj och småbarn har drabbats av cancer, ALS, stroke mm och kan få en dom med en kort tid kvar att leva. För dessa familjer är det ofta viktigt att närstående kan få möjlighet att vårdas i hemmet så länge som möjligt. Att flytta och rycka upp barnen mm kan vara förödande när en förälder ska dö. Jag har inte mött
Alfredo: Pratar vi om en köksfläkt? "koppla ur och koppla i", menar du el-mässigt så brukar det väl vara en vanlig stickpropp. Eller menar du anslutning till ventilationstrumma? Inte heller det bör vara svårt men jag tror du får utveckla frågan för att få vettiga svar.
laidback: Har två kompisar som har Electroluxprylar i sina kök, samtliga prylar har gått sönder under en treårsperiod. För den ena är det spis, diskmaskin och kylskåp som har pajat, för den andra är det induktionshäll och diskmaskinen som har gått sönder. Hans kyl/frys tuffar dock fortfarande på men det kan bero på att det är Husqvarna... :)
dr_dw: Hej! Vi ska renovera köket i vårt nyinköpta hus och letar nu efter lämplig köksfläkt. Den ska vara väggmonterad och med rostfri kåpa. Vi vill hålla nere kostnaderna och tänker oss därför inte en variant med extern motor. Målsättningen är att hitta en fläkt som både är tillräckligt effektiv för ett normalkök, så tyst som möjligt och helst inte kostar mer än 5000-7000 kr. Vi
Segge: Glas köper du hos närmaste glasmästare, du får precis den storlek du vill.