Jag ska till och "budget"-renovera köket. Det som är tänkt att utföras är att byta bänkskiva, byta kakel, byta luckor, montera ner fläktskåp och ersätta med väggmonterad fläktkåpa med kakel bakom, ta bort ett bänkskåp och ersätta med diskmaskin. Dessutom ska det in nytt golv och väggarna ska spacklas och målas.

Min fråga är vilken ordning jag ska boka in hantverkarna. Två är redan spikade via personalrabatter och det är en entreprenör för golv och en för måleri. Sedan har jag tänkt hitta någon som tar hand om allt det andra: rivning av gammalt kakel, montering och anpassning av bänkskiva och uppsättning av nytt kakel samt inkoppling av diskmaskin.

Den turordning jag har tänkt är följande:
1. Kakel+Bänkskiva
2. Väggar (spackling+målning av väggar och målning av tak)
3. Golvläggning
4. Uppmontering av nya köksluckor

Är det rätt tänkt av mig? Borde jag ändra ordningen?

Paul-Staffanstorp
Tycker du borde se över om du inte ska byta även stommarna när du ändå ska göra allt det där andra för det är det billigaste i sammanhanget och totaljobbet tar inte mycket längre tid utan nästan tvärtom.

Luckor till befintliga stommar blir oftast också dyrare.

Finns ju budgetvarianter både från HTH och Ikea m.fl...

Personligen föredrar jag HTH då de har mer utbud på skåp men tyvärr färre antal lucktyper.
Hittar man en lucka hos dem som man gillar så blir det dock oftast en bättre lösning och billigare med bättre kvalité tycker jag.

Det känns lite dumt att byta ut befintliga Marbodalstommar mot IKEA-stommar, när jag ändå tänkt mig exakt samma planlösning i slutändan... Dessutom med det senare alternativet som blir dyrare och sunkigare kvalite på både luckor och stommar. Så nej tack :)

Paul-Staffanstorp
emmaeriksson skrev:
Det känns lite dumt att byta ut befintliga Marbodalstommar mot IKEA-stommar, när jag ändå tänkt mig exakt samma planlösning i slutändan... Dessutom med det senare alternativet som blir dyrare och sunkigare kvalite på både luckor och stommar. Så nej tack :)
Förstår inte varför du påstår att HTH blir dyrare och sunkigare än Marbodal för personligen tycker jag de har identiska stommar och luckor och ligger i samma prisklass...

Men visst... är de stommar du har fräscha så finns det ju ingen direkt anledning mer än att det kan bli dyrare att få ordnat måttanpassade luckor till befintliga stommar...

Jag menade att HTH inte är sunkigare än Marbodal, men att IKEA är det. Visst är det dyrt med måttanpassade luckor, men inte så mycket dyrare än IKEA-luckor om man ser till de dyrare alternativen.

Fast... Hur mkt skiljer det i pris på HTH och IKEA ungefär? Nackdelen med att bara byta luckor gör att jag inte inte kan få min integrerade häll och ugn... :)

Paul-Staffanstorp
Ok... eftersom jag avslutade mitt inlägg med HTH-förklaringen och du sen skrev "det senare alternativet" så misstolkade jag dig då...

Det är rent ekonomiskt inte några gigantiska summor billigare men kvalitén på alltihopa upplever jag betydligt bättre och framförallt är lådorna betydligt bättre kvalitét än Ikeas...
Det finns flexiblare lösningar på skåpen t.ex...

Jag håller just nu på att renovera ett kök där det ska in ett budgetkök från HTH och då fick vi en lösning med väggskåp på 70cm och liggande toppskåp med ovanhängande luckor så det totalt blir bara 40mm takanslutning över skåpen mot taket.
Med Ikeas sortiment så hade kunden fått nöja sig med väggskåp på 70cm och resten hade blivit dödutrymme upp mot taket...

Dessutom om man vill komplettera eller köpa bänkskiva så får man kanonservice i HTH-butikerna med detta.

Menade mitt senare alternativ i uppradningen i samma inlägg :)

Hur är det prismässigt om man använder sig av deras monteringshjälp? Jag har ingen kunskap eller möjlighet att montera upp köket själv, och behöver därför hjälp med det. IKEA har ju sina företag med 800 kr/stomme vilket känns svårslaget.

Och vad ser du som gigantiska summor? Jag har plockat ihop ett IKEA-kök med 4 bänkskåp, 5 väggskåp och två högskåp inkl bänkskiva, sockel, diskho och med vita högblanka luckor för ca 23000 kr.

HTHs GDS blev i stort sett samma pris som Ikea då vi köpte i höstas och det var i prisklassen 40 tusen. Nu blev det lite dyrare men det var för att vi valde några specialskåp och silgranit ho som Ikea inte kunde erbjuda. Nu var det inte det som avgjorde, bänkskiva skulle jag ändå inte tagit från Ikea. Hittade flera detaljer som vägde över till HTH, och så var service och bemötande hästlängder bättre hos HTH, även efter betalning och leverans.

800kr/stomme, då hoppas jag den är på plats med luckor/lådor injusterade, annars låter det dyrt. För en van snickare ska det inte ta många minuter att slå ihop en stomme. Som glad amatör kändes det som att sista stommarna tog 5 min att montera, 2 min för en låda (uppskattad tid av en tidsoptimist) :)

Jag är inte ute efter specialskåp, så det låter ju lovande. Får kolla med dem imorgon.

Och ja, det är 800 kr för ihopsättning, montering, inpassning av ev vitvara, sockel och blabla.

Paul-Staffanstorp
Jag vet faktiskt inte hur mycket de tar för monteringen men det bästa hade varit om du hittar en vettig och duktig hantverkare som kan hjälpa dig med alltihopa...

Jag har själv ritat ihop ett kök till en kund nyligen och detta innehåller 6 bänkskåp med lådor i alla utom vaskskåpet, 7st väggskåp och 8st liggande toppskåp.
Dessutom ingår det heldämpade lådor och luckor överallt, socklar, passbitar, flertalet täcksidor samt material för takanslutningar och spotskivor till undersidan av väggskåpen.
Det inkluderar 8st spotlights inkl. transformatorer samt 4m laminat-bänkskiva fördelat på tre bitar med underlimmad vask i den ena skivan.

Detta är beställt med högblanka vita luckor också och landade på strax över 40000:- hemkört till kunden.

Lösningen hade varit omöjlig att göra med Ikeas sortiment också som sagt.

Jag har hört talas om att Ikeas montörer tar de där 800:- / skåp också och att då allting ska ingå men jag är väldigt tveksam till att det ingår exakt allt när det kommer till kritan.

Vill man som i min kunds fall ha sågat till spotskivor och fräst in spottar och kablar i detta så hade nog inte en sådan sak ingått i Ikeas 800:- har jag en känsla av...
Det ingår nog ihopslagning av stommarna, montering av dessa samt passbitar, socklar och bänkskiva men inte mycket mer, så kolla detta väldigt noga innan du hoppar på det bara...
Trist om det tillkommer en massa i efterhand ju.

Priset låter onekligen lockande. Jag är ganska inne på släta vita och inte högblanka luckor, och de ligger på ungefär halva priset hos HTH om man jämför med deras högblanka. Plus att jag har färre skåp, kortare bänkskiva, färre spottar och enbart en täcksida. Ska svänga förbi HTH imorgon tror jag. Mått på skåp etc har jag redan klart för mig. Vad låg HTHs leveranstid på?

Ja, det är klart jag har läst exakt vad som ingår i de 800 kr men ingenting jag har lagt exakt på minnet och därför inte skrev så utförligt i mitt inlägg här. Men givetvis har jag fått offert på tillkommande arbeten.

Paul-Staffanstorp
Du kan köpa deras budgetvariant även genom säljare i butik om jag förstått det rätt men då blir det 3% dyrare än om man själv fixar det på deras webbshop...
Dock är ju inte 3% så värst mycket för att få den hjälpen om man inte reder ut det själv.

Leveranstiden sägs vara 4-5 arbetsdagar har jag för mig men det kan dra ut lite på det ska man vara beredd på eftersom det är ett ganska nytt sätt för dem att arbeta på och det har en inkörningsperiod...
Jag beställde den 16e mars och det ska levereras imorgon eller på onsdag...

Jag tror innerst inne inte att monteringen blir mycket dyrare genom att använda snickare rekommenderade av HTH än av Ikea egentligen för HTH prissätter monteringen utefter detaljerna som ska monteras och är där inte en massa detaljer så kan det inte bli dyrare än Ikeas pris som du nämner känns det som...

4-5 dagar? Du skojar? Jag hade förväntat mig 8-12 veckor! Mycket positiv överraskning. Men antar att bänkskivor dröjer längre?

Hur som helst så blir det ABSOLUT ett besök till HTH imorgon. Tänk vad saker kan ändras med hjälp av ett forum. Tusen tack!

Paul-Staffanstorp
Deras normala kök brukar kunna levereras på 4-5 veckor men budgetvarianten är snabbare...

Bänkskivorna jag beställde i deras affär levereras inom 3 veckor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.