17 251 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Hur kinkig ska man vara med fel i nytt kök från dyr leverantör?
Sida 1 av 5
Halloj!
Vi har köpt ett kök från en av de lite dyrare mellanklassleverantörerna av kök (ca 270K + hantverk/montering). Hantverkarna rekommenderades av leverantören. Nu ska vi gå igenom köket tillsammans med hantverkaren men vi undrar vilka brister i bygge/design/produkt man bör/kan påpeka och vad man kan förvänta sig för kompensation?
Vi är generellt sätt mycket nöjda med köket i helhet men det är små detaljer vi hittat som vi irriterar oss på. Bla är det en repa på en högblank täcksida som uppstod då man la stenen på plats. Det är ett handtag på ett överskåp som slår i en högblank täcksida för att köksdesignern inte lagt till en passbit. I en del av köksskåpen syns stommen mycket pga av att kökssäljaren har varit tvungen att göra en speciallösning pga deras sortiment inte stödjer en typ av lösning. osv osv
Man vill ju att de fixar till skavankerna men samtidigt vill man ju inte vara oresonlig då vi inte heller vill att de river hela köket för att byta ut en täcksida. Vissa saker, som handtaget som slår i täcksidan så att den redan nu har ett jack, går ju inte att kompensera, så vad är då rimligt att begära av köksleverantören/hantverkaren i dessa lägen?
Så summa summarum; kan man förvänta sig ett perfekt kök i minsta detalj eller måste man räkna med vissa missar?
Andra saker att tänka på vid en slutbesiktning?
Hoppas på många och snabba svar då det är i dagarna vi ska gå igenom köket.
//D
Vi har köpt ett kök från en av de lite dyrare mellanklassleverantörerna av kök (ca 270K + hantverk/montering). Hantverkarna rekommenderades av leverantören. Nu ska vi gå igenom köket tillsammans med hantverkaren men vi undrar vilka brister i bygge/design/produkt man bör/kan påpeka och vad man kan förvänta sig för kompensation?
Vi är generellt sätt mycket nöjda med köket i helhet men det är små detaljer vi hittat som vi irriterar oss på. Bla är det en repa på en högblank täcksida som uppstod då man la stenen på plats. Det är ett handtag på ett överskåp som slår i en högblank täcksida för att köksdesignern inte lagt till en passbit. I en del av köksskåpen syns stommen mycket pga av att kökssäljaren har varit tvungen att göra en speciallösning pga deras sortiment inte stödjer en typ av lösning. osv osv
Man vill ju att de fixar till skavankerna men samtidigt vill man ju inte vara oresonlig då vi inte heller vill att de river hela köket för att byta ut en täcksida. Vissa saker, som handtaget som slår i täcksidan så att den redan nu har ett jack, går ju inte att kompensera, så vad är då rimligt att begära av köksleverantören/hantverkaren i dessa lägen?
Så summa summarum; kan man förvänta sig ett perfekt kök i minsta detalj eller måste man räkna med vissa missar?
Andra saker att tänka på vid en slutbesiktning?
Hoppas på många och snabba svar då det är i dagarna vi ska gå igenom köket.
//D
Hade jag betalat 270 tkr + för att få in ett kök hade jag inte förväntat mig ngt annat än perfektion. Ok, en repa kan jag leva med, för inte ska väl köket vara ett utställningsobjekt och livet för med sig repor helt enkelt. Men att det är taskigt planerat och slår i andra detaljer när man använder köket är inte att acceptera för de pengarna (vilket jag, by the way, tycker är abnormt mkt pengar för ett kök).
Nu vet jag ju inte hur mkt ni var med på planeringsstadiet, men om ni sett och godkänt planeringen innan kan ju säljaren hävda att ni visste vad ni köpte, inkl special special...
Nu vet jag ju inte hur mkt ni var med på planeringsstadiet, men om ni sett och godkänt planeringen innan kan ju säljaren hävda att ni visste vad ni köpte, inkl special special...
Vi var definitivt med i planeringen men när man sitter bredvid en säljare som snabbt klickar igenom ett avancerat CAD-program och när allt man ser är tillverkarens koder så är det inte lätt. Dessutom litar man på att säljaren inte bygger ett kök där luckor krockar. Det ska inte jag ansvara för kan man tycka.cederbusch skrev:
Notera att priset är inkl alla vitvaror. Fortfarande ett dyrt kök trots det...
För de pengarna skulle jag inte acceptera annat än ett perfekt repfritt, kök med fullt öppningsbara lådor och luckor. Allt annat är gör om gör rätt...
Sen kanske priset är billigt om köket är jättestort, 270kkr för 5m kökslängd är galet dyrt medans 270kkr för 50m kök är galet billigt.
Sen kanske priset är billigt om köket är jättestort, 270kkr för 5m kökslängd är galet dyrt medans 270kkr för 50m kök är galet billigt.
Själva köksytan är ca 18m2.Hubbe2 skrev:
Om "gör om gör rätt" tex innebär att man måste riva delar av köket så att det är 2 veckors arbetsplats till, vad kan man begära av hantverkarna/köksleverantören istället?
Som ni förstår vill man ju börja använda köket nu och inte vänta ytterligare veckor.
Tja, acceptera bristerna och börja använd köket. Men de specialare du beskriver verkar inte kunna lösas på annat sätt än att bygga om och ändra i planeringen.
Jag tolkar ditt svar som att de antingen får göra om köket eller så får man leva med bristerna... finns det inget mellanläge? :Scederbusch skrev:
...kan man begära monetär kompensation?
Vad är i så fall lagom för ovanstående problem?
Jag tycker du kan prova att begära kompensation i form av avdrag ifall det är så att du kan nöja dig med funktionen som det är. Men jag uppfattade det som att du inte var helt nöjd med hur de löst det. Och det ställer ju inga pengar i världen till rätt så länge man inte bygger om.
Skulle du känna dig mer nöjd med kökets skavanker om du fick några tusenlappar tillbaka?
Skulle du känna dig mer nöjd med kökets skavanker om du fick några tusenlappar tillbaka?
Jag hade valt att ha byggarbetsplats i två veckor till, utan tvekan.
Även om jag byggt ett kök för en tiondel av pengarna hade jag inte kunnat acceptera att grejerna är repiga från start.
Jag funkar som så att jag ser skavanken hela tiden(oavsett om den är synlig för ngn som inte vet om den eller ej) och den tar ifrån glädjen av att ha fått det nytt och fint.
Även om jag byggt ett kök för en tiondel av pengarna hade jag inte kunnat acceptera att grejerna är repiga från start.
Jag funkar som så att jag ser skavanken hela tiden(oavsett om den är synlig för ngn som inte vet om den eller ej) och den tar ifrån glädjen av att ha fått det nytt och fint.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag tycker inte att ni ska acceptera några fel i köket. Sedan tycker jag att ni ska ta ett djupt andetag och försöka stå ut med att det är en byggarbetsplats i två veckor till. Ni kommer att irritera er (varje dag i 20 år till nästa gång ni byter kök) på de där felen om ni inte gör något åt det nu.
Om ni skulle acceptera ett prisavdrag borde det motsvara vad det kostar att åtgärda felen så att köket blir felfritt.
Om ni skulle acceptera ett prisavdrag borde det motsvara vad det kostar att åtgärda felen så att köket blir felfritt.
Tack för alla bra råd!!
Det låter som att jag har rätt att vara väldigt petig.
Är det någon av er som har praktisk erfarenhet från liknande problem? Hur löste det sig? Fick hantverkare och köksfirma göra om och rätt eller blev ni kompenserade på något sätt?
Det låter som att jag har rätt att vara väldigt petig.
Är det någon av er som har praktisk erfarenhet från liknande problem? Hur löste det sig? Fick hantverkare och köksfirma göra om och rätt eller blev ni kompenserade på något sätt?
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Ja, vi skulle ha en avrinningsho monterad i bänkskivan. När skivan anläde var hålet för hon placerat 20 cm för långt till höger vilket innebar att blandaren hamnade framför ett fönster. Våra snickare tyckte inte att det var något att klaga på (de ville inte göra om jobbet), men vi kunde verkligen inte tänka oss att ha det så. Vi tog bort skivan igen och fick en ny, utan extra kostnad. Snickaren hade vi dock inte anlitat via kökstillverkaren utan fick betala för hans jobb.
Köpte ett kök för liknande peng för ett år sedan. Vi har också varit petiga vilket bl.a. resulterat i byte av en täcksida, nya beslag i ett par skåp, och för så sent som en vecka sen så kom de bytte samtliga lådfronter och skåpsluckor.
Som kompensation för allt strul så har vi valt ut en del lådinredning (vilket motsvarar många tusenlappar för oss men ytterst lite för köksleverantören med tanke på deras marginaler på såna delar).
Som kompensation för allt strul så har vi valt ut en del lådinredning (vilket motsvarar många tusenlappar för oss men ytterst lite för köksleverantören med tanke på deras marginaler på såna delar).
Så inte nog med att ni fick sakerna bytta, fick nya luckor mm så fick ni dessutom kompensation för strulet?? Får man fråga vilken köksleverantör det var? Skicka gärna personligt meddelande om det är känsligt.dan-lind skrev:Köpte ett kök för liknande peng för ett år sedan. Vi har också varit petiga vilket bl.a. resulterat i byte av en täcksida, nya beslag i ett par skåp, och för så sent som en vecka sen så kom de bytte samtliga lådfronter och skåpsluckor.
//D
Tack för fler bra svar!! Jag märker att fler av er har liknande erfarenheter så här kommer en till grej...
Till saken hör att förutom att man designat överskåpen fel, där säljaren glömt att lägga in en passbit, så fick vi en mindre avrinningsho än vad vi hade i vår beställning. Köksleverantören fick igenom ritningen vid beställningstillfället men hos fabriken upptäckte man att det var för små marginaler i ritningen, som säljaren ritat, vilket tvingade oss att välja den minsta avrinningshon. Detta meddelade fabriken ca 1 vecka före leveransen och då jag bad honom justera detta med nya skåp sa han att det var för sent och att köket redan var i produktion. Från början hade vi haft bredare lådskåp på sidorna men valde smalare för att få plats med större hoar. Nu har vi inte den ho-lösning vi beställde och dessutom smalare lådskåp än nödvändigt.
Som kompensation erbjuder säljaren ett tillbehör för ca 1600 SEK, ett tillbehör som av någon anledning fallit bort från vår beställning från första början.
Vad är rimligt att säljaren bör göra för att rätta till detta? Vi var extremt besvikna då vår ursprungliga ho-lösning inte fungerade pga leverantörens bristande kvalitetsrutiner. Vi hade verkligen sett fram emot den lösningen i vårt kök och nu är det en kompromiss.
Till saken hör att förutom att man designat överskåpen fel, där säljaren glömt att lägga in en passbit, så fick vi en mindre avrinningsho än vad vi hade i vår beställning. Köksleverantören fick igenom ritningen vid beställningstillfället men hos fabriken upptäckte man att det var för små marginaler i ritningen, som säljaren ritat, vilket tvingade oss att välja den minsta avrinningshon. Detta meddelade fabriken ca 1 vecka före leveransen och då jag bad honom justera detta med nya skåp sa han att det var för sent och att köket redan var i produktion. Från början hade vi haft bredare lådskåp på sidorna men valde smalare för att få plats med större hoar. Nu har vi inte den ho-lösning vi beställde och dessutom smalare lådskåp än nödvändigt.
Som kompensation erbjuder säljaren ett tillbehör för ca 1600 SEK, ett tillbehör som av någon anledning fallit bort från vår beställning från första början.
Vad är rimligt att säljaren bör göra för att rätta till detta? Vi var extremt besvikna då vår ursprungliga ho-lösning inte fungerade pga leverantörens bristande kvalitetsrutiner. Vi hade verkligen sett fram emot den lösningen i vårt kök och nu är det en kompromiss.