Jag ska kakla ovanför diskbänken och har köpt stora laserskurna kakelplattor 300 x 600 x 10 mm. Jag kommer behöva kapa den översta raden till 202 mm. Insåg att min gamla kakelskärare var för liten och åkte till Bauhaus och frågade vilken kakelskärare jag skulle använda. Åker därifrån 595 kr fatigare med denna produkt: http://www.heka-werkzeuge.de/de/produkte-startseite/fliesenschneider-typ-hs-600.html#kunden-bewertung.

Jag lyckas dock inte förstå hur den fungerar. Och inte följde det med någon manual heller! Är det någon som vet hur man använder den?

Om du kikar på de tre bilderna under huvudbilden (Weitere Ansichten) så får du förklaringen.

Tack jag har sett dem, men fattar inte. Ska jag böja plattan bakåt? Ska jag böja den mot mig? Ska jag knäcka till med stången? Har provat lite av varje och plattan har gått av på alla möjliga olika ställen förutom just där jag ristat skåran.

Vad är det för platta du har köpt? Är det granitkeramik eller kakel? Vissa typer av plattor kan spricka lite hur som helst vid knäckning, och då är enda sättet att såga.

Det är en kakelplatta. Chill heter den.

mattias4815 skrev:
Har provat lite av varje och plattan har gått av på alla möjliga olika ställen förutom just där jag ristat skåran.
Då har du inte ristat tillräckligt. Prova igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.