Kök
Paul-Staffanstorp: Jag syftar på något i stil med denna... [bild]
fn76: Det du behöver göra är att förbinda dina två luckor med metallskena eller en plåt på baksidan av luckorna så att resultatet blir EN lucka. Denna lucka monterar du sedan på kylen.
Monterat: Tackar för tipsen. Hade tänkt mig en klinga till sänksågen, men jag hittar ingen vet nog inte riktigt var och på vad jag skall söka.
WaldenWoods: Det var ju ändå en ganska tydlig instruktion (om än felaktig, tycker jag). I monteringsanvisningen till mina lådor, köpta för ett par månader sedan, finns en enda bild som handlar om demontering: [bild] Hur någon människa ska kunna förstå den - oavsett om man avser att demontera på "rätt" eller "fel" sätt begriper jag inte.
Nillinsim: Ett tips för att utnyttja höjden är att sätta mindre skåp som öppnas nerifrån och upp om du förstår. Därunder vanliga skåp. De övre skåpen är bra förvaring för saker du inte använder ofta men behöver ibland ev. att man använder glas fönster på skåpen och har dem som ett slags vitrinskåp.
Farzan: Vi har t o m pärlspont med halvblank snickerifärg (Beckers Aqua) ovan "fläkthöjd" och tycker att det funkar bra med avtorkning. Har suttit i tre år och torkats rätt sällan.
Eld: Tovenco: http://www.tovenco.se/ Vi har en två meter bred kupa från Tovenco i köket.
Paul-Staffanstorp: Jag har hängt tag i Redhawks sen gamla Mif-tiden och är ingen kappvändare... Började följa dem -88 och var med om gulden -92 och -94 samt europaguldet -93, m.m m.m... Har arrangerat och varit med på ett par grymma resor till Luleå för en hel del år sedan och mycket annat... Vi kommer igen... ;)
oskis 123: [citat] Vi har gjort ganska precis som ni. Det funkar väldigt bra och är sannerligen en fullträff. Om man planerar vilka skåp som ska ha vad när man ritar köket så blir urplockningen av diskmaskinen en barnlek utan att man måste stå böjd som en märla.
Paul-Staffanstorp: Socklar och handtag måste väljas separat... I skåp ingår luckan med gångjärnen... Luckdämpare får man välja till själv... Lådorna är dämpade i standard... Bänkskiva kan du beställa i en HTH-butik...
steppen7: Badkarl - Ni köpte alltså vask själva efter att dom hade varit där och mätt? Hur gick det till sen då? Skickade ni vasken nånstans? Vi vill ha planlimmat helst, tycker det är snyggast, men problemet är att då kan man inte få avrinningsräfflor eller avrinningsyta. Kan inte bestämma oss vilket alternativ vi skall ta. Snyggt eller praktiskt...
Pjotan: Hej Esox, anledningen till att det angivna värdet på ljudnivån ger olika resultat är att tillverkarna använder olika sätt att mäta ljudnivån. Därför kan man inte jämföra alla märken rakt av. De seriösa fläkttillverkarna har gemensamt kommit överens om hur de ska mäta ljudnivån för att få ett jämförbart värde. Franke tillhör en av dessa seriösa tillverkare och är normalt
Lofthouse: Nja det är i en villa i en mellanstor stad. Fläkt och köksskåp ingår inte i materialet utan det består av spottar, transformatorer, dimmers, uttag, kabel, jordfelsbrytare,rör/kopplingar, gips/reglar osv. Väggarna består av spånskiva och den vägg som ska rivas är inte bärande. Offerten är en grov uppskattning och vi kommer att köra på löpande räkning så timmarna är inte
Paul-Staffanstorp: Där kom ju även en fin bild på den lösningen jag syftade på... ;)
original_whitehouse: Hej! Jag tänkte montera upp 4 st horisontella väggskåp från IKEA under helgen. Förutsättningar: Yttervägg, spånskiva + 13 mm gips, diffusionsspärr precis bakom spånskivan, ingen möjlighet att träffa reglar med samtliga skruvar. Spontant tänkte jag använda expander för dubbla skivor, men gissar att det skulle skada plasten? Hur löser jag denna montering på bästa sätt? MVH Stefan
kysan: Gå till en skyltmakare och köp några meter självhäftande vit plastfolie och klä sedan sidan.
mycke_nu: Nu har jag inhandlat ca 750 g aktivt kol på ÖB för 36 kr. Det borde räcka i 10 år, eller så. Pengarna (7 584 kr!) jag sparar ska jag köpa god ost för. För att nu inte tala om vin! d^_^b
Thomas_Akerlund: Hej! Lite komplicerat. Jag sitter med i styrelsen (nyss gått med) och har flera gånger hört med dem, och det är ok att riva en icke bärande vägg (som ligger på bostadsrättsinnehavaren och inte föreningen). Dock är det lite luddigt, vilket jag måste ta på nästa styrelsemöte. De säger att de inte kan godkänna något, bara att de finns en informationsplikt. Styrelsen kan nämligen
Johan Gunverth: Nej. De fungerar inte som ersättning för en vanlig köksfläkt. Inte i praktiken.
Tippen: Snyggt kakel! Jag tror att det kommer bli bra med tre rader och på kortsidorna. Lägg gärna upp en bild när ni är färdiga så att vi får se hur fint det blev. :)
Farzan: pbengtson, Siemens har kombiugnar som är något högre än Elux (kring 45 cm) och som har fått beröm i andra trådar av folk som har dem. Det brukar att gå att använda funktionerna var för sig eller i kombination. Oftast är det gjort så att mikrofunktionen är mest lättillgänglig eftersom det ofta är den man använder mest eller i alla fall med störst brådska...
Paul-Staffanstorp: Oftast ligger golvvärmen i flytspackel så det bara är att hugga bort plattorna och slipa till ytan på spacklet och sen lägga nytt...
Immobil: Gjorde även som Segge, fast vi satsade på: http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Koksblandare/Mora-Cera/Mora-Cera/Mora-Cera3/ denna gången. Toppenblandare!
petersson79: Vi tog med en rostfri "gammaldags" diskbänk med laminat resten. Känns bäst nu med två småbarn som gärna vill vara uppe och slabba så då behöver man inte var sådär jätterädd om det...
barajag: Jag monterade ett kök strax före jul där jag monterade vanliga 22x170 finsågat liggande, blev ganska fräckt, har inte sett det helt färdiga resultatet, för hon som bodde där skulle måla det vitt med en glasskiva bakom diskbänken.
BjörnBygg: Borde inte vara några problem, men du kommer behöva en kraftig fräs som tar 12 mm fräsar.
BjörnBygg: Jag har använt redan nämnda kakelskärare på Clas ohlson, funkar jättebra till både kakel och inte alltför hårda klinker.
andersmc: Är det någon som tittat på de kompletta köken de säljer på XXXLutz i Malmö? Köken är uppseendeväckande billiga. Ett komplett kök med vitvaror kostar som enbart stommarna från IKEA. De ser fina ut på bilderna, men hur är de i verkligheten? Jag har tittat på andra modulkök, och de kändes inte som om de var avsedda för permanent boende, utan mer nåt man skulle montera i