Kök
mortb: Tack för era svar. @Paul-Staffanstorp: Bra svar! Fin idé med hörnboxar. Vet du några bra elkillar/vvs:are? Vi bor i Lund... @DanielF: Ja, det är väl sidor med alla lösningar. Lägger man parkett kan man ju förhoppningsvis slipa skador. En tidigare ägare hade lagt lamminat i vår förra lägenhet. Jag vet inte om de hade gjort fel, men det var valkar mellan "planken" där man spilt
byggankan: Det beror ju helt på om du vill ha ett arbetskök, öppen planlösning eller "vanligt" kök med sittplatser. Köksdelen i vårt hus är 3,4 x 3,2 m. Då är det en öppen planlösning (bordet står alltså utanför det här). Då får vi plats med det som du säger. Avställningsyta bredvid spisen på 50 cm, 90 cm arbetsyta mellan diskbänk och spis samt en köksö på 180x120 cm (där 120x120
Nissaryd: Tack för ett snabbt svar! Vi ska inte ha frihängande väggskåp så vi har inte riktigt något att gå efter där. Men sent igår var det försent...väggen åkte upp och färdig höjd över golvet blev 123cm. Vi får väl se hur det kommer kännas sen. Mvh/ Nissaryd
Bezt: Jag tror inte man kan avbeställa hämtning av sopor helt till en fastighet, du kan däremot ha minsta tunnan och längsta intervall som finns, men det är bara från mitt minne. Priserna varierar kommun till kommun.
_chrille_: [citat] Om du inte har den blanka ytan på din skiva så prova med en tvättsvamp med vanliga hederliga "VIM"några gnugg och de är borta :D Om du är osäker (prova på en liten yta först)
Yrrol: Mitt nya kök kommer på torsdag, så börjar bli dags att fatta övriga beslut för få ett helfärdigt resultat. Hade tänkt tapet och glas istället för kakel. Men, hos glasmästaren frågade jag om man kunde öppna och byta tapet när lusten faller in vilket han spontant svarade nej och sen stönade att man kunde iofs skära upp siliconet. Men. Jag tycker det borde finnas någon alternativ
tobiashult: Hej, vi har köpt IKEA Domsjö med en ho. Vi köpte inte bänkskivan från IKEA, så vi visste inte förrän vi plockade upp hon i förra veckan att bänksskivan skulle ligga kloss i kloss med det "insidan" av det skåpet som hon ska monteras, vilket innebär att bänkskivan är ca 1- 1,5 cm för kort. Eftersom sidorna på diskhon går ut en bit över bänkskivan även om den inte ligger kloss i
Enk Projektet: Inget märke är bäst på allt, om du kan tänka dej att blanda så får du ut mest för pengarna.
Löven4ever: tack för svaren :) det blir nog en thermex ändå men dock en sån där stormarknads version . för priset skiljer sig ganska markant, kan nog leva med att den låter lite. huvudsaken är att den tar med sig stekos och fukt ut .....
SwiftD: Det enda jag kan säga är att om du har reglar bakom så bör CC vara 300mm istället för vanliga 600mm. Detta för att väggen inte ska svikta. Resultatet med fler reglar blir självklart fler skruvar.
Tant Blå: Tack för fina bilder...undrar om det skulle funka i ett kök?
pope70: Kanske IKEA serie Kroken kan vara något? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/12386/
Milkshaken: Jag kan rekommendera Nord Design, huvudkontor utanför Linköping men dom kör dit där det finns kunder. Nord Design tillverkar nya luckor dvs. dom lägger inte bara på en folie och spegellist.
Silvertejparn: Nej verkligen inte! Mitt kök kommer dock vara BETYDLIGT mindre. Någon med vita vitvaror och vita luckor som kan lägga upp en bild? Vill så gärna ha genomgående vitt denna gång, men det måste ju se bra ut också!
jtl: Jag hade valt att ha häll på bänkskivan och frästa spår för diskho. Skräpet samlas inte på hällen och det är enkelt att få ner vatten eller skräp i diskhon. Täta med silikon så fukt eller skräp inte letar sig in på fel ställe. // Tobbe
Q4XiG: Siemens säljer ett nytt kolfilter, CleanAir, det funkar bättre än alla andra kolfilter.
abe: Tillgodokvitto, alltså måste det handlas för. Ringde idag då mitt kök kom idag men det var ok trots att jag beställde för tre veckor sedan! Skönt då jag behöver massor av bokhyllor på kontoret!
Consensus: 4cm räcker. Jag har noll cm ovanför, och har tagit upp hål i täcksidorna istället och satt in galler.
Georgelama12: Infästningarna är allt annat än klena... Klarar runt 200kg styck.. Om något skulle gå sönder är det snarare väggen!
Georgelama12: Det du gör i programmet och vad som sen läggs på din beställningslista är två helt olika saker. Däremot får du kolla upp den diskmaskinen du tänkt ha i köket, om det går att sätta sockel framför den. Borde gå, men inte helt säkert! Lycka till!
dr_cotton: Vi har bestämt oss för att renovera vårt kök och försöker få tag i överskåp/väggskåp som har vinklad front. Vi vill inte ha någon kopia på gamla "standardkök" från 50-talet med skjutluckor, då detta antagligen inte skulle passa in i vårt hus från -86. Utan djupare skåp med en lucka som är överhängd. Dock så har jag efter ett par dagars sökande inte funnit någon
titanium: En annan sak att hålla koll på är hur reglagen fungerar. Vissa är otrooooligt sega i sin reaktion och man kanske även måste trycka på 2 touchknappar för att ställa värmen. Klart krångligt. Det finns hällar som är enkla att reglera och har bra funktion.
byggare henke: dubbel behöver du nog inte. va noga med att armera skarvana(glasfiber som är för klistrad eller papper remser vilket blir bättre men kan va jobbigare jo gärna skarv i mitten
Sailorman: [citat] Hej. Vi har det som så. Samma frän central till den del av köket som spis och ugn finns i. I köket delas det upp, två faser till hällen och en till ugnen. Från centralen samma som sedan delas i köket.
julipingla: Huset är från 70-talet så det är ingen spånisolering. De e gipsplattor som Tak tror ja som spikats fast på reglar tror ja. Kan inget sånthär :( men vill lära mej o vill slippa sänka taket utan att de ska bli för dyrt!
Moribusken: Ingen som har nån synpunkt ? Finns det "björk-band" att köpa(var?) som man kan stryka på listen (när den livar luckan) ??
FRS05: Jag skulle gjort såhär! Väggen där spisten står vid på ritningen skulle jag satt överskåpen. På vägg-D där du har väggskåp skulle jag inte haft några. Med den lösningen skulle det i alla fall, enligt mig, känns mycket luftigare i köket och det hade inte varit känslan av att slå i något i huvudet. Sedan kanske man skulle överväga att byta plats på spishällen och vasken. En