16 626 läst ·
4 svar
17k läst
4 svar
[Löst] Hjälp! Montera loss IKEA spishäll.
Hej. Jag har en IKEA spishäll från 2007 som är monterad med clips i en laminatbänkskiva. Nu är det så att jag måste försöka få loss spishällen för att bänkskivan ska reklameras. Mina nya bänkskivor levereras i morgon och IKEA vill ha tillbaka de gamla bänksskivorna. Jag trodde inte det skulle vara några problem att få lös den, men bruksanvisningen beskriver endast hur man monterar den, inte hur man får loss den.
Jag provade att sticka något platt metallföremål upp i springan underifrån men det hjälpte inte. Någon som vet hur jag ska göra? Måste jag köpa en ny spishäll? :S
/REDIGERING:
Det visade sig att lirka lite och helt enkelt bara lyfta den så lossnade den. Jag tror jag var lite försiktig på första försöket.
Jag provade att sticka något platt metallföremål upp i springan underifrån men det hjälpte inte. Någon som vet hur jag ska göra? Måste jag köpa en ny spishäll? :S
/REDIGERING:
Det visade sig att lirka lite och helt enkelt bara lyfta den så lossnade den. Jag tror jag var lite försiktig på första försöket.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Själv monterar jag aldrig dit dessa klipps eller skenor som hällen sen kläms fast med just p.g.a att det är så svårt att lyfta hällen.
Lägger man hällen löst i hålet så är det ganska lätt att lyfta upp lite och hålla rent runt kanten vilket är väldigt svårt annars...
Hällen ligger dessutom still av sin egen tyngd.
Lägger man hällen löst i hålet så är det ganska lätt att lyfta upp lite och hålla rent runt kanten vilket är väldigt svårt annars...
Hällen ligger dessutom still av sin egen tyngd.
Smart. Dock så har jag en tendens att spilla/låta saker koka över, haha. Så, jag satte svart silikon mellan hällen och bänkskivan. Jag är sjukt paranoid att bänkskivan ska svälla så jag stryker även alla sågade ytor med silikon. Det var lite tråkigt när min förra bänkskiva svällde i den fabrikslimmade kantlisten. :S
Att dra silikon på sågsnitten är jättebra. Alutejpen som följer med går oftast sönder när man lyfter hällen första gången.
Däremot kan jag inte rekommendera att dra silikon mellan häll och bänkskiva.
Var med om att en kund knäckte hällen i tre bitar när han skulle skära loss den.
Då finns det ingen form av garanti eller försäkring som täcker det.
Däremot kan jag inte rekommendera att dra silikon mellan häll och bänkskiva.
Var med om att en kund knäckte hällen i tre bitar när han skulle skära loss den.
Då finns det ingen form av garanti eller försäkring som täcker det.
Klicka här för att svara