eviljava skrev:
När du börjar närma dig slutet på listan är nog marginalen på affären så liten att säljaren hellre lägger sin tid på att betjäna en annan kund istället. Denna kund kanske bara nöjer sig med att få en blandare "på köpet"?

Man skall ha klart för sig att i många provisionsbaserade yrken är det marginalen på affären som är provisionsgrundande. Sänker säljaren priset med 10% kanske det innebär att vinstmarginalen (och därmed provisionen) sänks med 50%.
Det är precis det som är poängen med detta sättet att pruta på. Du tvingar säljaren att ge sitt lägsta och om han inte är intresserad kommer han att tacka nej till en affär med dig och du kan gå vidare till nästa leverantör. Det är självklart en del i spelet, han behöver inte göra affär med dig och du behöver inte göra affär med honom.

Å andra sidan kanske just den säljaren behöver en affär till en månad eller kvartal för att tex klara en säljtävling och då kan du vara kunden som gör att han når sitt säljmål även om har en dålig marginal. En säljare är en säljare är en säljare. De säljer hellre till två kunder än till en.

//D

HEM2121 skrev:
Det DarrenB lista funkar, men man måste vara lite tuff, självsäker,
bestämd och trovärdig när man pratar med säljaren.
Därav om man är osäker kan man öva mot någon man känner.
Tror nog man kan pruta på Ikea också om man köper ett kök :)
Grejjen är den att om du bara ställer leverantörerna mot varandra genom konkreta offerter så behöver du inte vara särskild tuff eller självsäker. Det är egentligen bara sunt förnuft att du vill köpa en sån billig vara som möjligt, precis som att vissa hellre handlar på Lidl än på ICA.
Trovärdigheten och hävstången som ger dig självsäkerhet är det faktum att du har flera leverantörer att välja mellan och att du inte bestämt dig för en specifik, man behöver liksom inte spela något spel med säljaren. Vill inte säljaren sänka mer så är det bara att tacka honom och säga att du i så fall väljer någon annan. Har du tur så kan säljaren tom ringa tillbaka och gå med på dina krav förutsatt att han behöver affären.

Åter igen: Har själv aldrig provat på köksleverantörer men ska snart prova! ;)

DarrenB skrev:
Det är precis det som är poängen med detta sättet att pruta på. Du tvingar säljaren att ge sitt lägsta och om han inte är intresserad kommer han att tacka nej till en affär med dig och du kan gå vidare till nästa leverantör. Det är självklart en del i spelet, han behöver inte göra affär med dig och du behöver inte göra affär med honom.
//D

Med den filosofin gissar jag att du alltid hamnar på Lidl när du köper mat och på Rusta när du ska ha grejer till hemmet? ;)

Hur väger du in övriga parametrar när du gör dina inköp enligt din "lista"? D.v.s. kvalitet, leveransduglighet, köp- och reklamationsvillkor, etc?

eviljava skrev:
Med den filosofin gissar jag att du alltid hamnar på Lidl när du köper mat och på Rusta när du ska ha grejer till hemmet? ;)

Hur väger du in övriga parametrar när du gör dina inköp enligt din "lista"? D.v.s. kvalitet, leveransduglighet, köp- och reklamationsvillkor, etc?
Tvärtom, just Lidl och Rusta är mina personliga hatobjekt (inget ont om de som handlar där)! :D

Vad gäller kvalitet, leveransvillkor etc så gäller det att jämföra leverantörer som är likvärdiga annars funkar inte "listan". Du kan tex inte visa en Kvik-offert till en Puustelli-säljare och tro att han ska matcha priset.

DarrenB skrev:
Tvärtom, just Lidl och Rusta är mina personliga hatobjekt (inget ont om de som handlar där)! :D

Vad gäller kvalitet, leveransvillkor etc så gäller det att jämföra leverantörer som är likvärdiga annars funkar inte "listan". Du kan tex inte visa en Kvik-offert till en Puustelli-säljare och tro att han ska matcha priset.

Ja, personligen har jag precis köpt ett kök och har därför inga möjligheter att testa din lista på köksleverantörer.

Men det vore intressant att höra lite erfarenheter från någon som prutat rejält hos en köksleverantör! d^_^b

Då menar jag inte att få en "köksblandare på köpet", eftersom många köksleverantörer mer eller mindre alltid har sådana kampanjer.

Jag har ett par köksleverantörer där jag är igång med offert-skapandet och jag har redan fått rabatter utöver kampanjerna utan att anstränga mig mer än att nämna att jag har offerter från några andra leverantörer.
Vill inte säga så mycket mer eftersom det är ett känsligt läge men jag berättar gärna efteråt hur det gick.

DarrenB skrev:
Dessa är mina bästa pruttips enligt erfarenhet från att ha köpt flera bilar och att själv jobba inom sälj. Allt nedan förutsätter att du bestämt dig för en kökslösning, bestämt luckor mm samt redan strippat bort allt du inte behöver. Att byta från lådhurtsar till skåp är inte att pruta.
Det var en gedigen redogörelse och jag tror säkert den funkar, i viss mån. Tänk bara på att inte hålla på för länge med ditt prutande Jag vet av egen erfarenhet att till slut tröttnar man som säljare. När kunden kommer för tredje gången och vill ha ett bättre pris, då börjar i alla fall jag tycka att det håller på för länge.

H
DarrenB skrev:
Grejjen är den att om du bara ställer leverantörerna mot varandra genom konkreta offerter så behöver du inte vara särskild tuff eller självsäker. Det är egentligen bara sunt förnuft att du vill köpa en sån billig vara som möjligt, precis som att vissa hellre handlar på Lidl än på ICA.
Trovärdigheten och hävstången som ger dig självsäkerhet är det faktum att du har flera leverantörer att välja mellan och att du inte bestämt dig för en specifik, man behöver liksom inte spela något spel med säljaren. Vill inte säljaren sänka mer så är det bara att tacka honom och säga att du i så fall väljer någon annan. Har du tur så kan säljaren tom ringa tillbaka och gå med på dina krav förutsatt att han behöver affären.

Åter igen: Har själv aldrig provat på köksleverantörer men ska snart prova! ;)
Det jag menar är: är man ovan att pruta är det lätt att man nöjer sig med kranen.
Även om du säger att du har offerter från andra liknade kök är det lätt för en driven säljare att övertyga kunden att han inte kan göra mer på priset men att han är snäll och bjuder på kranen.
Så lite skinn på näsan behövs det nog :)

Jag har precis beställt ett mano högglans. Det landade på 113 000:- detta helt utan vitvaror och det blev laminatskivor.

Detta säger inte så mycket. Men det blev nästan 10 m bänkskivor... 5 st högskåp och en jävla massa underskåp och ett par överskåp... + en köksö med en 2m*90cm bänkskiva och ett barhäng på köksön och det sitter XXL skåp i köksön..

Köket är på ca 40 kvadratmeter.. så det finns lite att fylla.

bild-12.jpg <-- dålig bild tagen med mobilen på ritningen ifrån kvik.

Vitvaror blir dessa..

Geapp GEA18ESSV
Husqvarna QR2619KH
Husqvarna QT3549KV
HUSQVARNA QCE7408K
Bosch SMV65T20E
Gorenje IDKG9545E
HUSQVARNA QN4141K
Husqvarna QHC7506N

Vitvarorna kostar mig 64000:- men har då fått ett kanonpris ifrån Gränsbygden på dem..

Kul att bygga kök! :)

Hmm pga strul med fel beställda hyllor till vårt nya kök så "råkade" vi få reda på köksleverantörens vinstmarginal. Påslag från fabrikspris till listpris var 35%. Så vår rabatt på 20% känns bra. Det var dock inget Kvik kök. Det ligger ju inte i vårt intresse att säljaren inte ska göra några pengar på affären.

Klockan: Säljaren kan inte tjänat speciellt mycket på ert kök. Det är lätt att snurra bort sig i procent, men det är inte samma sak att lägga till ett påslag som att ge en rabatt. Nu vet jag inte vad ni köpte ert kök för, men om jag gissar att själva inredningen kostade enligt listpris 70.200kr. Då betalar köper säljaren det för 52.000 (52000 x 1,35 = 70200)
Sen fick ni 20% rabatt: 70.200 x 0,8 = 56 160
Han har har 4160kr i marginal.
Om någon detalj har blivit fel i beställningen brukar det vara så att säljaren får stå för det.

Jag har jobbat som kökssäljare och även ägt en del företag i den här branschen. Det är inget man blir direkt rik på...

Däremot är jag imponerad av IKEA. De lyckas sälja relativt dyra kök, de prutar aldrig, de låter kunden stå för en hel del av strulet och de har övertygat "alla" att de är billiga.

markusek: Nope, den säljaren gjorde mer i vinst. Påslaget 35% var inbakade i det rekommenderade listpriset från leverantören. Dvs köksfirman betalade 65% av listpriset till leverantören. Så i detta fall så var 15% av den summa vi betalade köksfirmans vinst.
Anledningen till att vi fick betala delar av felbeställningen var att vi inte hade förstått att vi beställde fel från början. De skåpen var dessutom dyrare än de som leveradels. Surt, men jag tyckte ändå det var en ok deal.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.