Kök
andreasonfire: Jag har lite röd/svart mosaik till övers om du inte köpt redan :) http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/165669-exklusiv-roed-svart-mosaik-saeljes-billigt.html
Monterat: Som Gnor säger, eller en bredare rak som du låter gå längre ner på konan.
Gallardo08: Om man bläddrar i deras katalog så finns de som jag tänker på på sidan 48-49, till vänster om överskåpen. De kanske inte funkar att ha som du menar men det kan va värt att kolla upp iallafall.
Paul-Staffanstorp: [citat] Blev bara lite irriterad på din formulering då jag inte kan anse det som ett speciellt trevligt ordval samtidigt som jag har svårt att se att det skulle vara bättre och snyggt blir det ju faktiskt inte heller kan jag tycka... Av denna anledning är det inte så lätt att förstå vad du syftar på när du menar på att det är bättre. [citat] Frågan är ju hur många gånger folk
Fredrik.engdahl: ta kontakt med en ventilationsfirma så kan dom koppla in ett typ agregat som styr ventilationen . vet inte riktigt vad det är för aggregat vet bara att en kompis kompis har gjort det och då la dom aggregatet på vinden. Det ända han behövde göra också var att sätta in till eller frånluft ventilation i köket (tallrik vent) Vad det kostar vet jag inte
tank77: Jadå, det går utmärkt och med vanligt fix. Behövs absolut inget Flexicol som är svindyrt (700-800kr) för en hink!
Crebel: Jag velar lite hit och dit i frågan fläktkåpa i köket och är inte sugen på någon av de sorter man kan köpa. Är det någon som gjort en egen plåtkåpa, eller annan metallvariant? Alltså ingen putsad gammaldags som vissa duktiga har visat på forumet, det funkar inte i mitt kökstänk. Är mest ute efter tekniktips och möjligheter, ni behöver inte ha gjort precis min drömfläkt :-)!
Fredrik_soderholm: Har sett att de finns nyproducerade men söker alltså en äldre modell från 90-tal eller äldre.
Paul-Staffanstorp: [citat] Precis så är det ju för det tar inte mycket längre tid att sätta dubbelt så mycket när man ändå släpat ut alla saker som behövs och blandat fix resp. fog... [citat] Visst är det så... jag gillar din klarsynthet... Men det är inte många som lyckas kunna fakturera 8 tim/dag om de inte är hemifrån 12 tim om dagen typ... Det borde ingå när folk går i skolan att man får
hanton: Har ett knep för att få bort fläckar på bänkskivor av trä. Har själv testat flera gånger med bra resultat. Både på vin, diskmedel mm (vattenlösliga ämnen). Vi har ekskivor sedan 2006 i vårt kök och det ser fortafarande ut som nya trots att vi använder dem mycket flitigt. - Om du fått en fläck. Putsa med fint slippapper, ca 120-150 för att komma åt träet bättre. Blöt på med
Skumpen: För att få en objektiv bedömmning så måste man använda kärl av gjutjärn och de måste vara absolut plana i botten vilket innebär att man inte får under ett papper till en skrivare för då är det mer än 0,1 mm och då är det inte plant, sedan kan man få oljud på vilken häll som helst med dåliga kärl, tänk på det att det inte är hällens fel utan det beror på dåliga kärl.
Babbo: Vi ska också göra så fast vi har ett stenhus så kraven på brandskydd är olika. Hittade denna länken: http://www.ovikssotning.se/Byggbeskrivningar/IMKANAL%20GENOM%20VAGG.pdf Bäst att prata med sotaren först i alla fall. Det måste finnas sotluckor var 5 meter t.ex.
Mikael_hempulare: Måste säga att vi är helnöjda med Diapol. Vi lejde bort mätning och transport till dem eftersom skivorna är så dyra (Labrador Emerald Pearl) så vågade vi inte ta ngt ansvar. Leveransen var på en vecka endast !!!!!! och skivorna passade perfekt på millimetern. Uppmätningen är ett svårt moment där det fordras lång erfarenhet för att göra rätt. Så var det i vårt fall då det
petersson79: Enligt försäljaren som ritade vårat kök så ska det vara 7 lager färg på luckorna, så att det skulle vara för tunnt känns inte troligt. Men vi har beställt vita luckor, tror att det är Gård Vit, så vi får väl se...
cullberg: Electrolux: Ugnsfunktioner: Undervärme, Varmluft, Varmluft+ånga, Lågtemperaturstekning, Maxgrill, Varmluftsgrill, Pizza/paj, Intervallånga, Intervallånga+, Ånga, Mingrill, Över/undervärme + Receptprogram Nettovolym, liter 58 Lampa: 1x25w + 1x45w Ikea: 9 funktioner. Över- och undervärme. Övervärme. Undervärme. Dubbla grillzoner. Turbogrill. Upptining med fläkt. Varmluft. Varmluft och
belford: OK, tack för svaren. Hittar inget om luftgap i min manual men jag lämnar ett litet just in case.
Dsl: Jag tog isär skiten och hittade en fjäder och en kula. Allt är rent men jag hittade några sprickor som jag tätade med silikon. Tyvärr verkar det som att pumpen inte kan suga luft=när den är full går det bra, men så fort det rinner ner och röret luftfylls så funkar det inte. Får fundera på om jag skall köpa ny pump (verkar ju inte så dyra som jag trodde) eller lägga igen hålet.
Segge: Om ho och häll är av den typ jag tänker på så köp en ny på Ikea och såga upp nya hål för ho och häll, kostar inte många hundralappar. Men är dom nedfrästa/underlimmad går det som sagt på flera tusen.
MasMats: Vore toppen för inspirationen att få se en bild. Bitte!
raveper: [citat] http://inspireramera.se/2010/march/underbar-forandring.html
StarGate: Är på jakt efter renoverad vedspis till köket, önskad stil tidigt 1900-tal. Den ska in i ett nybygge med Carl Larsson/Ellen Key-stuk så vi är inte hänvisade till specifika mått, utan kan anpassa dessa. Har hittat en förteckning på http://lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=440&ord=j%E4rnspis men det framgår inte vilka av dessa firmor som har stort utbud, vettiga
Paul-Staffanstorp: Ok... men blåser den då ut i ditt utrymme på ett bra sätt så du utnyttjar den optimalt ? Du kanske kan ta bort det bakre benet bara för att den ska få plats för skåpen bör ju ändå sitta fast i väggen där bak...
Peter2400: Är inte lika nöjd med vår QHC7505 längre, hällen fyller snart fyra år och idag när jag skulle laga mat så gick säkringen, jag drar ut spiskontakten en stund och när jag sätter tillbaka den blixtrar det till rejält och säkringen gick igen. Nu har jag kopplat bort en fas, jag hade en trepolig säkring, och nu fungerar hällen på ena sidan. Får se vad elektroservice säger imorgon
Paul-Staffanstorp: Här tycker jag de har ett stort sortiment av detaljer till detta... http://droppteknik.se/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=53&vmcchk=1&Itemid=53 http://byggkatalogen.byggtjanst.se/stosett_ab/c111031/
Tessok: Kompositbänkarna är köpta från IKEA men det kanske är olika sorter? Det är väl inget man bryr sig särskilt mycket om. Det är ju en arbetsyta.